Mijn vlieg ervaring van vandaag

Willem, het was gezellig, maar van enige thermiek was inderdaad helaas geen sprake. De variolog hieronder spreekt boekdelen. Een zaagtand van 16 starts aan het elastiek, en nergens ben ik ook maar een meter geklommen. Blijkbaar waren we te laat als ik bovenstaande verhalen lees, we zijn pas om half drie begonnen met vliegen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het was leuk en ontspannend de volgende keer als je weer in de buurt bent , ben je weer van harte welkom.
Dat geldt overigens ook voor anderen die de Hoevense polder willen verkennen.

Ergens in dit draadje kwam iemand op de proppen met onderstaande verwachtingssimulatie:

wstar_bsratio.curr.loop.d2.gif

Wat is eigenlijk de originele bron hiervan? Kan je daar dan ook terug kijken, zoals bij windfinder? Dan zou ik wel eens willen zien hoe het er op 20-8-2011 uit heeft gezien.

Ik heb namelijk ook vroeg in de middag gevlogen. Vanaf circa 12.30 tot 15.00 uur. Later op de middag kwam er hoge bewolking opzetten. Kennelijk heeft dat de thermiek stevig afgeschermd. Het lijkt me leuk dat terug te zien. Vooral omdat de thermieksituatie een beetje "alles of niets" leek te zijn.

Het lijkt me leuk dat terug te zien. Vooral omdat de thermieksituatie een beetje "alles of niets" leek te zijn.

Had ook het idee dat dát het ook was. Bij mij was het na 14:00 uur goed zoeken, bijna niks meer te vinden. Geen vogels meer te zien, en heb maar de boel ingepakt. 2 uurtjes later was er echt he-le-maal niks.

Ik zat me ook nog het volgende te bedenken: Kan het niet zo zijn dat op afgelopen zaterdag de 20e augustus in het westen van het land een hoop vocht de lucht in is gekomen, daar waar we die hoeveelheid sterke thermiek hadden, en dat dit wat uren later in het oosten weer naar beneden is komen vallen in de vorm van (sterke) buien? De wind was west zuid westelijk bij ons in Montfoort... Na ja, misschien is bovenstaande gedachte wel een te simplistisch idee.

Mmm, laat maar. Historie van buienradar laat niet echt iets zien wat daarop wijst. Sorry.

Laatst bewerkt:
Ik zat me ook nog het volgende te bedenken: Kan het niet zo zijn dat op afgelopen zaterdag de 20e augustus in het westen van het land een hoop vocht de lucht in is gekomen, daar waar we die hoeveelheid sterke thermiek hadden, en dat dit wat uren later in het oosten weer naar beneden is komen vallen in de vorm van (sterke) buien? De wind was west zuid westelijk bij ons in Montfoort... Na ja, misschien is bovenstaande gedachte wel een te simplistisch idee.

Mmm, laat maar. Historie van buienradar laat niet echt iets zien wat daarop wijst. Sorry.

Ik (in het zuid westen van het land) heb zaterdag tot na 19:00u op het veld staan bakken.
En bij ons was het dus zoals eerder gezegd ook zo dat er veel beweging was tot een uur of 15:00 en daarna was het gewoon in 1 keer dood.
Aan het begin van de middag zelfs de Cheetah warmliner nulletjes laten draaien :D

Soms zit het mee en soms........

Was wel jammer want ik had ook meer verwacht van die dag.

Misschien een beetje off-topic want dit is een ervaring van gister én het is geen model maar...ik denk dat ik weet wat ik deze winter ga bouwen en in welke kleuren :-)

1108_vakantie134.jpg

Ik ben op vakantie geweest naar de Eifel en ben een dagje gaan kijken op het vliegveldje van Utscheid. Het bleek erg goedkoop en eenvoudig een vlucht mee te maken. Ik mocht zelfs kiezen of ik in een ASK-21 wilde of deze schoonheid. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.

1108_vakantie135.jpg

Beetje uitleg en daar gingen we.
1108_vakantie136.jpg

Of het leuk was...?
1108_vakantie138.jpg

Ik heb de hele vlucht met mijn flycam gefilmd, ik maak er morgen wat moois van.

Arjan,
De K-13 is inderdaad een geweldige kist. In welke grootte ga je hem bouwen? Kies je voor de bouwdoos van Lenger of ga je van tekening bouwen?

Max

Ha Max, ik zoek al langer naar een geschikt model van de K-13. Die van Lenger is me net te klein - ik wil iets tussen 3,5 en 4m. Waarschijnlijk dus iets van tekening. Maar daar ga ik eens rustig voor zitten.

