Mijn Zlin 226 A opnieuw gebouwd.

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Ed Heemskerk, 12 jun 2023.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    Mij eerste reactie op het 4200 Ma pakket is wat een groot pakket. In een rekenprogramma is 3000 Ma voldoende om 7 minuten te vliegen.
    Maar de Cl motor loopt gedurende het programma vol gas, hierin voorzet het programma niet, het gaat uit van een gemiddelde.
    Het reken programma geeft aan dat voor 7 minuten vliegen 3000 Ma voldoende is.
    Zo te zien is de Axi bruikbaar is voor LB vliegen.
    Ik kan een YGE 65 LVT en een Castle creation 2-6 S regelaar testen.
    Hoe zien moderne systemen systemen er uit?
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2023
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    816
    Hyperion accu's uit 2006.... wellicht zijn de huidige accu's beter. De AXI is door heel veel vliegers gebruikt. Op de site van Brodak staat (stond) altijd veel informatie over combinaties model en aandrijving, daar zou ik van uitgaan.

    De timer van Hans met een Castle Creations is een goede all-round combinatie en een mooi startpunt.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    De Micro Pyro heb ik ooit gekocht als reserve motor voor een zwever de Fun Ray, een 800 watt motor met een Kv van 920.
    Het motortje weegt maar 155 gram.
    Met een 3300 Ma 4 S pakket is er een gecombineerde motorloop van 7.30 minuten, vol gas met een propeller 13x5 zal ongeveer resulteren in een motorloop van 6.30 minuten.
    Met 76 km uur heeft deze combi een gewicht vermogen verhouding van 1.81.
    Eerst maar de timer monteren en dan de combi testen
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2023
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Terug on topic, het schuine blokje is gereed en geplaatst.
    De lead outs kunnen nu over het volledige bereik verschoven worden.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Al langere tijd worstel ik met de verbinding van de lead outs met de tuimelaar.
    Je kan natuurlijk een kabel door de gaatjes maken en dat op de beschreven manier vlechten, fiets remkabel kan ook.
    Maar ik wil kogel kwiklinks gebruiken.
    Deze kwiklinks zijn van aluminium en kunnen aan de tuimelaar bevestigd worden met M3 bouten.
    De het oog heeft een schroefdraad van M4 en een gat van 2 mm en borgmoer en ook hier kan er versteld worden.
    Het is in ieder geval stevig genoeg om een trekproef te doorstaan.
     
    Adri Brand vindt dit leuk.
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    De vleugelhelften aan elkaar gezet, hierna kan de besturing ingebouwd worden.
    Het lijmen van schuim doe ok altijd met constructielijm, ( bruislijm)
    Het vulkaniseert heel mooi en is gemakkelijk af te werken.
    [​IMG]
    Over het midden 25 gram doek ,blijft de vleugel stabiel tijdens de verdere bewerkingen.
     
    Adri Brand en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Bij een tussentijdse controle was de aluminium strip niet stabiel genoeg.
    Zwaarder geschut ingezet, de vleugel is nu ingeklemd tussen een aluminium strip van 15 mm dik en geballast zodat de achterlijst volkomen recht wordt geperst.
    Aan de onderzijde een 3 mm dikke aluminium lijst van 1 m lang.
     
    Adri Brand vindt dit leuk.
  8. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Amersfoort
    Nylon bouten voor de vleugelbevestiging is een RB constructie die bedoeld is om de vleugel los te laten breken bij een crash. Bedoeld is om zo veel mogelijk schade te voorkomen als een vleugeltip het eerst de grond raakt. Omdat we bij lijnbesturing bij een crash over het algemeen met de neus de grond in gaan is er dus geen dwarse kracht op de vleugel en is een steviger constructie vereist. De G krachten op een LB stunter zijn tijdens de figuren veel sterker dan op een RC model, maar ALLEEN LANGS DE DWARSAS! Daarom gebruiken we aan de voorkant van de vleugel een 10x10 beuken lat in de romp, gelijmd en gebout aan het 3mm multiplex rompschot, met aan de vleugel een 3 mm multiplex tong, en aan de achterkant twee 3 mm multiplex tongen, alles met 10 mm balsa driehoekslatjes om het lijmoppervlak te vergroten, en 3mm stalen boutjes en inslagmoeren of strips 2 mm hard alu met M3 er in getapt.
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    Ok dus ik ga met 3 mm stalen inbusboutjes werken en een constructie gemaakt voor grotere krachten, heb je een voorbeeld?
    De vleugel is nu aan elkaar gezet en voorzien van een 5 mm multiplex plaat voor de bouten en de lagering van de flaphorn.
    Het voorste spant in de romp is ook multiplex en het achterste spant is herex.
    Was van plan 4 bouten te gebruiken.
    [​IMG]
     
  10. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Amersfoort
    Mijn constructie om de vleugel losneembaar te maken zal ik proberen te illustreren met wat foto's. De eerste foto is van de romp voordat de bovenkant er op komt. Je ziet aan de voorkant van de opening van de romp een 3 mm multiplex schot zitten, met een 10x10 beuken balkje er aan vast gelijmd en gebout. Aan de achterkant zie je nog net in de romp het achterste 3 mm multiplex schotje met de L vormige opening voor de stootstang er in.
    IMG_2728.JPG

