Mikado logo 480 xxtreme

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Derek, 7 nov 2013.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Die "ongeveer" 90 graden... die is exact 90 graden en ligt wiskundig/natuurkundig vast. Hooguit dat flexibiliteit in de diverse onderdelen een paar graden verschil maken, maar die zouden dan weer toeren-afhankelijk moeten zijn.

Inderdaad doen die ringen niks aan de "phasing angle", wel aan een eventuele delta. Maar dat delta aandeel is maar zo ontzettend gering bij deze kleine offset....

Zou het kunnen zijn dat die ringen simpelweg dienen om te voorkomen dat de link bij het monteren of tijdens heftige belastingen over de kogel heen schiet, het conische gedeelte op? Aan de boutkant is de boutkop vermoedelijk groot genoeg om de ball-link voor losschieten te behoeden, maar mischien was het ook wel stiekum de bedoeling dat er één ring aan iedere kant van de kogel zou moeten komen....

Ik sla er maar een slag naar....

Groet, Bert

2. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Ik herhaal enkel wat mij verteld is door een aerodynamica deskundige (voor zover ik het me herinner):
    Gyroscopic precession is exact 90 graden maar dat is niet wat er plaatsvindt bij een heli rotor. De aerodynamische krachten zijn veel groter dan die van gyroscopic precession. De phase angle kan bij full-scale helis zo klein zijn als 60graden. Bij model-helis ligt het weliswaar dichter bij 90graden maar door de virtual flapping hinge ligt het tussen de 75 en 90 graden afhankelijk van het type kop/demper.

bron gevonden: http://www.helifreak.com/showpost.php?p=5263168&postcount=7

Die ringetjes zijn er door kyle zelf onder gedaan om 0-delta te verkrijgen. Maar is absoluut niet noodzakelijk om te doen zoals je zelf gemerkt hebt.

3. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen wat delta is? Kan ik, en misschien meer mensen, weer wat leren :)

4. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    In dit plaatje kun je het goed zien.

Trek een verticale lijn door de 2 bouten in de hub, de ball link ligt rechts van deze lijn en deze horizontale afstand is de hoeveelheid delta.

Oorspronkelijk was dit bedoeld om dissymmetry of lift op te heffen voor zover ik weet. Als de spindel kantelt dan zal de bladpitch gewijzigd worden om rollen tegen te gaan.
    Ook is het kennelijk van invloed op vibraties in de heli bij fullscale helis maar dit is voornamelijk voor het comfort, wat het idee daar achter is weet ik niet meer.
    Weet niet of wat hier staat klopt maar is iig wat meer info http://www.rchelination.com/leading...trol-a-brief-foray-into-rotor-head-mechanics/

5. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Bedankt Danny!

:idea: hmmmm, even kijken.... Bij grof 3D kunnen de bladen van de Logo 700 de staartbuis raken. En dat is ruim 16 cm. Deels buigen de bladen maar voornamelijk zal de spindle shaft vol in de o-ringen gedrukt worden.

Heb je dan de ball link niet precies op het kantelpunt zitten kan dat de instelhoek van de bladen veranderen.

Zit ik zo een beetje op de goede weg met mijn gedachte :hammer:

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008

Redelijk wat full scale heli's, en een aantal modellen, hebben (gedempt) individueel beweeglijke bladegrip assen, en dan heeft Delta opeens wel invloed op de beweeglijkheid van het individuele blad: een verstoring veroorzaakt dan een hoekverandering die het blad enigszins terug naar zijn baan wil drukken, en de rotor zou rustiger moeten gaan lopen. Omdat het om individuele bladen en individuele verstoringen gaat heeft dit verder geen of weinig invloed op de stabiliteit.

Groet, Bert

7. tommeke12354

tommeke12354

Lid geworden:
    13 jul 2012
    ben vandaag gaan vliegen met Robin Debeuf. Hij is enorm positief over deze heli, en ik quote: ''die 480xx vliegt beter dan mijn 700xx''

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    mooie vlucht. hoeveel toeren is dit ongeveer en welke setup qua motor, pinion etc?

9. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Even specifiek hierop, een boomstrike komt volgens mij niet door het buigen van de bladen of het kantellen van de spindel maar door de combinatie van blade-lag met pitch. Daarom dat de pro's hun bladen belachelijk strak vastzetten in de blade-grips.

10. tommeke12354

tommeke12354

Lid geworden:
    13 jul 2012
    is niet het geval Danny, zijn echt de bladen die buigen + de dampers die te ver ingedrukt worden bij harde maneuvers.

11. tommeke12354

tommeke12354

Lid geworden:
    13 jul 2012
    heb geen idee over het aantal toeren. Is gewoon de stock supercombo met stock motor, pinion, enz.

12. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Het zal er zeker aan meehelpen om een boomstrike te veroorzaken maar probeer maar eens een wall met losse bladen...
    de stijfheid van dempers en bladen is meestal wel groot genoeg om boomstrikes te voorkomen. Maar als je blad iets lagged samen met pitch dan heb je ook al een boomstrike.

