Mijnenlegger Hr. Ms. Nautilus (1930-1941)

Laat me raden Paul die scheepsklok werk ook nog?
zou me eigenlijk niet verbazen. :)
maar erg mooi, voor jullie allemaal fijne feestdagen Loek
 
Bedankt mannen!

Aan ieder de beste wensen!

Deze keer heb ik het bazaanzeiltje gemaakt. Nou ja ik? Keek eerst mijn vrouw vriendelijk aan nadat ik een patroon had gemaakt. Het lijk heb ik er wel zelf omheen gemaakt.:rolleyes:

Nu zit ik met een estetisch dilema. Ik kan het zeil vol houden of opbinden.Het nadeel van volzeil is de wind. De Nautilus is qua bouw al rank en ik ben bang dat ze teveel over gaat hellen als er wat wind staat. Maar dit vind ik wel het mooist.

Opgebonden is veiliger tijdens het varen maar naar mijn mening minder mooi. Wat is jullie mening...

IMG_1426.jpg


IMG_1430.jpg


IMG_1429.jpg


Groeten Paul
 
Op de foto`s van de Nautilis in dit topic zie ik varend geen gehesen zeil. Dus varend hoeft het niet omhoog. Thuis op de kast staat het mooier als het zeil gehesen is vind ik.
Is een lastige Paul ;)
 
meestal heeft een zeil een rustige werking op het vaargedrag van het schip.
slingeren en stampen worden wel degelijk verminderd.
in het algemeen varen wij als barschippers Paul, als het hard waait zitten we lekker binnen om sterke verhalen te vertellen.
voor mij heeft het zeil een toegevoegde waarde, zal het tijdens demonstraties weinig slagzij geven.
en mocht je ooit met windkracht 6 besluiten om het sop te kiezen dan kan je het misschien altijd nog verwijderen.
groet Loek
 
Goede uitleg Loek. Zo iets dacht ik al. Vele stoomloggers/fietsen hadden ook zo'n bazaanzeiltje tijdens vaart. Ik ging er van uit dat het zeil een soort van hulpmiddel was voor beter manouvreren.

Nu zal ik niet zo gauw met windkracht 6 gaan varen en zal een volzeil bij mooi weer of demo geen bezwaar zijn. Ik denk dat ik het zeil half opgebonden hou.

Bedankt voor het meedenken.

Groeten Paul
 
Paul: allereerst een goed 2012 toegewenst met echtgenote en kinders.

m.b.t. de bezaan:
Dit zeil zorgt voor meer koersstabiliteit op een 1:1 schip.
Gezien de rankheid van je model zou het wel eens een probleem kunnen vormen tijdens het varen, ook wanneer er wat minder wind dan 6 Bft staat.

Is het geen optie om een voorziening te maken dat je het zeil aan een (messing) stang vastmaakt die je makkelijk van de mast kan nemen? (Ik veronderstel dat de bezaansmast niet één-twee-drie af te nemen valt)
Dan kan je tijdens shows je zeil gehesen laten; ga je het water op, neem je het af.
 
Bezaantje

Hoi Paul,
Ik zou het er ook op laten, mooi gezicht en zo groot is het ook niet.
De bezanen van de loggers hadden een dubbelfunctie, slingeren er uit halen (zoals Loek zei) maar ook om de kop in de wind te houden als zij lagen te steken achter de drijfwanten (bijliggen)
grt
Hawser
 
Jongens bedankt voor jullie mening!

Ik denk dat ik er al uit ben. Bij de volgende proefvaart ga ik kijken wat ze doet. Valt het mee dan blijft het volzeil staan anders bind ik het op.

Hier nogwat foto's...

IMG_1431-1.jpg


IMG_1432-1.jpg


IMG_1436-1.jpg


IMG_1437-1.jpg


IMG_1438-1.jpg


IMG_1439-1.jpg


Groeten Paul
 
IMG_1439-1.jpg



ik vind het niet echt mooi (maar 1 zeiltje) maar indien het zo was moet het zo uitgebeeld worden.

Maar :

Kijk eens naar de opbouw van uw schip. Veel te mooi en nieuw geverfd.

De romp heb je verweerd maar de opbouw niet.

Zelfs die grijze (licht?)bollen boven in de mast zijn er splinternieuw uit.

Misschien een klein puntje om te verbeteren.

mvg Luc
 
schilders hebben eerst opbouw gedaan,daarna gaat tie t dok in om de romp te schilderen denk ik haha
 
Hallo Luc,

Het verweren wil ik niet "te" doen aan de opbouw. De romp heeft veel meer te lijden. Op veel schepen lakken ze de opbouw vaker simpel weg omdat het schip daar geen dokbeurt voor hoeft te hebben. Maar de opbouw is wel degelijk hier en daar "oud" gemaakt. Kijk maar in het verslag terug.

De foto's zijn buiten genomen en komen wat flets over. Als het model geheel klaar is, loop ik het nog helemaal na waar nog eventueel wat verwering kan komen.

Groeten Paul
 
Niet ongebruikelijk dat een foto iets wat beter doet lijken. Bij mijn Vegesack kreeg ik laatst de opmerking dat hij zeer netjes geverfd was, maar dat het jammer was dat ik hoogglans lak had gebruikt. In werkelijkheid zit er matte verf op, en is die beslist niet zo strak gelakt als de foto deed voorkomen. Wil je een model op dergelijke subtiele dingen zoals hier en daar aangebrachte weathering kunnen beoordelen, dan moet je hem of in levende lijve zien, of een foto met zeer hoge resolutie bekijken op een fors scherm.
 
Hoi Luc,

Je zag dat zeiltje achterop wel vaker zitten. Zit vaak nog op schepen hoor!
Als het schip met de golven mee vaart dan gaat het (achter)schip namelijk erg slingeren en dat stuurt vrij moeilijk.
Het zeiltje houd het makkelijker op koers.

Corrigeer me als ik het fout heb!

Paul,

Je maakt het weer schitterend!!
 
Zeiltje

Ziet er mooi uit met dat zeiltje iets wat je niet veel op modellen uit die tijd ziet, je bereikt weer een zeldzaam hoog niveau van historische correcte modelbouw!

Andy
 
Bedankt voor jullie reacties!

Tijdens het bouwen van de grote motorsloep kwam ik er achter dat deze te breed werd. Ondanks dat toch maar besloten om de sloep verder af te maken maar desondanks afgekeurd. De foto's geven het aan.

De moed verzameld om opnieuw een oaseschuimmal te maken voor een nieuwe sloep. De vorderingen schieten al aardig op maar eerst laat ik de "foute" motorsloep zien.

Van de foute sloep wil ik in een minibouwverslag een bakdekkertje maken in dezelfde schaal 1:50.

IMG_1440.jpg


IMG_1441.jpg


IMG_1442.jpg


IMG_1445.jpg


IMG_1446.jpg


Duidelijk te zien dat deze sloep te breed in geworden.

IMG_1447.jpg


IMG_1448.jpg


De nieuwe mal ongeveer 1 cm smaller.

IMG_1453.jpg


En de gezegde luidt; meten is weten.....:rolleyes:

Groeten Paul
 
Back
Top