Mijn vlieg ervaring van vandaag

Ziet er leuk uit Raymond,

Ik zie dat het gras zelfs groen is, dat heb ik nu ook hier op de zuid hang.
Maar zaterdag weer 60 cm. vers sneeuw (helaas).

Niet alleen het gras is hier groen, zelfs de aardbeienplantjes krijgen al bloemetjes! Het is hier afgelopen tijd zo warm en vochtig geweest dat alles al volop aan het uitlopen is. Het is verdorie eerste week januari. Dat wordt nog wat als er in februari nog een stevige vorstperiode zou komen.....

Ja vandaag zou het gekund hebben echter de kerst vakantie zat er al weer op.
Graag zou ik mijn Fafnir willen maiden...geduld en geduld

Vandaag lekker gevlogen, echter ook mijn mooie Topmodel GEM gecrashed. Tijdens een lage rugvlucht een brainfart gehad en de kist zo de grond in gestuurd. Wat zuur zeg! Mijn eerste echte crash in een paar jaar! Ik moet nog maar eens kijken of het te repareren is. Wonderbaarlijk genoeg is het rompje nog bijna heel! De vleugels zijn bij de ophangpunten volledig verwoest :(

Mijn vliegervaring van vandaag: 2 keer gooien, 2 bochtjes en en 2 boterzachte (dat dan weer wel) landingen op het duin.

Dikke shit zeg!...ik was om 7 uur klaar met werken dus snel naar het sportstrand gereden om van de Noord-Westenwind gebruik te maken voordat hij ging liggen.
Maar in het uurtje wachten tot het licht genoeg was voelde/hoorde ik de wind afnemen en tegen de tijd dat ik het aandurfde om mijn kistje te gooien kon ik hem met hangen en wurgen nog maar net op het duin krijgen en kon ik na 3 minuten vliegen weer inpakken.

(hmm....misschien toch ooit nog een DLGtje voor dit hele lichte weer)

Justus

Verukkelijk dagje met mijn zoon en Henderik op de hei

130106_BigLift015_zps94950b0c.jpg

Gewoonlijk plaats ik een camera op m'n vliegtuig om achteraf de vlucht te kunnen bekijken. Met al dat slechte weer komt er van het modelvliegen niets terecht. Ik kwam daardoor op het idee om een camera op mijn vogel te plaatsen. Heeft toch alles met vliegen te maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hetzelfde een keer gedaan maar dan onder de buik van een duif. Gaf ook hele leuke beelden maar dan van de wijk waarin ik woon.

Jaha, het is een zij. Maar dat is ook een leuk idee om dat bij een duif te doen. Maar het bijzondere is dat ik de camera op de kop heb geplaatst, die is gestabiliseerd en geeft strakke beelden. Onder de buik van een vogel geeft enorme schokken tijdens slagvlucht. De camera is te groot om op de kop van een duif te plaatsen. Wel kan er een FPV camera met transmitter op de kop van een duif, wel minder goed beeld maar effect is hetzelfde. Hier kan je zien hoe het werkt:

Mijn nieuwe helling kisje (Brilliant), heeft vandaag voor het eerst zijn eerste thermiek belletjes gevlogen.
Een heerlijk kisje om mee te vliegen.

full

Gisteren lekker gevlogen met mijn 2m spirit, wat vliegt dat ding prachtig! En een nieuwe Hoogstart lijn uitgetest (tweedehands, maar een voor mij nieuwe :mrgreen: ) overigens ook mijn eerste. hij doet het heel goed en kan eindelijk echt goed beginnen op fatsoenlijke hoogte, nu nog een beetje leren (model)thermieken :rolleyes:!

Wel na elke landing weer de sneeuw van het hoogteroer en vleugels af moeten vegen:

Qwxfg.jpg

Is het erg om zo in de sneeuw te vliegen en in de sneeuw te landen met een aan-/uitschakelaar aan de buitenkant? denk het niet omdat de sneeuw niet smelt?

Laatst bewerkt:
vanmiddag de super ava pro 4flaps (kortweg super flappie) aan de elastiek gehangen...

ze voorspelden 1-2bft wind, maar vaak was het toch een kleine 3.
het spijtige was dat de wind bij ons over het veld redelijk turbulent was op lage hoogtes, dus was het moeilijk vliegen onder de 50meter.

de thermiek was vandaag duidelijk aanwezig , de roofvogels en meeuwen lieten me dit weten maar helaas was het hoog te vinden.
ik raakte maar 2x echt weg vanaf mijn starthoogte (ongeveer 100m)

al bij al toch wat thermiek kunnen proeven zo vroeg op het jaar.

wel had ik bij het landen met de flap een grashalm mee, en mijn servo brak uit de vleugel.
ik had de servo met weinig epoxy vastgezet, moest ik hem er ooit uithalen, dan zou dit vlot gaan...
helaas iets te vlot blijkt nu ;)

ter plekke weer ingelijmd, en weer gaan vliegen.

de ava iedere keer in de hand kunnen landen, zo wordt de romp niet vuil! :rolling:
het blijft echt een juweeltje... ik ga er nog uuuuren plezier mee beleven dit jaar! ik voel het!