13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hoe is dat vastgesteld? Met hogesnelheidscamera?

Want als je kijkt naar de kracht die daarvoor nodig is, en er bij bedenkt dat de heli "los onder de rotor hangt" (m.a.w. niet bij zijn skids beetgehouden wordt) dan kunnen deze buigkrachten uitsluitend door versnellingen (acceleraties) opgewekt worden, zij het lineaire of rotatieversnellingen. Bij het bepalen van de buigkracht niet vergeten dat een blad waar 150 kilo centrifugaalkracht op staat "iets" minder makkelijk buigt dan een stilstaand blad, en uiteindelijk is er ook een grens aan de lift die een blad kan leveren, en dus aan de maximale versnelling....

Reken dan maar eens uit welke achterlijke versnellingen daarvoor nodig zijn, en ik denk dat je vanzelf tot de conclusie komt dat blade-lag minimaal een forse rol MOET spelen in die boomstrikes, omdat er volgens mij geen acceleratie in de wereld is die die bladen zo ver buigen kan, en geen rotor die dergelijke acceleraties langdurig genoeg op kan wekken.

Groet, Bert

14. tommeke12354

tommeke12354

Lid geworden:
    13 jul 2012
    uiteraard zal er voor- en achterloop zijn, maar zelfs dan moet het blad nog ver doorbuigen om de boom te raken, want ik veronderstel dat er nooit zoveel bladelag kan zijn dat louter door pitch een boomstrike kan veroorzaakt worden? Daardoor komt het dat er veel meer boomstrikes zijn met zachte bladen dan met iets stijvere bladen.

Ook waren er in het begin nogal wat boomstrikes met bv. de goblin, omdat er teveel speling zat in de dampers. SAB heeft dan iedereen aangeraden om preload op de dampers te steken, en de boomstrikes worden plots een heel stuk minder. Dampers spelen dus zeker ook een rol in boomstrikes.

Dit DENK ik allemaal, zou evengoed kunnen dat de hardheid van de bladen en dampers een rol spelen bij de bladelag, iemand die hier het fijne van weet?

Laatst bewerkt: 18 dec 2013
  15. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Maar als de dampers geen rol zouden spelen waarom dan toch de ringen om de delta bij te stellen?

Bas de Groot heeft een mooie boom strike met zijn Logo gehad. En ik ga er van uit dat bij hem, als het echt van belang is, de bladen flink strak zullen zitten. Ook komt de kop van de 480 van een grotere broer. En dat zal niet voor niets zijn denk ik zo.

Misschien krijgen de bladen en dampers toch iets meer op hun kl#$te dan wij kunnen bedenken. En buigt de boel zover door dat de delta inderdaad een rol gaat spelen.

16. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Volgens mij had hij toen net zijn bladen wat losser gezet, aangenomen dat je de boomstrike in venlo bedoelt?
    Het buigen van het blad en de dempers zullen zeker ook meespelen maar ik denk dat het grootste deel van lag+pitch komt.

Apart detail, de kop van de logo700 is hoger dan die van de 800

17. tommeke12354

tommeke12354

Lid geworden:
    13 jul 2012
    Bas heeft al 3 a 4 boomstrikes gehad met zijn 700xx, volgens mij zal hij ondertussen wel al geëxperimenteerd hebben met de vastheid van zijn bladen

18. Crash-Expert

Crash-Expert

Lid geworden:
    28 nov 2004
    interesant stukje tekst over dempers.

Heli damping references - RC Groups

dempers hebben wel een grote rol in het veroorzaken van boom strikes.

vergeet ook niet dat terwijl de centrifugale krachten grotendeels voorkomen icm de juiste hardheid dempers en juiste toerental dat de rotor niet zo ver kan doorbuigen, dat er ook nog is (in geval van 700 size) ruim 5 kilo onder de rotor hangt. wat toch vrij onafhankelijk kan bewegen tegenover de rotor. en de beweging van de heli wordt in feite ook weer gedempt door de dempers in de rotorkop.

voorbeeld:
    je maakt een halve rol voorover en stopt die beweging, zal de rotor die positie houden waar jij hem stopt. maar er volgt ook nog 5 kilo aan heli die de beweging die je gemaakt hebt wil doorzetten en dus gestopt moet worden. dit wordt ook opgevangen door de dempers.
    zijn de dempers te zacht zal het langer duren voordat die massa gestopt is en zal dus een langere afstand kunnen afleggen. ( tail komt dichter bij de rotor ) combineer deze stop met direct een rol achterover, de rotor wordt naar achter gekanteld terwijl de heli nog een voorwaarts moment heeft (en nog "gedempt" moet worden om vervolgens weer de draairichting van de rotor te volgen ) en gevolg is een boomstrike met te zachte dempers.

19. Tf-zuid

Tf-zuid

Lid geworden:
    24 aug 2011
  20. tommeke12354

tommeke12354

Lid geworden:
    13 jul 2012
    er is ondertussen ook een 480xx onderweg naar mijn deur :lol:

Deel Deze Pagina