Hoi Arjan,
Het gebied wat ik op het oog heb ligt tussen Aken en Keulen.
Zoals jij al beschrijft is het vliegen op een dagbouw gebied anders dan op een alpenwei of de duinen. Ik heb alle Duitse forumberichten die ik kon vinden betreffende hellingvliegen op dagbouwgebieden doorgelezen. Daaruit blijkt duidelijk dat geen landingsplekken zonder stenen te vinden zijn. Nog een belangrijk punt is dat bij een buitenlanding onder de startplek het toestel bijna niet bereikbaar is, denzij je alpine hulpmiddelen bij je hebt. Voorzicht steenslag! Dit als waarschuwing voor de avontuurlijk ingestelde modelvliegers.
Landen op moeilijke locaties is mij niet vreemd.
Zo hebben wij vroeger op hellingen gevlogen waar helemaal geen landingsplek was.
Een auto hadden wij nog niet om naar een geschikte helling de rijden. Dus moesten we met de fiets naar de bergen. Dan wil je natuurlijk niet verder fietsen dan nodig is.
Onze staartplek was dan meestal een stuk gekapt bos. Tussen de boomstronken landen was geen optie. Maar er waren op zo een helling groepjes struiken die als landingsplek dienden.
Na deze ervaring hebben wij onmiddellijk onze zwevers struikenproef gebouwd.
Een van de belangrijkste aanpassing was de balsa neuslijsten van vleugel en stabilo vervangen door grenenhout lijsten.
Daarmee uitgerust waren wij nog niet verzekerd van een schadevrije landing.
Mijn vriend Peter zij op gegeven moment tegen mij, heb je gezien hoe dit vogeltje op zo een sprietje land? Op het laatste moment vlak voor de landing remt hij extreem af. Hoe doet hij dat? Opeens viel het kwartje! Deze vogel maakt gebruik van de remmende werking bij overtrek.
Maar met een modelvliegtuig is het niet eenvoudig het moment van overtrek te timen.
Na veel oefenen lukte het aardig om vlak voor het contact met de struiken het toestel te overtrekken, waardoor het de laatste snelheid ineens kwijt raakte een beheerst in de struiken plofte.
Johannes