ja daarom zouden rolroeren wel mogen, maar de v-stelling blijven

wat ik ook overweeg, is om de sprite vervroegd vliegklaar te maken,
die heeft wel minder EDA (effective dihedral angle), van 5 graden (AVA pro 13,4! graden)
en minder spiraal stabiel, maar toch nog fijn vliegbaar én directer te besturen.
maar ik hou het toch bij de ava eerst denk ik.
de ava legt zich meteen recht uit een bocht met neutraal roer (thermiek of verstoring ook) en moet continu min of meer ín de bocht gehouden worden. dat kan ook statisch (met tijdelijke trim) want het gedrag is stabiel, als hij dan schuiner door een verstoring gaat gaat ie minder schuin, als ie minder schuin gaat door een verstoring schuiner. nét een vrije vlucht kist wat dat aangaat. dus als ze loei hoog een tik onder de vleugel krijgt, wéét je dat als je het roer neutraal doet, de kist zich rechtlegt.
met mijn hotliner thermiekend durfde ik haast niet te sturen op grote hoogte soms,
omdat ik die niet recht kan leggen als ik die niet zie, wat de AVA bij slechte zichtverbinding betrouwbaar zelf doet. vind ik gewoon fijner vliegen
wat ik wél heel erg mis, is full span camber control bij de AVA, alhoewel de flap zeker wel iets doet om de vleugel aan te passen aan een gewenste snelheid.
mijn eigen ontwerp zwever is dan ook hieruit voortvloeiend (al 3 jaar heb ik die al liggen op stapel of zo) een kist met een opzet en planform en v-stelling bijna als een AVA, met 5 panelen, drie hoofddelenmet flaps en 2 tipdelen zonder. volledig gelamineerd (dus geen folie en ribben) en een eigen gemodificeerd profiel van Torsten Lutz (een verbouwd tl54) voor speed met flaps in strak. dit profiel zoals ik die verbouwd heb zou een f5b kist niet misstaan (serieus, de polairen zijn echt uitstekend en het beste uit mijn verzameling), maar, voor langzaam vliegen en overtrekvastheid
welf ik dan de 3 binnenste panelen (middelste meest) en de liftcoefficient kan dan hoog worden en de kist vliegt als een AVA nu. en het overtrek gedrag is zelfs fijner door de effectieve tipverdraaiing dan.
verder kan ik met de 2 buitenste flaps de slip in een bocht wegtrimmen zodat bochten iets efficienter gaan.
maar de hoofd controls zijn nog steeds REF (rudder elevator flap) en niet echt rolroer bestuurd (wel voor nood natuurlijk) zodat die kist dan een 2.5 asser is eigenlijk.
wil ik nog steeds bouwen. en ik het fijnste wat ik voor mij kan bedenken.
tam in thermiek en hoog, uiterst snel tussen de bellen, en áltijd spiraal stabiel

:halfrobot:
een aanvulling, die nu nog geen eigen draadje krijgt en waarmee ik ook niet enigzins ongepast deze vliegervaringdraad wil vullen; dit is mijn huidige idee voor de AVA; omdat ik de sterk omlaaggebogen ropmneus en het onderuitstekende kielvlak niet zo handig vind (helemaal voor electro; hapt altijd iets in de grond), en om weer wat balsastof tot me te nemen

heb ik besloten een houten zweefromp (met mss. een koolstof kous om de staartboom) met eigen design en staart te bouwen.
en een kleine verhoging voor de vleugel voor de flapbutterfly (heel misschien verwerk ik de originele pylon uit de AVA romp zelfs). ik heb er echt zin in en ga een bouwplekje voorbereiden, en nadenken over de constructie.
verder wil ik voor het meer allround vliegen heel misschien mijn electrospul overzetten naar de sprite en die toch zelf vliegen, als dan nog niet iemand anders er blij mee gemaakt is

en als ik die wel verkocht heb, een blaster 2e
met 2 delige vleugel en een electroconfiguratietje met 2S en kleine hacker buitenloper.
:halfrobot:
