Mijn vlieg ervaring van vandaag

Zo'n schermpje is i.m.h.o. leuk maar verder vrij waardeloos tenzij je iemand naast je hebt staan die de info voor je opleest.
Ach, voor de weergave van celspanning bijvoorbeeld lijkt een schermpje me handiger dan een stem of zo.
Ik weet eigenlijk niet of de Quanum hardware ook audio weergeeft. Zal wel niet, als er geen vario optie bij zit.

Hoe was de thermiek bij jullie vandaag? Ik vond het tegenvallen, klein uurtje gevlogen en maar 1 echte bel van 100 naar ruim 300 meter kunnen pakken. Had het idee dat het nogal verwaaide. Wel een paar zwevers op grote hoogte gezien, zij draaiden kort en staken vrij snel weer door. Zelfde voor een aantal ooievaars die voorbij staken. Maar wel prachtig weertje natuurlijk!!

Jacob

Vanmiddag bij ons hetzelfde gedonder Jacob. Er was thermiek genoeg maar het verwaaide allemaal. Heb de Mosquito erg hoog gebracht en daar was het beter, hij ging daar in thermiek zo hard omhoog dat ik hem na een minuutje al bijna niet meer zag. Toen er maar uit en op geringere hoogte was het weer hetzelfde verhaal met die k#$%&^n wind...
Een heel stuk boven me zaten 3 stuks parapenters en die schenen nergens last van te hebben..toch maar een groter zwevertje bouwen voor dit soort dagen :-).

Bij een 2e vlucht was de wind iets gaan liggen en dat kon je gelijk goed weten, als een speer omhoog totdat er weer wind kwam en het weer gebeurd was.

Maar al met al wel heerlijk de Mosquito kunnen uitlaten ;-) !!

Groeten,

Paul.

Je ziet vaak dat als het een aantal dagen stabiel warm weer is dat het stijgen elke dag minder wordt. De bovenlucht warmt ook steeds meer op, waardoor de temperatuurgradient in de atmosfeer steeds kleiner wordt. De lucht wordt stabieler. Als er weer koude lucht binnen stroomt wordt ook de bovenlucht weer kouder en ontstaat thermiek weer makkelijker.
De voorspelling is dat de temperatuur komende dagen wat omlaag gaat, maar wel veel zon. Dan zou de thermiek weer beter los moeten komen.

Hoe was de thermiek bij jullie vandaag? Ik vond het tegenvallen, klein uurtje gevlogen en maar 1 echte bel van 100 naar ruim 300 meter kunnen pakken. Had het idee dat het nogal verwaaide. Wel een paar zwevers op grote hoogte gezien, zij draaiden kort en staken vrij snel weer door. Zelfde voor een aantal ooievaars die voorbij staken. Maar wel prachtig weertje natuurlijk!!

Jacob

zelfde verhaal...

Helaas niet gevlogen vandaag. Ik verwachte bovenstaande reacties eigenlijk al. Er waren hier regelmatig sterke wind fluctuaties en het was erg turbulent.
Vandaag aan de andere vogel gewerkt " de eend" :D

Je ziet vaak dat als het een aantal dagen stabiel warm weer is dat het stijgen elke dag minder wordt. De bovenlucht warmt ook steeds meer op, waardoor de temperatuurgradient in de atmosfeer steeds kleiner wordt. De lucht wordt stabieler. Als er weer koude lucht binnen stroomt wordt ook de bovenlucht weer kouder en ontstaat thermiek weer makkelijker.
De voorspelling is dat de temperatuur komende dagen wat omlaag gaat, maar wel veel zon. Dan zou de thermiek weer beter los moeten komen.

Toch handig zo'n forum, praktijk en theorie op 1 pagina, dank Raymond!

Jacob

Vandaag een dagje 1:1 zwevers gevlogen. Jullie beeld dat het op lagere hoogte minder goed was kan ik wel bevestigen. Tot een meter of 600 kon het enorme rommelthermiek zijn. Als je eenmaal de 600 meter voorbij was werd de thermiek sterker en rustiger. Ik ben zelf een aantal keer op 1400 meter geweest, maar clubgenoten zaten zelfs op 1800 meter. Het is altijd lastig kiezen tussen twee leuke hobby's maar waarschijnlijk was 1:1 vandaag de beste keuze.

