Mijn vlieg ervaring van vandaag

Ook hier lekker gevlogen, vanmorgen teruggekomen van de vakantie en meteen de wei in getrokken met de Mosquito. Wind was zwak maar toch ook erg draaierig. Heb de lijn zelfs nog een keer 180' moeten verleggen. Op het veld zag ik al een drie-tal buizerds dus het beloofde zeker wat te worden:

full

Mooi de bel gepakt die ik de vlucht ervoor vernam maar net niet helemaal pakte (handig zo'n vario) Niet te hoog gegaan want de Mosquito heeft geen remkleppen en een nogal flutter gevoelige vleugel;)

Voor al mijn kisten onlangs nieuwe ontvanger accu's gekocht na een tip van Arjan. En dat blijkt toch echt de oorzaak te zijn van de storingen die ik daarvoor had. Ook in de log is een veel geleidelijke spanningsterugloop te zien in vergelijking tot de oude accu's. Les geleerd: Vervang om het jaar je Nihm-ontvanger accu's. Thanks Arjan!

Groeten Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook van de thermiek kunnen genieten. Had vrij om te klussen in huis, maar toen niemand keek ben ik snel nog ff met m'n DLG naar het weiland gerend. Hoger dan 150mtr istie niet gekomen. Thermiek was niet erg sterk, en dankzij het windje was de DLG soms al niet meer zichtbaar. Zo ver weg al afgedreven.

Goed, morgen weer verder met het laminaat............

Mooi Rick!
Even over je starthoogtes, daar zit aardig wat progressie in. Bij je langste vlucht kwam je op 100m van de lijn - dat is wel een heel verschil met die andere. Hoe kwam dat dan?

Mooi Rick!
Even over je starthoogtes, daar zit aardig wat progressie in. Bij je langste vlucht kwam je op 100m van de lijn - dat is wel een heel verschil met die andere. Hoe kwam dat dan?

Dat ligt er denk ik maar net aan hoeveel wind er stond. En waar deze weg kwam. Mijn veld is veel langer dan dat 'ie breed is. Toen de wind in de lengte/diagonaal op het veld stond kon ik de lijn zo ver als gewenst was uitrekken en had ik een mooie starthoogte. Toen de wind daarna wat meer in de breedte op het veld ging staan, maar de hoogstart nog steeds op hetzelfde punt vast zat in de grond kon ik niet het elastiek helemaal uitrekken omdat ik dan tegen het prikkeldraad stond. Beetje knudde dus. Meestal is de wind in de breedte op het veld niet een heel erg groot probleem. Ik leg de hoogstart dan gewoon over het prikkeldraad heen en start vanuit het naastgelegen weiland. Maar vandaag was de wind hier erg draaierig;)

Nog een heel verhaal geworden!

Rick

Gaaf voor je Rick, hopen dat we zondag ook weer dit soort omstandigheden hebben.

En Terence, al overtuigd van een vario?? ;)

Jacob

Ja hoor Jacob,
Ik weet zeker dat je bellen(tjes) beter kan centreren met een vario, ik heb dit in het verleden in 1:1 zwevers ook geleerd met een vario natuurlijk.

Ik moet alleen eens gaan bestuderen welke en wat de kosten bij elkaar zijn.:rolleyes:
Ik heb de afgelopen maanden al het een en ander uitgegeven, maar dat heeft me wel heel veel plezier en ook rust gebracht:wink:

Terence

Ik geloof wel dat dit het oude model van wstech is, d.w.z. zonder geheugenkaart en dus ook niet de mogelijkheid van het uitlezen en ook de spraak veranderen is niet mogelijk bij dit model...:rolleyes:

Het was goed weer vandaag. Mijn tweede vlucht gemaakt, 45 min gevlogen.

Hierbij een video van het bouwen en de maiden van mijn Topmodel CZ Grafas eerder deze week.

Conclusie: Geslaagd. Vergeleken met de Fantasy veel lichter in gewicht (800 gr), meer vleugeloppervlak bij nauwelijks kleinere spanwijdte, vlotter klimmen en response. Deze is beter voor de zomer, de Fantasy meer voor de helling en de windermaanden, denk ik.

Greetz,
GliderUAV

Laatst bewerkt door een moderator:
@Lyckele: Klopt, maar daarom ook minder dan de halve prijs ...