    Op de volgende foto is de vleugel geplaatst, zijn de ontbrekende stukjes van de rompzijkanten onder tegen de vleugel gelijmd en zie je de achterste 3 mm multiplex tong tussen de rompzijkanten gelijmd. Je ziet ook nog net de onderkant van het beuken latje aan de voorkant van de romp. De beide 3 mm multiplex tongen van de vleugel zijn nog niet geplaatst.
    IMG_2729.JPG
    Hier zie je de voorste vleugelbevestiging in detail. Tussen de rompzijkanten onder de vleugel is een 10 mm balsa blokje gelijmd als verbinding tussen de voorlijst en de voorste triplex tong die hier nog geplaatst moet worden. Aan de achterkant zit ook zo'n 10 mm balsa blokje tussen de achterlijst en de triplex tong. De stukken van de rompzijkant onder de vleugel zijn hier versterkt met dubbelaars omdat bij dit model de motor op z'n kant is gemonteerd zodat het model meer zijdelingse trillingen te verwerken krijgt.
    IMG_2731.JPG
    Hier zie je de romp nadat de vleugel uitgelijnd en op z'n plaats is gemonteerd met de beuken/triplex bevestiging. Toen zijn ook de delen van de romponderkant aangebracht. Boven de vleugel is het zgn. vleugelzadel te zien, bestaande uit 1,5 mm balsa met de nerf dwars. Dit beschermt de binnenkant van de romp tegen indringend vuil en olie, en geeft nog wat stevigheid. Bovenop de achterkant van de romp zitten kruiselingse latjes 5x5 balsa om extra torsiestijfheid te geven. (Je ziet op de tafel trouwens ook de cockpitmal. Ik maak ze van balsa).
    IMG_2736.JPG
    De romponderkant wordt eerst met drupjes lijm vastgezet en aan de buitenkant in vorm geschaafd en geschuurd, daarna losgepopt en aan de binnenkant uitgehold. Je ziet hier de achterste multiplex bevestigingstong en het multiplex schot. De lijmverbindingen van de multiplex schotten en tongen wordt vergroot met balsa driehoekslatjes.
    IMG_2747.JPG
    Hoewel deze foto over het bekleden van de open delen van de vleugel met zijde gaat, zie je het deel van de romp wat onder aan de vleugel gelijmd zit, compleet met de beide 3 mm multiplex tongen en de gaatjes voor de 3 mm imbusboutjes. De boutjes worden aan de voorkant in M3 inslagmoeren in het beuken latje geschroefd, maar omdat een 3mm multiplex tong daar te dun voor is, gebruik ik aan de achterkant een 2 mm messing plaatje of hard alu met M3 er in getapt. (en verlichtingsgaten in het middendeel!) Ik gebruik voor deze bevestigingsmethode een beuken latje en berkenmultiplex omdat dat enigszins veert en zo op spanning gezet kan worden door het aandraaien van de boutjes. Zo is de kans op lostrillen vrijwel nihil.
    IMG_2804.JPG Ik hoop dat dit een en ander duidelijk maakt.
    Groetjes,
    Henk
     
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    Wat een service, het is mij duidelijk hoe de beschreven constructie er uit ziet.
    Ga straks aan het tekenen om te zien wat er voor de Zlin allemaal te gebruiken is van de methode.
    Doordat de Zlin een laagdekker is kan de bevestiging van de vleugel wat dichter bij de vleugel gemaakt worden.
    De info komt precies op het goede moment, ik zie dat er 2 hoofdspanten op een andere positie geplaats moeten worden.
    Voor de romp kan ik ook de verstijving driehoeken bouwen.
    Ik heb ook wel eens een cockpitmal van balsa gemaakt ,maar ben gipsmallen gaan gebruiken toen er tijdens het vacuum trekken toch wat tekening in de kap ontstonden van de lijmnaden.
    Het leek wel of er gas uit de lijm kwam.
     
    Adri Brand vindt dit leuk.
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    Beukenhouten liggers , hoe kom je daar nu weer aan.
    Na wat zoeken in de schuur vond ik nog een oude dorpel en een stukje van de bodem van de wieg van onze kleindochter.
    9 x 12 mm is wel heel bewerkelijk met de hand uit een groot stuk. En niet te vergeten ook de 10 x 10 latjes voor de vleugel bevestiging
    Maar ik kan terecht bij mijn broer die in zijn werkplaats een aantal houtbewerking machines heeft.
    Hier moet het wel lukken.
    [​IMG]
     
    Bruno van Hoek en Adri Brand vinden dit leuk.
  13. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Amersfoort
    Bronnen voor beukenhout zijn snijplanken (zoals voor brood en groente), en voor dunnere latjes figuurzaagplankjes.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    Ja te koop is het niet in modelbouwwinkels, maar met mijn dorpel en de wiegbodem kan ik een aardig voorraadje maken.
    Ik maak 9 x 12 en 10 x10 , zijn er nog suggesties voor andere maten?
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Zo nu is er genoeg voor een paar modellen.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Het was geen vliegweer dus maar weer even wat gewerkt aan de Zlin.
    De tuimelaar ingebouwd en gangbaar gemaakt, is wel groot voor een vintage model.
     
    Bruno van Hoek en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Na lang twijfelen heb ik remkabel ( fiets ) gekocht en heb een nestel ringen tang uit het vet gehaald.
    Ik ga de tuimelaar voorzien van nestelringen en de besturing in de vleugel met de remkabel uitvoeren.
    Met de beoogde kwiklinks kom ik hoogte tekort in de uitsparing.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.901
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Goede keuze!
    Dat scheelt je een kist. Kwiklinks zijn niet bestand tegen de krachten in het lijnen/tuimelaar circuit.
     
  19. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoe dik is je remkabel? Voor leadouts is 0,8 mm voldoende. Staal is zwaar... En alles in de binnenvleugel moet worden gecompenseerd met tiplood in de buitenvleugel, dat zijn dus dubbele kosten.
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    Lisse
    De kabel is 0.9 mm dik ik ga op zoek naar een dunnere, zit nog in de verpakking.
     

Deel Deze Pagina