Mijn Zlin 226 A opnieuw gebouwd.

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Ed Heemskerk, 12 jun 2023.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    Bedankt voor de heldere uitleg Henk, kan ik weer verder met de tips en de vleugel afmaken.
    Krijg ook wat inspiratie voor de leidingen, door welk pijpje vul je de tank?
     
  2. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.260
    Locatie:
    Amersfoort
    Vullen altijd door het ontluchtingspijpje. En idealiter zet je een (jam) potje onder de overloop, dat scheelt voor het milieu. Overigens meen ik me te herinneren dat een ST G-21-46 140 cc brandstof nodig heeft voor het stuntprogramma.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    Een mooi plaatje om de boel te verduidelijken. Met de Zlin balanceer ik tussen historische uitgangspunten en inzichten van vele jaren door ontwikkelen.
    Met het opvangen van brandstof ben ik heel lang geleden al begonnen, al die gele plekken op het gras is geen reclame voor onze hobby en een slecht presentatie plaatje voor de club.
    Lang geleden in mijn jeugd werkte ik bij een garagebedrijf en pompstation waarbij de ondernemer al in 1948 een vloeistofdichte vloer had aangebracht, in mijn vastgoed periode werd het pand gesloopt en tot verbazing van alle controlerende instanties werd geen vervuiling aangetroffen, de metingen werden enkele malen herhaald vanwege het ongeloof.
    Toch bijzonder dat de industrie geen Uniflow tanks maakt in de kwaliteit zoals de RC industrie het wel doet.
    Hier een 700 CC tank van extreme flight in een AAA kwaliteit met haakse nippels en duurzame afdichtingen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2023
  4. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.260
    Locatie:
    Amersfoort
    Een LB stunt tank moet liever niet vierkant of rechthoekig zijn. Dan 'zoekt' de toevoerklunk teveel naar het juiste niveau. Rond of ovaal werkt wel. Alleen zijn die met een lampje te zoeken... Ik ken er maar twee: de Japanse MK 150 (inderdaad 150 cc) die rond is met twee platte kanten, maar die wordt volgens mij niet meer gemaakt. En de Sullivan 6 oz. Slant Oval van 177cc. Dit formaat is alleen bruikbaar voor een dorstige 10 c zoals de ST 60. Er zijn ook nog wel zuiver ronde tanks, maar die zijn niet makkelijk goed vast te zetten zodat ze tijdens de vlucht kunnen draaien, met alle ellende van dien. Dus voor een kleiner formaat blijft blik de enige oplossing....
    Ik heb ooit een tank gebouwd van 1,5 mm balsa met dun aluminiumplaat (van wegwerp ovenschalen) aan de binnenkant en glasdoek aan de buitenkant en alu buisjes, maar heb die nooit durven gebruiken uit angst dat er epoxydeeltjes los zouden komen en de sproeier verstoppen.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    Rond is dus wel goed , om koolstof motorbokken te maken kreeg ik van mijn moeder een verzameling medicijnpotjes welke ik gebruikte als mal om een koolstof buis te maken.
    Luchtdicht en met een inhoud van 138 CC gemaakt van PE. Methanol bestendig ??
    De sluiting is precies hetzelfde als bij een ronde tank welke ik al jarengebruik in de X modellen.
    Aan de hals zijn nokjes welke gebruikt kunnen worden om de tank te kunnen bevestigen en tegen draaien te fixeren.
    Ik heb inmiddels ook een blik Jodenkoeken op het boodschappenlijstje gezet.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Potje weegt 26 gram.
     
    HansH vindt dit leuk.
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.260
    Locatie:
    Amersfoort
    Blijft over de dikte van de tank. Bij traditionele ontwerpen is de tankruimte ontworpen voor een tank van 1 inch dik, omdat de sproeierbuis bij de gebruikelijke motoren op een halve inch boven de oren zat. Gelukkig zit bij de G-21-46 de sproeierbuis op 21 mm. Dat geeft dus ruimte voor een tank van pakweg 36 mm dik, rekening houdend met de mogelijkheid om hem een paar mm. in hoogte te kunnen trimmen. En als je de motor op alu plaatjes van 2 mm zet, heb je nog weer iets meer ruimte en mag de tank 38 mm dik zijn.
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    De dikte van de tank is 44 mm maar de tank is rond, als de sproeier van de G 21-46 op 21 mm is kan het hart van de tank op 15 mm in de hoogste stand en naar beneden toe ook 6 mm versteld worden.
    Door de balsa dempblokjes tussen de liggers deels tussen de liggers te maken en de rest bovenop de liggers te lijmen ontstaat deze ruimte, er is bovenop de ligger genoeg ruimte , de motorkap schuift over de gehele constructie heen.

