Mijn vlieg ervaring van vandaag

Vandaag lekker aan het slepen geweest met Douglas .
Helaas kon het niet lang duren . Aanvaring gehad met een easystar in de lucht (samenloop van omstandigheden )
Hierdoor was de prop beschadigd . deze kan dus vervangen worden . Easystar was door de prop en mijn strut totaal ontdaan van het stabilo en hierdoor totaal aan snippers.
Helaas kon ik ook niet langer doorgaan tot 2 sleepjes na de botsing . Chinezen kunnen geen goede lassen leggen heb ik weer ondervonden . bij 1 landing ging het wiel scheef staan dankzij een lasbreuk .

We hebben wat te doen :D

mengsel bleef nu constant op de grond als in de lucht , dankzij een vergrote uitlaatopening in de motorkap .

Ondanks de tegenslagjes wel genoten van een fijne sleepmiddag .

Gisteren stond er een 3bf denk ik (ik meen dat ik 6m/s op de online windmeters heb zien staan) en daar deed hij het al erg goed in. Hij kan minder hebben maar ook zeker meer!
Dinsdag/Woensdag zou de wind weer de goede hoek in draaien en dan kan ik weer eens kijken. (maar ik moet ook nog aan de bak met F5J trainen dus dat wordt stevig tijd-management toepassen!! Hopen dat het even rustig met bootjes blijft)

Even een klein uitstapje, vandaag heeft onze zoon zijn luchtdoop gehad in een 1:1 zwever. Het is dus 'onze vliegervaring van vandaag'. We zijn zoals altijd hartelijk ontvangen bij d ZCNOP door Max (flymax). De DG-1000 stond er klaar voor en om een lang verhaal kort te maken: dat mannetje van ons heeft nog steeds de glimlach om de mond (en morgen een stoer verhaal op school...)

ZCNOP en Max via deze weg ook nogmaals bedankt. Prachtige ervaring die ik iedereen kan aanraden!

Laatst bewerkt door een moderator:
Zcnop

Het is weer een eluk filmpje geworden. Het zicht was minstens 50 km dus dat maakt het extra mooi. Voor mij is het ook altijd leuk om enthousiaste mensen mee te nemen.

Max

Die grijns bij het opstijgen is goud! Ken het gevoel maar al te goed, afgelopen maand een soortgelijke ervaring opgedaan :-)

HD

Bekende beelden bij een gastvrije ZCNOP . Wij hebben de zelfde ervaring en hadden het geluk van Thermiek....... Ik zelf zal "mijn" kabelbreuk niet gauw vergeten. Alles is op z'n pootjes(wielen) terecht gekomen :):)
Volgendjaar weer eens op de agenda zetten

Vandaag met wat meer wind. 8m/s op de Noorderpier.......net aan windkracht 5 dus!
Lekker briesje en lijkt wat veel voor een kistje van 100 gram maar dat is niet zo hoor ;-) :

Dit is met de uitslagen volgens het boekje. Dat gaat met deze wind erg lekker maar met de stoute schoenen ook de High-rate's geprobeerd en dan wordt het wat spannender!

lekker hoor!!

Edit: Beter dan dat kreeg ik het snelle rollen er niet op....met je mobiel filmen terwijl je met dit ding vliegt is niet makkelijk

Justus, als 'ie net zo rap is op het hoogteroer zal je nog wel eens een keer goed schrikken ( of zelfs aan een klein beetje expo niet ontkomen:shock: )

Hij reageert met die smalle kantelvleugeltjes niet op hoogte als een conventioneel hoogteroer maar die uitslag heb ik aanmerkelijk minder wild ingesteld hoor. Vooral down is dan gevaarlijk want hij gaat dan duidelijk ondersnijden (is dat het juiste woord voor veeeel lift naar beneden) en duikt dan echt serieus omlaag. Heel eng! ;-)

Dan moet je gauw een halve rol maken, dat doet ie snel genoeg ... ;-)

Serieus:
Hoogteroer uitslagen zo groot/klein maken:
- down: dat er nog goed mee op z'n kop is te vliegen,
- up: bij (zeer) geleidelijk aan steeds meer up geven moet ie net wel/niet overtrekken.

Meestal zijn onze uitslagen veel te groot!

Wat een geluk...heb ik dat bijna goed staan zeg! ;-)
Geluk? Je hebt hem kennelijk gewoon goed ingevlogen.

En als het toch mazzel was dat alles in één keer goed was, moet je dat niet zeggen. Dan heb je gewoon heeeeel erg goed je best gedaan tjdens het invliegen. ;)

Nou....ik heb er (gelukkig) wel een gewoonte van gemaakt om eerst op een veldje (soms op het vlakke strand) een berg handstartjes te doen en daar dan eerst tevreden mee moet zijn voordat er echt gevlogen wordt. Dus CG moet goed zijn, trim, en vooral ook de reactie op de roeren. Als dat allemaal in orde is gaat hij pas van het duin!

De enige uitzondering op deze regel was mijn Twin Astir. Die heeft zijn allereerste vlucht meteen boven LVS gedaan maar daar heb ik toen ook eerst goed voelend mee in de wind gestaan. Op 1 hand vasthouden en in de windkracht 5 voorzichtig voelen wat hij doet. Eigenlijk hetzelfde als rennen en boven je hoofd loslaten....maar dan stilstaand omdat het zo hard waaide.

Vandaag ben ik weer eens met Jasper gaan vliegen. Ik les met hem met een draadloze zenderverbinding. Het model is een Graupner V-Venture, ideaal model voor een beginner.
En Jasper stond me daar toch even verschrikkelijk goed te sturen! Kleine stuurbewegingen, mooie constante neusstand. Foutjes werden netjes en redelijk subtiel opgevangen. Aan het eind 2 nette circuits gedraaid met prima landingen. Trots!
full

Ik kon op mijn gemak de camera pakken en Jasper op de foto zetten, hij bleef gewoon rustig doorvliegen.
full

Het was windstil, bewolkt en dood weer, maar toen de zon heel even doorbrak ging het ook gelijk lekker omhoog. Een startje met de DLG ging naar een meter of 200. Heerlijk!

En tenslotte mezelf nog wat verder bekwaamd met mijn heli, een Blade 200 SR X. Wat een leuk helikoptertje.
full

Oftewel: een topdag!

Back