Kan iemand me uitleggen waar de draaiknop rechts naast de aan/uit schakelaar voor is, daar in het blauwe deel?
Grapje. Na wat discussie op de club over de verschillende zenders en zo heb ik besloten voor het volgende seizoen (volgende winter) over te gaan van de Sports set-up naar ASF, met een betere zender. De reden is dat ASF sneller en accurater is en de zenders die erbij horen hebben meer optieszoals dual rates, meer verschillende EPA instellingen en expo. Vooral dat laatste zou ik graag hebben op de sturing, zodat ik wel de volle stuuruitslag ter beschikking heb maar iets minder gevoelig stuur rond het middelpunt. Dus, kan je expo toevoegen aan de Sports KT-19? Ja, in een redelijk simpele versie. Ik heb de behuizing geopend en de stuurpot gedesoldeerd en dit is het schema dat ik dan vind door te meten:
Als ik twee weerstanden in serie parallel aan de pot zet en de runner van de pot aansluit tussen die twee weestanden, dan verandert de weerstandcurve en daarmee het signaal. Een beetje stoeien in Excel met fictieve waarden levert wat inzicht:
De gekozen waardes zijn hier maar een gok, ik ben het op een breadboad gaan proberen:
In dit filmpje gebruik ik twee 1k weerstanden. Dat is te weinig weerstand, te veel expo om mee te rijden naar mijn mening. Toen heb ik het volgende schema bedacht:
In mijn bruikbare versie heb ik R3 en R4 1k gekozen. De pot is een stereo 10k pot. Aan elke variabele weerstand heb ik een 10k weerstand parallel gezet (niet in het schema) om het verloop niet lineair te krijgen. Wat verder stoeien met het excel sheet leert dat het verloop niet lineair is, dus dit corrigeert dat een beetje. Dus met 4 weerstanden, een stereo pot en wat krimpkous heb ik dit gemaakt:
Ik heb nu dus expo die ik redelijk lineair kan instellen. De stereo pot is overigens iets te hoog dus zit er nu een gat in het achterdeksel van de zender.
Het is voor mij bruikbaar Als je dit zelf gaat proberen, schroom niet om wat met de waardes te experimenteren. Zorg alleen dat je niet te laag gaat met de vaste weerstanden, anders belast je de 3,3V spanningsregulator op het PCB te veel en ontsnapt de rook eruit.
Verder heb ik nog één issue; mijn stereo pot is niet perfect, de weerstand over beide kanten is niet 100% identiek. Dus als ik de expo instelling verander, verandert ook de middenstelling van het stuur. Die moet ik dan met de trim even corrigeren. Niet erg, met een betere stereo pot bestaat het probleem zelfs helemaal niet.
Groeten,
Hugo