Mijn Rovan Baja en MIJN ervaringen ermee.

Ik heb net eens gekeken hoe het zit met dat sturen, hij trekt precies door de servosaver naar rechts (achter de baja) en links lijkt alles in orde. De setup heb ik gezet zoals staat in de manual, dus de servosaver op 13mm.

kijk eens, met servo ontkoppeld (dus echt los), of jij met de hand weerstand in de besturing voelt.
kan makkelijk dat het aan 1 kant zwaarder draait, of zelfs klem loopt.

als je leest wat snoeksel schrijft , kun je wel denken dat dit een kostelijke grap word , of je dan nog een rovan of een hpi koopt is wel ongeveer het zelfde , de ganse rotzooi word toch vervangen door beter spul , alle spullen die hij opsomt zijn 1 voor 1 degelijke materialen , als je dit van plan bent , ben je beter de volledige auto in onderdelen te kopen , denk dat je dan aan een sommetje zit van om en bij de 3500euro , en denk dat hij nog wel enkele dingen zal vergeten zijn , ik ben beter dat ik de onderdelen noem die nog origineel zijn bij mij , zal vlugger gedaan zijn . :) . Anders kijk hier eens belgium-bigscale-owners

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry sorry,
Ik moet toch altijd een beetje lachen als ik dit soort zaken lees.
Er is al zo veel verteld over namaak wagen of wagen die budget gemaakt worden zeg maar rtr.
Spaar door voor een goede wagen (ik zeg een HARD merk) dat scheelt veel frustratie zeker als je nieuw ben in het hele gebeuren.
Lees je in in de materie en ga eens kijken bij meetings en of wedstrijden en clubs.
Ik hoop dat je dit alles met de wagen niet tegen houd om door te gaan met de hobby.
Het is wel duur leergeld natuurlijk maar terug draaien gaat ook niet meer.
(rotostart?) da's wel heel erg lui of het moet met een beperking te maken hebben dan is het wat anders, je kan het geld beter ergens ander in stoppen.

Ik ben er nu zeker van dat mijn auto evengoed als een hpi is op kleine dingen na, ik ben goed vertrouwt met het hele 2 takt gebeuren en nieuw tot het gebeuren ben ik ook niet, ik kom van helicopters dus weet hoe en wat wel ongeveer.

Ik heb een spierziekte ja, dus lui zou ik niet zeggen.

Ik merk een sterke afkeur in dit forum voor alles dat geen hpi is, en dat vind ik persoonlijk nogal fout. Opel - Mercedes vergelijking. Let wel op dat ik ELKE fout met de auto verteld heb, chassis van hpi's breken ook en dat was tot nu toe het erste probleem dat nu netjes is opgelost.

Uiteindelijk ben ik ZEER blij met mijn aankoop en de hobby zal alleen nog mooier worden. :)

Sorry sorry,
Ik moet toch altijd een beetje lachen als ik dit soort zaken lees.
Er is al zo veel verteld over namaak wagen of wagen die budget gemaakt worden zeg maar rtr.
Spaar door voor een goede wagen (ik zeg een HARD merk) dat scheelt veel frustratie zeker als je nieuw ben in het hele gebeuren.
Lees je in in de materie en ga eens kijken bij meetings en of wedstrijden en clubs.
Ik hoop dat je dit alles met de wagen niet tegen houd om door te gaan met de hobby.
Het is wel duur leergeld natuurlijk maar terug draaien gaat ook niet meer.
(rotostart?) da's wel heel erg lui of het moet met een beperking te maken hebben dan is het wat anders, je kan het geld beter ergens ander in stoppen.
Heb geen beperking en ben niet lui(eigen stucadoorsbedrijf) maar dat is maar hoe je het bekijkt.Ik heb slechte ervaringen met de trekstarter.Daar kan ik lang en kort over lullen maar dat is nou eenmaal zo.Nu een rotostart en ben zeer tevreden.
Het is een rotostart van een HARD merk dus ik ben helemaal blij :D

Sorry Sandor: een Makita 14,4 volt 3 ah-li-ion.