    [​IMG]
     
  8. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.260
    Locatie:
    Amersfoort
    Moet kunnen. Ik raakte even in de war door het woord 'liggers' maar op de tekening is het duidelijk dat je de motorbokken bedoelt.
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    Door je ondersteuning , en die van Bruno het delen van inzichten en ervaring, leer ik veel over de finesses van het LB vliegen.
    Ook het zoeken naar elke gram besparing van het gewicht is een beleving.
    Ondanks dat ik al meer dan 50 RC modellen zelf heb gebouwd en ontwikkeld is dit LB project het binnentreden van een ander dimensie.

    Ik lees ook dat cockpits veel vragen oproepen bij LB vliegers, voor de eerste Zlin heb ik zelf de cockpitmal gemaakt, ook toen was er niets te koop.
    Op het draadje van toch maar een nieuwe stunter zie ik dat je dit zelf doet.
    Heb je ook ervaring met wat grotere cockpits?

    Hierbij mijn methode
    Voor de RC modellen maak ik eerst een mal van EPS Roofmate schuim, deze mal overtrek ik met glasdoek en epoxy.
    In de mal kunnen details zoals raamstijlen worden aangebracht.

    Het gladde produkt spuiten met autocryl een 2 K lak van Sikkens nu AKZO.
    2x in de loswas dan 3x polyvinyl alcohol, met 160 gram keeper weefsel en epoxy hiervan een mal maken.
    De mal volgieten gips, de gipsmal is dan geschikt om in Waalwijk een cockpit te laten trekken.
    Van de mal kan je ook een epoxy afdruk maken en deze spuiten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2023
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    De vleugel van de Zlin nadert de voltooiing, het contrast is groot, evenals het bouwplezier.
     
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    Vanmiddag op zoek gegaan naar materiaal om een metalen uniflow tank te maken, ik had een plaat blik van 0,2 mm dik maar daar is niet genoeg van over.
    Wel kwam ik fosforbrons 0,2 mm dik tegen als plaatmateriaal, maar dit materiaal is vrij hard en misschien niet buigbaar en wederom blik van 0,2 mmm dik ook latoenkoper van 0,1 mm dik.
    Het latoenkoper ken ik vanuit mijn 4 takt F3A tijd, hiervan maakten wij afdicht ringen van voor de overgang van de motor naar de uitlaatbocht.
    Latoenkoper is vrij zacht maar 0,1 mm dikte is wel heel dun.
    Ik ga in ieder geval ook een metalen tankje maken.
    [​IMG]
     
  12. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Hulshout België
    JaapDMC, HansH en Gea vinden dit leuk.
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    Dank je Jef voor de info, ga ik bestellen, zo te zien kan je de tankjes in serie maken.
    Ziet er heel goed uit in een prachtige kwaliteit.
     