Max

bofkont...zeker NIET met de fietslier omhoog gebracht, zo ja dan kunnen we met het VGT nog wat verwachten.
Als ik bij jullie 1:1 ga wil ik ook naar 1400m....:D

Ook erg veel zin om het zweefvliegen weer eens op te pakken! Mijn laatste 1:1 solostart is al weer een jaartje of 8 geleden. Kriebels zijn er inmiddels toch weer behoorlijk! En de zcnop lijkt me erg gezellig, en heeft bovendien een mooie vloot! ACSalland, wat bij mij naast de deur ligt trekt me qua club toch minder.. Binnenkort maar eens kijken bij zcnop wat de mogelijkheden voor mij zijn...

: Dus spelvautun kunnen aanwezig zijn ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Voorstel....

1:1 zweven met Forum leden...........bij Flymax

Willem, en de anderen,
Jullie zijn van harte welkom. Kijk eens op onze website www.zcnop.nl voor de mogelijkheden. Het lijkt me erg leuk om met deze groep wat extra's te doen. Overdag een introductiecursus zweefvliegen (waarbij jullie zelf sturen) en in de avonduren nog even wat modelvliegen.......
Afhankelijk van de grootte van de groep moet ik wel afspraken binnen de club maken om de bezetting van de tweezitters in balans te houden. Ik zou evt wel wat kunnen regelen in Juni??

Max

yes.... na hemelvaart en pinksteren want dan hebben de meeste verplichtingen.
pinksteren is wel een lang weekeind maaar dan willen de eigen ZCNOP leden waarschijnlijk zelf vliegen, ik was even hardop aan het denken......
18-19 juni of 25-26 juni......lekker naar 1400 meter, zuurstof mee.....
lekker de caravan mee, mooi weer bestellen...:D

Man o Man!

Hallo zweefpiloten!

Vandaag een dag gehad om te onthouden. Ten eerste was het de laatste officiële lesdag van mij op de middelbare school. Ten tweede heb ik ongelofelijk lekker gevlogen! Tegen de middag toen ik zag dat het opklaarde naar mijn veldje gegaan met de Cirrus-75. Meteen zag ik al een paar buizerds vliegen, het beloofde wat te worden. Vanaf de hoogstart was de uitgangshoogte zo'n 90-100 meter. Bij mijn tweede vlucht meteen al een thermiek gepakt en tot een goede 200 meter hoogte gekomen:D

c75do280411th.jpg

Maar daarmee hield het niet op... een paar starts later tot een waanzinnige (PR met Sky Assistant!!) 340 meter gekomen. Vanaf de hoogstart!! Hij werd toen wel erg klein en ik merkte dat het sturen onnauwkeurig begon te worden. Overal was het stijgen dus dmv van stalls en vrilles maar hoogte gaan verliezen. Met in mijn achterhoofd het ''Bird of Time lost in space'' topic (hoger, hoger, weg) Toen maar de boel ingepakt omdat ik nog bezoek van Jacob verwachte:p

Vanavond ga ik lekker bezig met het bouwen van een Dizzy Bird!

Groeten Rick:cool:

Op 100m van de lijn en dan echt wegblijven, dat is de grootste kick die er is :-)
Leuk om te zien dat je SA het nu ook naar wens doet.

Zeker een net resultaat en belangrijker................het is gewoon ontzettend leuk bezig zijn zo!

Hij werd toen wel erg klein en ik merkte dat het sturen onnauwkeurig begon te worden.

Allez jong, je hebt nog jonge ogen :o
Zo'n Cirrus 75 heeft toch ook een span van 3 mtr?
Dus 340 mtr is nog maar het begin want nu je hoort hoe hoog je zit durf je iedere keer iets meer. :twisted:
Een EZ-Glider op 511 mtr wordt pas klein! :banana:

Maar serieus, op sommige dagen met bijv. heiige lucht is 300 mtr al een hele uitdaging.

:thumbsup:

Back