Ooievaars

Wel niet vandaag, maar een week of 2 geleden heb ik een paar (veel te korte) vluchten gemaakt bij dalfsen in een Twin Astir.
Tijdens de 2e vlucht kwamen we een groep van 11 ooievaars tegen in het kleine belletje.
full

Wat een imposante ervaring was dit.

Rick

PS. Maar toch blijf ik liever modelvliegen.

Het beloofde filmpje

Inmiddels ook een 4m ASK-13 gevonden, daar ga ik eens naar kijken: ASK13

Eindelijk!!

Vanmiddag de ASW 15 weer eens losgelaten. Onlangs een nieuwe TEK buisje gemaakt en de instellingen voor de vario wat aangepast en dat wilde ik wel eens proberen. Dat is gelukt. Heerlijke belletjes kunnen pakken. Het mooiste stukje was dit:

ASW%202011%2009%2002%20met%20nieuwe%20TEK%20probe.gif

Met motortje omhoog naar zo'n 120 meter en zo een bel in die rustig en lekker doorsteeg naar 300+. Kleppen er uit en op 180 meter weer in. Bel weg. Rustig doorzakken tot zo'n 60 meter en daar een kleine 5 minuten op die hoogte blijven hangen . . prachtig. En dat met die 3kg zware ASW.

Groet,

Jacob Bos

Vanmiddag de ASW 15 weer eens losgelaten. Onlangs een nieuwe TEK buisje gemaakt en de instellingen voor de vario wat aangepast en dat wilde ik wel eens proberen. Dat is gelukt. Heerlijke belletjes kunnen pakken. Het mooiste stukje was dit:

Met motortje omhoog naar zo'n 120 meter en zo een bel in die rustig en lekker doorsteeg naar 300+. Kleppen er uit en op 180 meter weer in. Bel weg. Rustig doorzakken tot zo'n 60 meter en daar een kleine 5 minuten op die hoogte blijven hangen . . prachtig. En dat met die 3kg zware ASW.

Groet,

Jacob Bos

Het blijft een mooie kist Jacob,

Ik ben weer druk bezig met de ASW-15 en kan eigenlijk niet wachten.:D:D

Toch maar eens over een Vario gaan nadenken, wel heel mooi met kleine belletjes.

groet

Terence

Vanmiddag voor de verandering weer eens even in Olst wezen vliegen met mijn Starlight. Daar kan ik enkel een kort lijntje kwijt, waarmee ik met wat geluk op 100m uitgangshoogte kom. Er was wel thermiek maar vrij beperkt. Toch een paar leuke vluchten gemaakt, waarvan dit de beste was; 35 minuten vanaf het elastiek :-)

110902_Starlight.jpg

Na deze vlucht even wat gedronken en toen was het ook gelijk helemaal gedaan met de thermiek. Ik meen dat er een warmtefront over is getrokken waarna de lucht helemaal stabiel werd. Dat front is vanuit het zuidwesten gekomen en ging naar het noordoosten dus Jacob zat het grootste deel van de dag aan de goede kant. Mag ook wel na al die extra regen die jullie daar gehad hebben.... :-)

Toch maar eens over een Vario gaan nadenken, wel heel mooi met kleine belletjes.

Moet je niet over nadenken, moet je gewoon doen, je leert echt beter de belletjes herkennen. En met die logger heb je thuis weer opnieuw lol!

... dus Jacob zat het grootste deel van de dag aan de goede kant. Mag ook wel na al die extra regen die jullie daar gehad hebben.... :-)

Zo is het :D

Straks nog ff een accu leegdraaien met de Hype Wow! Te mooi en te rustig om op het terras te blijven zitten.

Groet,

Jacob Bos

Ook ik heb nu wel een goede ervaring te melden. hij komt overeen met die van Arjan.
Een elastiekstart naar 133 meter en vervolgens naar 275 meter. dat geeft altijd een goed gevoel
Welke zwever....the good old Cirrus 2kanaals. Helaas bij de landing hoorde ik krak.... een oude reparatie heeft het begeven. Oorzaak was het uitproberen van de remkleppen. Nauw dat heb ik geweten. als een baksteen viel hij de laatste 3 meter omlaag
Gelukkig nu, dan heb ik nog een week de tijd om hem weer op te lappen.
daarna met de electro alpha gevlogen. helaas was toen de thermiek weer weg
ik ga nog even op zoek naar mijn SA-plaatje

Laatst bewerkt:
Back