Tijdens het VGT in januari bleek onder winterse omstandigheden wel degelijk thermiek aanwezig te zijn. Altijd weer een leuke/verrassende ervaring :D

Vandaag de eerste vluchtjes met mijn 2 nieuwste aanwinsten:

Lekker knuppelen met de Xeno uit dit draadje: multiplex-xeno die via vele omwegen vorige week bij mij terecht is gekomen
Met de noordweste windkracht 1 kon ik zelf af en toe boven het duin blijven!!

En de eerste vlucht van mijn eerste eigen ontwerpje:
IMAG0888_zps230a047b.jpg

Dit is het 2de product uit mijn deze winter opgepakte project zelf vleugels snijden.
Van de week gevlogen met een veel te licht motortje dat snel de geest gaf maar snel omgebouwd en nu wel langer kunnen vliegen!

De Xeno is gewoon echt heel erg lekker vliegen, daar ga ik denk ik nog veel plezier mee hebben, maar er kan weinig tippen aan de kick van een succesvolle vlucht met een kistje dat je helemaal zelf hebt verzonnen!!

Een goede dag vandaag!!

Justus

edit: die laatste is geen zweefvliegen maar de vleugels komen van origine van een hellingzwevertekening...misschien dat dat iets goed maakt?

Vandaag veel wind maar toch de maiden kunnen doen van m'n raaf. Onze vingers waren bevroren! Door profielkeuze, brede vleugels en de tipveren beschikt dit model over zeer goede zweefeigenschappen en stabiliteit. Een sound module aan board maakt het compleet.

Ziet er weer mooi uit een schitterend gezicht in de lucht.
Knap hoor maiden met die wind en kauwe klauwe.
Weer een mooie vogel er bij !

Ik heb zojuist mijn Twin Astir ge-re-maidend!! (is daar een nederlands woord voor?)

Ik heb hem de afgelopen weken een beetje aangepast omdat ik er veeeeeel te weinig mee kon vliegen:
- Hoogteroerservo in de staart (i.p.v. blauw/gele sullivan)
- Richtingroer met Pull-Pull (i.p.v. blauw/gele sullivan)
- en grootste wijziging een motor in de neus om ook met mooi weer te kunnen vliegen.

Ik heb er, sinds ik hem af had, maar een paar keer mee kunnen vliegen en ergerde mij vanaf de eerste dag eigenlijk al kapot aan de uitzetting van die bowdenkabels! Bah!....wie die dingen verzonnen heeft!!

Nu heb ik een compleet spelingsvrije aansturing op richting en hoogte wat hopelijk wel te merken is. Maar het meest spannende was nog wel die motor!
Is de setup sterk genoeg? Is de domp goed uitgekomen? Welke kant gaat hij op als ik hem los laat?
En daarnaast had ik alleen nog maar gevlogen bij windkracht 5 op een duin dus geen idee hoe hij(of is een vliegtuig een zij?) overtrekt of wat de landingssnelheid wordt bij weinig wind.

Wat zijn die 1ste vlucht kriebels toch waanzinning zeg! als je daar dan staat met je kist in de hand en klaar om te gaan!

Daar gaat hij dan!.....half gas, drie stappen, tijdens het gooien naar volgas en zonder enige neiging tot extreem duiken of neus omhoog vliegt ze mooi weg!
Met een klein tikje up de neus iets omhoog en met een voor mij acceptabele snelheid en stijghoek klimt ze statig omhoog!

Op hoogte de motor uit en laten vliegen en dat doet hij dus ook (nog steeds) erg lekker! Mijn vrouw vroeg op een gegeven moment of ik nog steeds zonder motor vloog want hij zat nog best hoog.
Een klein beetje up trimmen was voldoende voor een mooie glijvlucht en tjongjongejonge!! wat hebben dit soort vliegtuigen toch een mooi vliegbeeld!!

Toen tijd voor lekker wat bochtjes draaien, beetje duiken beetje spelen, nog een paar keer de motor aan om te kijken wat de reactie daarop is en vervolgens een circuitje vliegen voor de landing. De verstoorders half uit was meer dan voldoende voor een mooie daalvlucht en heerlijk boterzacht op het strand neergezet......aaahhh.....lekkerrrrrr!!!

Ik kreeg van moeder de vrouw tijd voor nog een vluchtje (zo heel erg koud had ze het nog niet) dus nog een keer omhoog voor meer van hetzelfde want ik zal het nog maar een keer zeggen: Wat is dit een mooie kist!!!

Ik zit nu nog na te genieten! De accu is inmiddels opgeladen en met 2:27min looptijd (alles volgas) is er 1150mAh ingegaan. Het is een 4S4000 pakket dus ik kan er een tijdje mee uit de voeten voor ik weer moet laden.

Echt helemaal te gek!!

En voor de liefhebbers van foto's en filmpjes.....helaas. Ik ben zelf vaak de 1ste die denkt: Pic's or it didn't happen! Maar de videocamera bleek door een van de dochters gebruikt en niet meer in de tas waar hij normaal altijd in zat (dom! had ik moeten controlleren!) En mijn Actioncam, die ik wel bij had, stond nog op foto's maken en dat heb ik in mijn maiden-stress ook niet gecontrolleerd.

Bewijs zal dus een andere keer moeten komen maar dat neemt niet weg dat ik weer ff helemaal blij ben om dit stukje erfenis in de lucht te hebben gezien!

Justus

Back