mijn werkverslag HH

radiografische opties voor mijn Happy Hunter
besten mensen hoe meer ik leest over het varen met RC boten hoe meer ik denk dat wil ik ook b.v. rookgenerator, diesel geluid werkende lampen in de diverse settings, een kraan die doet wat hij moet doen ankerspil enz.
Maar dan wordt ik wakker en denk hoeveel kanalen heb je dan in vredesnaam nodig en wat te zeggen over het verbruik. Welke andere elektronische aanpassingen moet ik maken en met welke materialen. Zij er vuistregels binnen het RC varen of doet iedereen maar wat, waar haal ik de JUISTE info vandaan en niet geheel onbelangrijk hoe houden we het betaalbaar .

Ik was in mijn werkende leven actief in de elektra en af en toe hobbymatig in de electronica, dus logisch denken is mij wel vertrouwd,
maar aangezien dit een hele nieuwe wereld voor mij is wil ik ook niet alles opnieuw moeten uitvinden.

genoeg stof om over na te denken dus en als jullie tips / trucs hebben ik hou mij aanbevolen .

varend in een regenachtige Friesland op onze kruiser
Gr. Martin

Het lezen van bouwverslagen brengt je op allerlei ideeën Martin. En de mogelijkheden zijn bijna oneindig. Maar je moet het wel aan kunnen sturen en dat vraagt een zender en ontvanger met een flink aantal kanalen. Qua energieverbruik valt het meestal we mee. Je hebt nooit alles tegelijkertijd ingeschakeld. verdiep je eens in een Beier module. De nieuwe heeft zelfs motorregelaars en kan geluiden en verlichting schakelen. Het is wel even een uitgave, maar als je die mogelijkheden apart moet sturen heb je ook een aantal regelaars en multiswitches nodig Arduino is ook een optie, maar daarin ben ik niet thuis. Heb in mijn Bugsier 3 een oude Beier module, waarmee ik verlichting en geluiden aanstuur. Het motorgeluid loopt synchroon met het toerental. Verlichting kun je in groepen opdelen en dusdanig schakelen. Varend voer je andere verlichting dan stilliggend en omgekeerd is dat ook het geval. Aan de andere kant het is wel mooi dat alles functioneert, maar hoe vaak gebruik je het en wat voegt het toe? Ieder beleeft dat op een andere manier. Zelf ben ik door mijn achtergrond erg kritisch in het voeren van verlichting. Varend draait de radar en brandt alleen de navigatieverlichting. Verder is het wel leuk om als de boot in zicht staat om de dekverlichting te laten branden. Een rookgenerator voegt voor mij niet veel toe. De rook die er uit komt is niet natuurlijk en komt er als een lange sliert uit. Als je een diesel zwaarder belast hoor je een ander geluid en zie je zwarte rook, die pulserend uit de schoorsteen komt. Dat pulserend zou nog wel lukken, maar de zwarte kleur niet. In een paar van mijn modellen heb ik een goedkope Chinese dieselgenerator gezet. Niet optimaal, maar het voegt net iets toe. Dus ik smokkel ook wel eens. Verder vind ik het belangrijk dat een radar de goede op draait en niet te snel. 20 toeren voor een zeeradar en 30 voor de binnenvaart. En een motortje met vertraging is bij Ali niet zo duur. Ook wel bruikbaar in een kraan denk ik. De sleeplier van Smit Finland heb ik daarmee ook werkend gemaakt. Afhankelijk van de componenten is het belangrijk om bijtijds een keuze te maken voor het voltage waarop je gaat varen. Dus voorlopig maar wat studeren in de opties. Verder een fijne vakantie gewenst. Zal er een plaatje van Friesland bij doen. Gr. Klaas.