Vandaag vol goede moed met Alpina en mijn 4m Horten naar het veld gegaan. Alpina niet gevlogen. @#$%^&!! Vanwege een alalrm op mijn Weatronic. Gelukkig bleek het mee te vallen. Het alarm stond veel te scherp afgesteld. Maar dat bleek thuis pas.

Verder leuk gevlogen met de horten, Er was niet veel thermiek, maar er kwam 1 megabel langs ... Zo op het oog op700-800m hoogte gezeten. Dan wordt zo'n 4meterbak zelfs klein ... ;-)

Gr. Dirk,.

@gliderUAV (is dat je echte naam??!!)
Gaaf toestel en gaaf filmpje.
Nog een beetje werken aan de gecoördineerde bochten zag ik :-)
(ga ik toch ook maar eens doen, een vluchtje met een een slip-indicator touwtje op de ruit....)

@Dirk...je was dus duidelijk op de verkeerde plek. Op de hei barstte het van de slepers en de thermiek. Héérlijk gevlogen met Ka-8b en Minimoa. En Hendrik heeft weer lekker gesleept met mijn Taxi.

Gisteren was leuk... met de Elipsoïd zat ik op een gegeven moment in een kudde van een stuk of 8 ooievaars in een zwakke bel. Ik zakte er een paar maal langzaam onderuit, zette dan de motor aan (de dichtstbijzijnde ooievaars schrokken dan wel een beetje) en vloog een eindje om, en kwam boven hen opnieuw in de bel. Tot ik er onderin weer uitzakte... geweldige vogels, en zo veel!

Vandaag stond ik achter de bar tijdens de F5b wedstrijd op het veld van mijn club, de G&E vliegclub. Ik vond het wel een openbaring om deze wedstrijdvorm van dichtbij mee te maken. De combinatie van pijlsnel stijgen, snel vliegen, en zweven vond ik heel boeiend.

Mijn Epsilon Competition voor het eerst eens wat thermiek laten ruiken. Motor uit op 200m. Als ik op 100m stopte pakte ik nergens een bel die me weg kon sturen op. Vanaf 200m was het redelijk lekker!

3911_EC.jpg

@Dirk...je was dus duidelijk op de verkeerde plek. Op de hei barstte het van de slepers en de thermiek. Héérlijk gevlogen met Ka-8b en Minimoa. En Hendrik heeft weer lekker gesleept met mijn Taxi.
Ja joh, wrijf het er nog maar effe lekker in .... ;-)

Dirk.

Doe ik er nog een schepje bovenop... :D

110903_Ka8.jpg

We werden afgezet op 200m, even zoeken en hop...daar gingen we!

Ook leuk om straks met de biglift een zwever met vario te slepen Arjan, dan kun je ook het sleepverloop (de constante...of niet... haha) aflezen

@gliderUAV (is dat je echte naam??!!)
Gaaf toestel en gaaf filmpje.
Nog een beetje werken aan de gecoördineerde bochten zag ik :-)
(ga ik toch ook maar eens doen, een vluchtje met een een slip-indicator touwtje op de ruit....).

Arjan,

Bedankt voor het compliment.
Dat gevoelige instrument (niet goedkoop ook) noemen ze ook wel "piefje". Geen idee waarom. Ik probeer elke vlucht een camera in de cockpit te hebben, om de stuurkunsten van de autopilot (en ook die van mij) steeds beter te krijgen.

Groet,
Kees (vooruit dan maar).;)

Ik heb gisteren een 'goede daad' verricht door even te gaan vliegen. Mijn pa was mee naar Valkenburg, hij wilde de Boeing ook eens zien vliegen. Mijn pa heeft nogal wat (voornamelijk minder leuke) dingen aan zijn hoofd de laatste tijd, maar op het vliegveld was hij helemaal ontspannen. Hij vond het prachtig om bij iedereen even te kijken. Daarna nog een rondje varen en een bbq. Tijden geleden dat mijn pa zo ontspannen is geweest.
Helaas geen tijd gehad om te gaan zweven door de vele plannen voor de rest van de dag. Het wordt wel weer eens tijd voor een paar lekkere belletjes (hopelijk volgende week in Enkhuizen!).

Back