Mijnenlegger Hr. Ms. Nautilus (1930-1941)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P. Burghoorn, 9 jul 2011.

1. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Bedankt mannen voor jullie reacties.

Luc, de drie onderstaande foto's zijn de enige die ik van de Nautilus heb waar die rekken aanhangen. De foto's zijn afkomstig van Leon Homburg (conservator van het marinemuseum), zelfs hij wist niet precies te zeggen hoe de bediening en wat deze rekken waren. Naar eigen inzicht heb ik deze rekken gemaakt.

Wat je zegt dat het niet logisch is dat de rekken niet in lijn staan met de rails, daar ben ik het geheel mee eens maar de foto's wijzen anders uit. Gelukkig heb ik het hele zaakje demontabel gemaakt zodat ik het altijd kan veranderen.

Groeten Paul

2. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Als ik zo naar die eerste foto kijk, krijg ik de indruk dat het draaipunt van de rekken meer naar achteren ligt, zo bij de scherpe bolling. En dat ze dat omhoog gedraaid werden totdat het vlakke deel vlak bij de opening in de verschansing kwam, zodat er geen hoogteverschil meer was tussen rek en de plek waar de mijn lag, zodat hij zo op het rek kon worden gezet. Dan het rek iets achterover draaien, en de mijn plonst in zee.

Maat het blijft lastig te zien met zo weinig referentiemateriaal. Zijn er geen vergelijkbare schepen uit die tijd, die mogelijk een zelfde constructie hadden?

Misschien heb ik het trouwens gemist, en had je er al wat over gezegd, maar op deze foto van de Nautilus zie ik geen rails op het achterdek, en lijkt de lier ook een stuk groter.

Laatst bewerkt: 8 mrt 2012
  3. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Paul,
    Werden die mijnen met karretje en al over de muur gereden?
    Of is wat ik heel oneerbiedig "karretje" noem het bodemanker zoals op het volgende plaatje?

Hier heb ik vandaag nog omheen gelopen, heb helaas niet speciaal naar de onderkant gekeken en gezocht naar mogelijke lager of as gaten of wielen.
    Zal ik een andere keer zeker wel doen.

archief plaatje

4. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
  5. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Mocht je een paar foto's willen maken of zelfs die mijn willen opmeten (als je het netjes vraagt mag dat waarschijnlijk wel, doe maar pb aan mij, dan kan ik het vragen als je van ver wilt komen), mijnenveger Bernisse (AMS60) ligt in het droogdok te Hellevoetsluis. (nog zeker 4 weken) Die heeft er 1 compleet aan dek staan.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
    Die ''karretjes'' of mijnenstoelen zoals ze ze hier noemen worden nog regelmatig opgevist en verdwijnen dan bij het oud ijzer,zit in ieder geval goed gewicht aan..;)

7. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Bedankt voor het meedenken!

@Indoor,

De Nautilus was enig in haar soort. De Jan van Brakel lijk sterk op de Nautilus alleen bij dit schip waren ze zo slim geweest de gehele achterzijde open te maken waarnaar de mijnen gelijk in zee gingen. Geen toeters en bellen. De twee davits zullen vast dienst hebben gedaan om de mijnen met stoelen op de rekken te krijgen.

@Baggeraar,

De mijnen op de Nautilus waren van het model 1921 en stonden op karretjes/mijnstoelen die tevens dienden als ankers in de holte van de karretjes lag de ketting om de mijnen op de juiste diepte te houden. De haspel aan de buitenzijde diende waarschijnlijk als loodlijn om de mijn op de goed positie te houden bij het afzinken.

Verder weet ik er ook niets van af. Ben er zelf nooit bijgeweest.:rolleyes: Bedankt voor je aanbod om de mijn op te meten maar de mijnen die er nu op staan blijven er ook op staan. Ik heb van een oude archieffoto de maat van de mijnbol en het hoofd van het er naast staande persoon opgenomen en verrekend met de 1:50 schaal en daar de juiste kralen bij gezocht om de mijnbollen te maken. Oja, de mijnen die ik heb gebouwd stonden op wielen.

Misschien dat ik op een beurs of demo nog ooit iemand tegenkom die uitsluitsel kan geven. Dit is ook de reden waarom ik de Nautilus heb gebouwd. Het was geen standaard mijnenlegger en ik krijg sterk het vermoeden dat het schip meer dienst deed als politievaartuig vandaar de grotere lier op het achterdek om netten binnen te halen. Het schip kon ook vissen...

Groeten Paul

8. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo allen,

Alweer een tijdje geleden voor een update dus hier is er weer een. Ditmaal de loodssloep.

Nu nog 1 werkjolletje te gaan. Dit zal het laatste werkje worden.

Groeten Paul

9. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Succes met de laatste loodjes, dan. En ik kan wel zeggen dat het mooi wordt, maar dat is het al lang. ;)

10. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    hallo Paul,

ziet er prachtig uit!:D

heeft uw al een nieuw project in gedachten?

Jan

11. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    zeer mooi Paul

ps: waarom heb je die led langs dan mannetjes niet dieper in de muur gestoken,was veel meer schaalgetrouw dan nu en gaf zo goed als evenveel licht, denk ik ??

12. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    @Jan,

Een volgend project heb ik altijd in gedachten maar voorlopig niet uitvoerbaar.

@Newbie,

Daar heb je gelijk in. Houd ik volgende keer rekening mee.;) Sommige dingen zie je wel eens over het hoofd en glippen er door...

Groeten Paul

13. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Kun je geen rooster om dat lampje maken, zeg maar, dit idee?

14. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Misschien een klein messingdraad gaaswek erom heen:

Die stomme lampen zijn normaal best wel kop(pen)stoters.

15. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Dat is precies het plaatje wat ik zocht, maar ik hoopte dat die ik had geplaatst ook duidelijk genoeg zou zijn wat ik bedoelde. Beetje lange matroos loopt er inderdaad zo tegenaan...

16. Mauricc03

Mauricc03

Lid geworden:
    7 aug 2007
    Dat doet ie meestal maar één keer denk ik....

Maar je hebt gelijk, dit is mooier dan een uitstekende led.

17. Fer van der Burg

Fer van der Burg

Lid geworden:
    11 mei 2010
    ;)Het is alleen geen led !

18. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    maakt niks uit.

maar paul kennende gaat hij ons advies ter harte nemen en bijde volgende update staat er een metaalwerk errrond.

+ een bord "pas op voor de lamp" ;) ;) ;)

19. Fer van der Burg

Fer van der Burg

Lid geworden:
    11 mei 2010
    Als je loopt te muggenziften over een lampenbolletje dat te ver uisteekt en dat er een rekje omheen moet omdat het zo moet in de tijd dat het schip bestond, dan ook geen LED.

Dus maakt het wel uit !

Paulus,

ziet er weer netjes uit.
    p.s. wanneer weer varen ?

20. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Zit er iets in de lucht dat opbouwend bedoelde kritiek op details, op een model dat juist laat zien dat de bouwer tot in de puntjes op de i alles perfect wil hebben, als muggenziften wordt opgevat, en dat uiteindelijk degene die deze tip geeft, op een detail in zijn bewoordingen, op zijn plek wordt gezet? :confused:

Zelfs Paul voelde die behoefte niet, terwijl hij zich toch het meest aangesproken zou voelen door een opmerking...

Deel Deze Pagina