1970-7 Uitwellingerga.jpg

Het lezen van bouwverslagen brengt je op allerlei ideeën Martin. En de mogelijkheden zijn bijna oneindig. Maar je moet het wel aan kunnen sturen en dat vraagt een zender en ontvanger met een flink aantal kanalen. Qua energieverbruik valt het meestal we mee. Je hebt nooit alles tegelijkertijd ingeschakeld. verdiep je eens in een Beier module. De nieuwe heeft zelfs motorregelaars en kan geluiden en verlichting schakelen. Het is wel even een uitgave, maar als je die mogelijkheden apart moet sturen heb je ook een aantal regelaars en multiswitches nodig Arduino is ook een optie, maar daarin ben ik niet thuis. Heb in mijn Bugsier 3 een oude Beier module, waarmee ik verlichting en geluiden aanstuur. Het motorgeluid loopt synchroon met het toerental. Verlichting kun je in groepen opdelen en dusdanig schakelen. Varend voer je andere verlichting dan stilliggend en omgekeerd is dat ook het geval. Aan de andere kant het is wel mooi dat alles functioneert, maar hoe vaak gebruik je het en wat voegt het toe? Ieder beleeft dat op een andere manier. Zelf ben ik door mijn achtergrond erg kritisch in het voeren van verlichting. Varend draait de radar en brandt alleen de navigatieverlichting. Verder is het wel leuk om als de boot in zicht staat om de dekverlichting te laten branden. Een rookgenerator voegt voor mij niet veel toe. De rook die er uit komt is niet natuurlijk en komt er als een lange sliert uit. Als je een diesel zwaarder belast hoor je een ander geluid en zie je zwarte rook, die pulserend uit de schoorsteen komt. Dat pulserend zou nog wel lukken, maar de zwarte kleur niet. In een paar van mijn modellen heb ik een goedkope Chinese dieselgenerator gezet. Niet optimaal, maar het voegt net iets toe. Dus ik smokkel ook wel eens. Verder vind ik het belangrijk dat een radar de goede op draait en niet te snel. 20 toeren voor een zeeradar en 30 voor de binnenvaart. En een motortje met vertraging is bij Ali niet zo duur. Ook wel bruikbaar in een kraan denk ik. De sleeplier van Smit Finland heb ik daarmee ook werkend gemaakt. Afhankelijk van de componenten is het belangrijk om bijtijds een keuze te maken voor het voltage waarop je gaat varen. Dus voorlopig maar wat studeren in de opties. Verder een fijne vakantie gewenst. Zal er een plaatje van Friesland bij doen. Gr. Klaas.

Bekijk bijlage 620680
zoals al eerder verteld heb ik een Carson 16 ch zender. ik ga zeker verder leren dankjewel Klaas, even een fotootje van ons scheepje
IMG_1327.jpeg

Laatst bewerkt:
Leuk Martin! Van 1979 tot 1972 voeren we op het tankschip. Van 1978 tot 2019 gezeild. Eerst met een kajuitzeiljachtje van 6 meter. Vanaf 1993 met een motorzeiler van 9,5 meter. In 1993 in Finland gekocht en het jaar daarop naar Nederland gezeild. Gr. Klaas

radiografische opties voor mijn Happy Hunter
besten mensen hoe meer ik leest over het varen met RC boten hoe meer ik denk dat wil ik ook b.v. rookgenerator, diesel geluid werkende lampen in de diverse settings, een kraan die doet wat hij moet doen ankerspil enz....
Martin, Ik ken het probleem. Ook ik wilde (vroeger) zo veel mogelijk 'toeters en bellen' om mijn modellen.
De vraag was alleen: had het zin? Voegt het iets toe?

Een functionerende ankerlier (met een écht vallend anker waar het model dan ook aan blijft hangen) is leuk, maar is het de moeite (en de kosten) waard om te maken?

Een werkende kraan idem: Op mijn Kormoran (een boeienlegger) zat een functionele kraan om boeien en en uit het water te halen; ik had ook twee boeien op het achterdek liggen. Het in het water leggen van de boeien was geen probleem, maar het uit het water hijsen... Dan stond ik tien minuten te priegelen omdat, als ik de boei BIJNA aan de haak had, en een 'meehelpend' clublid vlak langs voer en met zijn zog mijn bootje een vriendelijk zetje gaf... En weer een poging mislukt. En die boeien moesten licht zijn, anders trok de kraan het niet.
Het standaard Robbe-kraantje op de HH is een (pardon) waardeloos ding; kan nauwelijks z'n eigen giek optillen, tenzij dat je het ding nogal grondig verbouwd met een contra-giek.

Qua verlichting is de HH zeer rijk uitgerust en daar kun je iets moois van maken; op dit forum is meer dan genoeg info over scheepsverlichting te vinden.

Ook de ontkoppelinrichting van de sleeptros is goed functioneel te maken. Een zeer nuttig, als je daadwerkelijk gaat slepen. Want soms moét je je sleep loslaten, bijvoorbeeld als je HH dwars op de sleep komt te liggen en de sleep je model dreigt om te trekken.

Rook: Ja, leuk, maar écht zwarte rook is nog steeds niemand gelukt om te maken.

Boegschroef: is erg leuk om in krappe ruimtes mooi mee te manoeuvreren en je model netjes mee langs de kant te leggen.

En snelheid is wel aardig, maar het ziet er bij een HH niet uit als de boeg uit het water komt omdat de schipper wil waterskieen.
Kracht is veel belangrijker; mijn HH kon een roeiboot met een paar kinderen er in moeiteloos slepen.

En bij een zender voor een 'functieschip' zijn mixers ook belangrijk. Ik gebruik bij mijn dubbelschroevers vaak de V-mixer-functie van mijn zenders om de motoren via één stick te bedienen. Vind ik prettig, da's een persoonlijke voorkeur.
Die Carsonzenders met veel schakelkanalen zijn prima voor vrachtauto's, maar er zitten volgens mij weinig tot geen mixers in.

En als je heel veel schakelfuncties in wil bouwen: Deze modules van CTI werken prima. Eén 3-standenschakelaar op je zender nodig en je kunt 4 functies aansturen: https://www.rc-point.nl/rc-electron...-kanaals-4amp-op-1ch-envelop/a-10393-20000351

Back