Ik ben er nu zeker van dat mijn auto evengoed als een hpi is op kleine dingen na, ik ben goed vertrouwt met het hele 2 takt gebeuren en nieuw tot het gebeuren ben ik ook niet, ik kom van helicopters dus weet hoe en wat wel ongeveer.

Ik heb een spierziekte ja, dus lui zou ik niet zeggen.

Ik merk een sterke afkeur in dit forum voor alles dat geen hpi is, en dat vind ik persoonlijk nogal fout. Opel - Mercedes vergelijking. Let wel op dat ik ELKE fout met de auto verteld heb, chassis van hpi's breken ook en dat was tot nu toe het erste probleem dat nu netjes is opgelost.

Uiteindelijk ben ik ZEER blij met mijn aankoop en de hobby zal alleen nog mooier worden. :)
Dat is waar het allemaal om gaat FUN.Met alle aanpassingen heeft het mij ook een hoop geld gekost.Maar dat is niet in 1 jaar gebeurd,ben inmiddels 4 jaar verder.
Lekker rijden met je vrienden en lol beleven,daar gaat het om.
De plastic spurs van HPI Hostile of Rovan gaan allemaal net zo snel stuk geloof me.Ik rijd nu met de sand paddles van Rovan inmiddels het tweede setje,maar die gaan net zo lang mee als de originele HPI,scheelt alleen de helt qua prijs.De rest van de opties die ik erop heb zitten,ben ik vier jaar verder.
Lekker gaan rijden en lol beleven,daar gaat het om.Uiteindelijk gaat alles een keer stuk,en de jongens waar ik mee rijdt kunnen echt bevestigen dat de banden en spurs zoals eerder genoemd rovan hostile hpi gaat nagenoeg bij ons even lang mee.

Mhaww, mensen hebben over het algemeen liever een echte Rembrandt dan een nageschilderde.
Al zal een Rembrandt vele malen duurder zijn, maar dat is wel het origineel.
En de mensen die een neppe kopen, tja, 9/10 zullen verklaren dat het een echte is, en alle imperfecties die erin zitten komen van Rembrandt af en niet van diegene die (slecht) aan het kopiëren is.
Waardoor de verkeerde ermee afgeschilderd wordt en diegene die kopieert heeft het goed onder verdedigend partij die alles moet bagatelliseren om hun eigen reputatie te redden, incl. het verbrassen van de reputatie van de echte en originele schilder.

Als Rembrandt letterlijk kapot geconcurreerd wordt met zijn eigen schilderijen, zakt bij hem natuurlijk de moed in de schoenen.
Waarom met iets nieuws komen, zoveel tijd erin steken om vervolgens kopieën te voorschijn zien te komen die 5 seconde nodig hebben om te drukken en 1/2de van de prijs en dan nog de kosten die beide partijen moeten maken komt bij lange niet overeen.

Vandaar dat vele mensen tegen Rovan zijn, netzoals ze tegen Rembrandt kopieën zijn, niet zozeer omdat het perse slechte kopieën zijn maar omdat ze met andermans werk ervandoor gaan ipv. zelf iets maken.
Mensen vinden veelal ook niet erg als een schilder dezelfde stijl heeft als Rembrandt, dan is het toch op eigen initiatief ipv. iemand na schilderen.

En mensen klagen veelal bv. dat de Baja niks tot weinig vernieuwingen krijgt, ik vind het niet gek met de clones.
Veel tijd en geld investeren om vervolgens alles gekopieerd te zien worden door een bedrijf die er dus helemaal niks in investeert maar wel met een best groot winst deel vandoor zien gaan.

Niet persoonlijk bedoeld of iets, want jij zegt gewoon dat het een Rovan is, op Marktplaats staan een hoop Rovan's met HPI stickers/kappen.
Gewoon oplichting eerste klas, zelfde dat je (bewust) een neppe Rembrandt verkoopt maar wel verklaard dat het een echte is.

je moet wel spreken als je er ervaring met hebt , hier komen vertellen dat rovan slecht is doe ik ook niet , heb ook al vele dingen van rovan geprobeerd , en kan wel vertellen dat sommige dingen niet degelijk zijn , heb ook de velgen (achterste) van rovan met sandpeddels geprobeerd en de velgen hebben het de tweede meeting al begeven , denk dat Snoeksel dan nog met een originele motor en uitlaat zit , ik rij met een OBR 30.5 met andere uitlaat waardoor ik veel meer vermogen heb , koop nu altijd origineel hpi velgen met metalen hex(zeskant) , schokdempers van rovan zijn ook niet degelijk, de assen slijten veel te rap af , heb zelf een motor 29cc van rovan en deze werkte ook goed maar nu toch naar een ander merk , de banden van rovan met grote noppen hebben bij mij ook enkele jaren stand gehouden en zijn goed voor hun prijs , nu heb ik er van hostille , kan binnen enkele jaren daar mijn ervaring over zeggen . Nog iets over de spurs (tandwielen ) de plastiek rij ik niet meer mee en zeker niet in het zand , zwaar terrein , de tandwielen vliegen je om de oren , het mag nog een hostille zijn , om gewoon eventjes rond te tuffen op gras is dit wel ok .

Ik vind dat Etinogard de spijker op zijn kop slaat. Helemaal mee eens.
Ik wil er nog wel een schepje boven op doen.

Als het om grote bestaande merken gaat wil niemand met nep gezien worden, Nike Adidas, of van die vreselijke horloges. Maar als je een namaak baja hebt kan dat ineens wel. En inderdaad, het zou zo maar kunnen dat HPI een vervelende slag is toegedaan door deze clones, omdat ze niks meer vernieuwen, als het toch maar nagemaakt word, door tweederangs fabrikanten met derderangs materiaal.

Het blijkt dat vele mensen die met een HPI buggy of clone rijden, het leuk vinden om wat upgrade's aan de wagen te doen. Die komen bijna altijd uit het buitenland en zijn altijd schandalig duur. Ik stel dat deze upgrades, bij een HPI baja niet nodig zijn om lekker te kunnen bashen en veel lol te beleven aan de hobby, zonder al te veel stukken.
Het is iets anders als je het leuk vind om je wagen wat meer bling bling mee te geven, zeker doen.
Er word ieder jaar een HPI baja challenge verreden. Door landenteams, daar mag je starten met een originele HPI baja, met alleen HPI spullen. De bedoeling is om met een team van 5 of 6 mensen een 24 uurs race te rijden. Dat gaat helaas met die neppers niet. Die komen niet aan de finish.

Is HPI dan ook geen nepperd van FG? Het zou allemaal lekker zijn als van elk ding in de wereld maar 1 fabrikant was met dikke monopoly. Zie je het al gebeuren; alleen audi, alleen microsoft, alleen nike, alleen hpi, alleen marlboro, de prijzen zouden lekker hoog zijn en niemand die er iets aan kan dan, concurrentie houdt alles mooi in balans, want wees maar zeker dat net zoals rembrandt, hpi op het einde van de dag hun geld wel krijgt.

Ik denk dat eerder door merken zoals Rovan vele mensen de stap hebben gezet naar deze hobby omdat het instappen goedkoper was. Een 2013 baja kost 1079 euro, dat is bijna het dubbele wat ik heb betaald, en dan krijg je een kut zender en een potje als uitlaat, terwijl ik een "tuningsuitlaat" heb en een mooie fly sky zender.

Rembrandt is hetzelfde als HPI, uiteindelijk is het maar wat een gek ervoor wilt geven, en betaald hij teveel? Ja! Bij het een al wat eer dan het ander. Kortom, Rovan is nep en helpt mensen de hobby instappen, HPI is (te) duur en levert kwaliteit.

Kortom: HPI investeert en zorgt er daarmee voor dat er überhaupt modellen zijn om de hobby mee te beoefenen (tenzij je zelf iets wilt bouwen?) Zonder merken als HPI hebben merken als Rovan helemaal niets om te kopiëren. Dus wie helpt er hier nu mensen bij het beginnen van een hobby?
Als de grote merken hun investering niet terug kunnen verdienen, omdat hun ontwerpen in no-time worden gekloond door bedrijven die geen cent in R&D wensen te investeren, kiezen zij op een gegeven moment ook eieren voor hun geld. Je kunt vast wel bedenken wat dat inhoudt voor de hobby?

Om te beginnen heb je volgens mij de meeste pech die je maar kan hebben ook kijkend naar anderen gebruikers met dit merk.
maar ik heb net even de prijzen vergeleken en die komen toch erg naar dicht bij mekaar ?!

of lees ik dat verkeerd....

verders hoop ik dat je er toch veel plezier aan gaat beleven want daar gaat het uiteindelijk om :cool:

Groet, Ray........

weinig prijsverschil in rovan en Hpi ??? een hpi kost het dubbele van een rovan , 500euro verschil . Iedereen koopt naar zijn eigen mogelijkheid , niet iedereen rijd met een mercedes of bmw , als je alleen rijd blijft dit gewoon rijden , maar als je dan naar enkele meetings gaat , dan begint het pas , iedereen wil de eerste zijn en begint de competitie en dan rij je zowel je rovan of hpi kapot , en de één al vlugger dan de ander .

weinig prijsverschil in rovan en Hpi ??? een hpi kost het dubbele van een rovan , 500euro verschil . Iedereen koopt naar zijn eigen mogelijkheid , niet iedereen rijd met een mercedes of bmw , als je alleen rijd blijft dit gewoon rijden , maar als je dan naar enkele meetings gaat , dan begint het pas , iedereen wil de eerste zijn en begint de competitie en dan rij je zowel je rovan of hpi kapot , en de één al vlugger dan de ander .

Waarom staat bij Pitstopshop de Rovan voor +/-650 en de HPI 5B SS voor 790 zonder motor bij JFC?
Uiteindelijk gebouwde SS zal ongeveer 350 euro duurder zijn als je het rustig aandoet qua kosten, en hier zitten al de een en ander aan upgrades op, die overigens pas standaard komen bij de 800 euro kostende Rovan.
Dan is de HPI 200 euro duurder, heeft de TS zijn reparaties er toch al uit(nieuwe chassis en nieuwe dogbones), laat staan nog de extra spullen zoals de HPI rolkooi etc.

En het verschil is, hij rijdt een chassis stuk, zonder mede rijders(lijkt erop) en zonder jumps, hoe doet een Rovan het dan tijdens meetings en jumps waar ie hem wel zou pushen?
Mijn idee is veelal dat een Rovan net Russische Roulette is, met wat geluk zit er 1 kogel in de kamer, maar vaker zitten er meerdere kogels in.

Ik weet iig wel, toen ik mijn FG per ongeluk in een dal reed die overigens 3 meter diep is, dat ie dat keurig heeft gehouden.
En dat met 12,5kg, vol op de neus neerklapte, op een stenen ondergrond.
Resultaat, stenen hadden beschadigingen, twee schroeven die de bumper op de plek houden waren beschadigd maar meer ook niet.
Zelfs na het ombouwen naar aluminium paste alles als een handschoen.

En als een HPI een Mercedes is, wat is Rovan dan? Een BYD F8? :rolleyes:
mercedes-byd.jpg

(Links is een W203 cloon, rechts is de real deal)

rtr rovan 500euro , hpi rtr +/-1052euro , een ss versie is een bouwkit zonder elektronica en 26cc , de 5b rtr is 23cc dacht ik .

Dat de SS een bouwkit is, weet ik, vandaar het extra bedrag voor de nog nodige delen.

En waar is de Rovan 500 euro?

En wie (gedeeltelijk) zwijgt stemt toe?

Back