    jef vindt dit leuk.
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Wat moet je zonder hulp van vrienden, de tekening maken duurde iets meer dan een half uur het maken ook.
    Het leadout verstelstuk is gemaakt van 4 mm triplex met dikwandige koperen buisjes , de buisjes hebben een verdikking zodat er steun ontstaat tegen het aluminium plaatje.
    De sluitringen zijn van nylon, 3 mm dik. Door gebruik te maken van nylon als opsluitring is de borging gegarandeerd en trilt niet los.
    Dank aan de support van Henk.
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    Doordat de zlin een veel grotere tuimelaar heeft gekregen dan in het oorspronkelijke ontwerp en ik de maximale verstelling in wil bouwen loop je tegen aanpassingen aan.
    Het leadout verstelstuk geeft te veel spanning in de tip op de leadouts zodat er een plaatje aluminium in een wig vorm moet worden gemaakt, het voorste buisje komt dan onder een hoek en het achterste buisje blijft haaks.
    Het aandruk stuk blijft vlak op het multiplex,
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    De vleugel is grotendeels voltooid , begin nu plannen te maken voor de romp en de vleugelbevestiging.
    Ik overweeg om een afneembare vleugel te maken, 4 nylon bouten en het is geregeld, het enige wat is te koppelen is de stuurstang naar het hoogteroer.
    Nu op zoek naar een paar kleine nylon bouten met inbus, M 6 heb ik liggen van de RC modellen, M 4 past beter bij het formaat van de Zlin.
    [​IMG]
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    Met het zoeken naar constructies en oplossingen voor LB vliegen kom ik weinig tegen over Elektrisch aangedreven LB modellen.
    Of ik zoek niet goed of er is niet veel over geschreven.
    Voor een zwever heb ik ooit een Axi 2826-10 V2 gekocht en netjes bewaard totdat de retro zwever gebouwd kan worden, ook ligt er nog een Kontronik Micro Pyro 380-09 een 800 Watt motor..
    Volgens mij ook bruikbaar voor LB vliegen, samen met een YGE 65 LV regelaar en een 4 S 3200 lipo pakket
    De YGE heeft een hele mooie bruikbare governor. Om een opstelling te testen heb ik een Timer gekocht bij Hans.
    Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, de Zlin krijgt sowieso een super Tigre G21 46 maar een E LB stunter is wel de volgende.
     
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    811
    Hoe goed de governor van YGE is kan ik niet beoordelen, wat wel uniek is dat je tot 50% in normaal airplane opstart en dat de governor pas daarboven wordt toegepast, dat maakt het mogelijk RC te vliegen in governor. De Castle Creations kan dat niet, die werkt alleen in het heli bereik en doet dat heel erg goed.

    Wat YGE niet kan is remmen in governor, dat is een slecht idee voor een heli maar verplicht bij LB, zolang je geen wedstrijden vliegt is dat niet erg maar je prop moet stil staan 1 ronde voordat de wielen de grond raken. De kontronik regelaar die wij getest hebben remt wel maar had een zompige governor response.

    De technische service van YGE is slecht, je krijgt geen of het bos in antwoorden, dat is bij Castle Creations anders, daar krijg je altijd een ter zake kundig antwoord.
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Lisse
    De YGE regelaar heeft ook een freewheel functie , niet echt een governor maar wel een regeling die het toerental constant houdt.
    Heb je die ook geprobeerd? Wat je nodig hebt als ik het goed begrijp is een governor met een rem zoals bij een zwever.
    Ik ga kijken of in de zweefmodus de freewheel functie ook gebruikt kan worden. Dan heb je wel een rem.
    Wat een bijzondere regel dat voor wedstrijdvliegen de prop moet stilstaan.
    Komt dit nog uit het brandstoftijdperk vandaan?
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.804
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waarom zulke dikke nylon bouten? M3 inbus is al jaren de vaste keuze....

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Dan één van onze twee eerste succesvolle F2B electro setups:
    AXI 2826-10
    Graupner CAM 12,5 x 6
    Met een hulpblokje op de twee voorste gaten van de ST G 51 bevestiging:
    6.jpg
    De eerste combinatie:
    Kontronik Jazz 55 > (was te sloom in governor, vervangen door) MGM 4416-3.
    Timer custom built door een mede MVA lid. Achteraf bleken de aannames over wat belangrijk was, niet overal te kloppen, waarmee dit model timer meteen achterhaald bleek. Voor de eerste jaren electro F2B voldeed e.e.a., (we wisten nog meer niet dan wel) maar zou daarom nu geen eerste keuze meer zijn.
    Accu: Hyperion LiteStorm (4200 mAh 4S2P, 16C)
    12a.jpg
    4416-3S governor.jpg
    Met deze timer was het bovendien mogelijk om tussen de ronde en vierkante acht het toerental lichtjes op te schroeven, zodat het laatste (power hungry) gedeelte van het programma ook goed zou verlopen.
    Modernere systemen hebben deze extra boost niet meer nodig.
    F2B.jpg
     
    JaapDMC en Ton van Munsteren vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina