Mijn ervaring met de Vbar Control

Discussie in 'Electronica' gestart door Tf-zuid, 6 jul 2014.

  1. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    679
    Locatie:
    breda
    helihenk vindt dit leuk.
  2. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    Ow...maar ik ben niet bang dat dat spul niet de lucht in komt...alleen mag mikado wel orde op zaken gaan stellen....die app is dan wel weer top...ik zal tzt wel vragen of ik daar in mag...komt goed patriek
     
  3. rvhoesel

    rvhoesel

    Lid geworden:
    23 feb 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Ijsselstein
    Hallo,
    Ik probeer er ook een beetje wijs uit te worden, maar vind het knap lastig. Ben nog niet heel ervaren in dit alles. Ben bezig met een logo 700 in elkaar te zetten. Ik heb een vbar control, met vbar neo en een vbar rx satteliet om de neo te koppelen, maar helaas past het bijgeleverde kabelje alleen op een oudere vbar. De software om de neo aan mijn account te koppelen werkt niet op windows 10, op mijn apple lukt het ook niet om het te insteleren, etc, je moet een echte computer pro zijn om alles te snappen en in te kunnen stellen. Ben nu twee weekeinden bezig en begin knap gefrustreed te worden. Ik zou best wel wat hulp kunnen gebruiken en wil daar ook best wat voor betalen.
     
  4. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    679
    Locatie:
    breda
    Wat is je locatie.
     
  5. rvhoesel

    rvhoesel

    Lid geworden:
    23 feb 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Ijsselstein
    Ik woon in ijsselstein (bij Utrecht)
     
  6. eibergsealex

    eibergsealex

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Eibergen
    Hallo ,ik heb een vraag : weet iemand of ik met een neo v basic ook mijn autotrim aan kan zetten of moet ik dan eerst v plane software kopen?
     
  7. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    679
    Locatie:
    breda
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Doesburg
    Even proberen, een oud draadje weer op-halen.
    Ik heb na jaren Futaba & BeastX te vliegen besloten over te stappen naar Vbar, ik heb een gebruikte Touch gekocht met wat Neo & Evo's.
    Alles gebonden en geregistreerd, lijkt allemaal OK.

    Ik heb mijn Logo 550SX als eerste omgebouwd en er een Neo op gezet.
    Alles lijk redelijk goed gegaan.... denk ik.... swash en staart loopt als verwacht en doet als verwacht, dus dat is eerste winst.
    Maar ik loop vast op de ESC.

    Ik heb een YEP 100, die heeft maar 1 servo kabel, ik heb de + er uit gehaald en gebruik een externe BEC, dit liep prima met de BeastX.
    Met de Futaba zender de ESC op de ouderwetse manier gecalibreerd, throttle van 0 naar 100, en end-points inleren, geen probleem.

    Maar nu op de Vbar kom ik er niet uit.
    Ik heb "external governor / ESC" geselecteerd.
    Hij doet het, off, idle & run switch werkt, maar....

    Bank 1 40% loopt, heb geen toeren gemeten maar lijkt te kloppen
    Bank 2 50%, je hoort de motor versnellen, dus denk ik OK
    Bank 3 60%, er lijkt niets te gebeuren, geen versnelling

    En het grootste probleem, als ik de heli aanzet (ESC krijgt stroom) dan blijft de ESC piepen, dat deed hij nooit.
    Ik denk dat de ESC de throtle end-points niet weet, maar geen idee hoe ik dat moet instellen.

    Zeker weer ge-googled, maar ik heb nu ondertussen de standaard videos wel gezien, altijd net niet... hetzelfde als ik heb.
    Dus ik probeer het maar even via het forum.

    Dus.. hoe krijg ik een ESC (in dit geval een YEP) goed afgesteld op een Vbar Touch?
    Moet de ESC end-points leren (ik neem aan ja) en hoe moet ik dat doen?

    PS deze Neo heeft pro en rescue software, geen idee of dat verschil maakt?
     
    helihenk vindt dit leuk.
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Doesburg
    OK, een gedeelte van het probleem is opgelost, via dit forumbericht heeft een forum lid me geholpen, mijn dank daarvoor !
    Dus even een update om dubbel dippen te voorkomen.

    Idd moet de ESC de end points van de V controller leren.
    In "setup" naar "governor setup" dan output setup selecteren, dan stop en full op 100 gezet.
    Daarna "collective control" aanvinken, dit zorgt voor een lineare gas curve.... jaja je moet het meer weten en vinden.
    Dan ESC calibreren als normaal > knuppel omhoog - Lipo aansluiten (= ESC aan) - ESC herkent vol gas - knuppel naar beneden (ESC herkent gas dicht) en klaar.
    Daarna wel weer "collective control" vinkje weg halen (volgens mij gaat die ook vanzelf weg als je dat menu verlaat).

    Bijna alles lijkt nu goed te werken, de ESC geeft zijn normale opstart piepjes, ik kan de motor aan laten lopen met de "off - bail out - run" schakelaar.
    In bank 1 (throttle bar op zender 40) lijkt de motor goed te lopen en toeren lijken OK (niet gemeten),
    In bank 2 (throttle bar op zender 50) gaat het toerental hoorbaar omhoog
    In bank 3 (throttle bar op zender 60).... daar gebeurt niets, het toerental gaat niet omhoog.

    Tip van de hulp, even een servo aansluiten op het ESC kanaal en kijken wat die doet.
    Die verspringt dus wel tussen bank 2 en 3, raar.
    OK, nog een keer ESC calibratie gedaan > helpt niets de motor toert niet op tussen bank 2 en 3 (nog steeds, de throttle bar op het zender display gaat wel van 50 naar 60).

    Volgend probeersel, in governor settings het toerental naar beneden gezet.
    Staat origineel op 40, 50 & 60, ik heb hem naar 30, 40 & 50 gezet.
    Weer hetzelfde, motor toert wel op tussen bank 1 & 2 niet tussen bank 2 en 3.
    Setting nog lager gezet 20, 30 & 40.
    Weer hetzelfde, motor toert wel op tussen bank 1 & 2 niet tussen bank 2 en 3.

    Dus nu ben ik de draad weer kwijt.
    Waarom gaat het toerental niet omhoog tussen bank 2 en 3?

    EDIT, als ik de govenor settings helemaal terug haal naar 20, 25 en 30 dan toert hij wel op tussen alle banken.
    Maar bij elke setting hoger als 30 komen er geen toeren bij.
    Het lijkt er dus op dat de ESC 30 als vol gas ziet.
    Als ik er een servo op zet dan komt die bij throttle positie 30 maar op een halve uitslag.
    Wat gaat er fout...
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2024
    helihenk vindt dit leuk.
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Doesburg
    Laatste update, de heli staat weer op de plank, de BeastX ligt er naast, moet niet gekker gaan of die gaat er weer op.

    Beginnen met de eind vraag…
    Toeren afstelling per bank: bank 1 = 20, bank 2 =22 bank 3 = 25
    Kan het kloppen dat ik de throttle waardes zo laag moet zetten?



    Uitleg wat ik gedaan heb (met hulp, nogmaals dank daarvoor).
    Swash en tail instellen lijkt gelukt te zijn.
    ESC;
    ESC = YEP, met 1 servo kabel, dus geen governor signal van de ESC, daarom in de Vcontrol “external governor” geselecteerd om de ESC governor te gebruiken.
    Ik gebruik een externe BEC (rode kabel van de ESC is los), zo ook gevlogen met de Futaba en BeastX.

    In de Vcontrol:
    Setup > governor setup > external governor
    Calibrating ESC op de Vcontrol – select “collective control” (maakt lineare throttle curve) > knuppel hoog/laag > ESC gecalibreerd, alles OK.
    End points: stop & full afstellen – stop kwam net onder 100 uit dus die op 100 laten staan, full was onduidelijk lijkt rond de 60 te liggen, voor de zekerheid op 75 gezet, geen idee wat dit eigenlijk doet, maar schijnt te moeten, prima ook gedaan, ook OK.
    PS ik heb 100 - 100 laten staan en getest en later afgesteld naar 100 - 75, en merk geen verschil in bank switching en toeren.

    Dan moet de setup klaar zijn dus testen.
    Swash en tail control > lijkt allemaal OK
    ESC…. twijfel

    Motor switch werkt, off – idle (bail out) – run, alles OK.
    Motor toeren bij bank switching….. twijfel

    Ik moet de governor setting helemaal terug stellen, bank 1 = 20, bank 2 =22 bank 3 = 25.
    Als ik meer als 30 selecteer gaan de toeren niet verder omhoog, de ESC lijkt dan vol open te staan.
    Bail out heb ik op 10 gezet, als ik die hoger zet kan ik er gewoon mee rond vliegen.

    Dus de enige openstaande vraag is:
    Kan het kloppen dat ik de throttle waardes zo laag moet zetten?


     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2024
  11. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    679
    Locatie:
    breda
    Nee deze lage waardes zijn niet normaal. Denk dat er met het in leren van de endpoints iets fout gaat.
    Vlieg zelf ook met vbar, en een paar heli's met esc gov maar ouyput staat meestal op 75-80-85 range.

    Mvg,
    Patriek
     
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Doesburg
    Patriek, bedank voor je reactie, helaas bevestig je waar ik al bang voor was.

    Wat zou ik fout kunnen doen in de Vbar waardoor ik dit probleem heb?
    Ik ga er van uit de de ESC goed is, die vloog met Futaba & BeastX als verwacht.
    Als ik in de Vbar "collective control" aanvink lijkt alles te kloppen, de servo op de Y-kabel (op ESC uitgang) maakt dan volle uitslag.

    Eigenlijk moet het dan wel iets met de ESC zijn, of zie ik nog wat over het hoofd?
    Is er mischien nog een setting of pagina in de Vbar die invloed heeft op de throttle waardes?
     
  13. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    679
    Locatie:
    breda
    Ik zou eerst de Esc controleren op welke stand deze staat , gov, linear, weet zo niet wat de mogelijkheden zijn bij yep. Als een servo wel reageert van 0 naar 100, is dat goed.
     
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Doesburg
    OK, nog eens geprobeerd end-points te zetten via de zender > zelfde resultaat.
    Dan maar ESC programeren met prog card > zelfde resultaat.

    Wat ik ook doe de parallel geplaatste servo op het ESC kanaal gaat vol link en rechts, maar na ESC programeren gaat de ESC naar vol open op ongeveer "setting 30" waarbij de parallele servo dan ook maar een kleine uitslag maakt
    De V-control kan wel meer uitsturen, maar de ESC staat op 30 al vol open.... ik heb alles geprobeerd, dus wachten op beter weer en proef vliegen.
     
  15. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Doesburg
    Mijn eerste Vbar control ervaring;

    VUURWERK

    Letterlijk....
    Op bovenstaand throttle waarde issue na, leek alles OK.
    Ook de motor liep mooi aan (zonder bladen) toerentallen leken OK, alleen de bank throttle waardes waren laag...
    Besloten toch mee te vliegen, dus vanmorgen bladen er op en naar het veld.

    Lipo er in, control test, alles OK.
    Dan.... eens moet de eerste keer zijn, throttle schakelaar on.......
    1 tikje op de rotor en heel even..... niets.
    Maar nog voor ik kon denken "whu"...
    rook en licht signalen onder de kap
    Snel motor of.
    jammer rook en licht signalen blijven komen
    Rap zender aan de kant en kap er af, de vlammen schieten uit de ESC, lipo los.... pwa probleem opgelost.

    Ik snap er niets van, ik heb zeker 3 jaar met deze heli gevlogen, zeker meer als 100 vluchten, probleemloos.
    Vbar er op en ESC vuurwerk....... hoe dan?

    Wat kun je nou mis doen aan een Vbar en/of ESC instellen dat hij "self destruct" gaat, nooit meegemaakt zo iets.

    Heb er nu een Hobbywing op gezet, alles lijkt weer OK, maar toch nog het gevoel dat er iets niet klopt.
    De ESC geprogrammeerd met de prog box, min en max gas positie ingeleerd met de zender, weer servo parallel op het gas kanaal, alles lijkt OK.

    Maar als ik de motor laat lopen en pak dan de throttle setting van bank 1 en verschuif de bar, dan doet de motor niets tot ongeveer 35, en vol gas lijkt hij te halen op ongeveer 70 (daarboven gaat hij niet harder lopen).
    Ook de servo die ik parallel op het gas kanaal had staan lijkt het eerste en laatste stuk op de gas knuppel niet te werken, maar hij maakt wel de volle uitslag (ook tijdens het inleren en met het "collective control" vinkje aan).
    Throttle bank waardes staan nu 50, 55 en 60.
    Ik denk nog steeds, of weer, dat er toch iets niet klopt.

    Iemand?
    Wat kan ik over het hoofd zien?
    Is er nog een zaak in Nl die hier naar kan kijken of mee kan helpen?

    image.jpeg

    image.jpeg
     
  16. Ghostje

    Ghostje

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Brugge (België)
    Altijd balen als je zoiets tegenkomt!
    heb ik ook nog nooit meegemaakt dat iets in vlammen opgaat omwille van een verkeerde setting.

    Lijkt mij nog steeds niet te kloppen alleszins.
    Ik heb hier alles eens "vlug" doorlezen en wat ik ook lees is dat het een gebruikte vbar touch is?

    Mss een gedachte gang om eens te kijken dat je deze een "factory reset" kan geven + kijken of deze voorzien is van de laatste firmware etc....

    -----

    Nu zit er een hobbywing op lees ik, welke hobbywing is het juist, interne ben aanwezig etc? kan je ons zeggen hoe deze juist is aangesloten nu?
    Normaal heb je bij de huidige generatie hobbywings ook het bakje niet meer nodig en kan je alles via de plugin van hobbywing doen op je zender zelf (moet wel de telemtry kabel aangesloten zijn).
     
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Doesburg
    Bedankt goede tips.

    De ESC, is jammer maar geen drama, de Hobbywing die er nu op staat heb ik ook liever.
    Echter mijn probleem is dat er iets niet goed gaat en ik kan niet vinden wat, en ik ben eigenlijk zelfs bang straks ook de Hobbywing op te roken, hoewel ik me niet kan voorstellen dat om-het-even welke zender (instelling) dat kan doen.

    Op je vragen, correct de Touch is gebruikt, voor ik ben begonnen met de zender heb ik idd een factory reset gedaan.
    Daarna heb ik hem ge-update (De Neo ook).

    De Hobbywing is de Platinum 100LV V4 met interne BEC, idd verwacht ik dat deze via de zender in te stellen moet zijn, maar ik heb (nog) niet gevonden wat er voor nodig is (of hoe aan te sluiten) dus ik heb besloten de eenvoudige weg te kiezen en de prog box te gebruiken, dat moet toch bijna foutloos en fool-proof zijn zou ik denken.
    Ik heb overigens wel de Hobbywing app op de zender.
    Edit; volgens mij moet ik dan eerst andere software op de ESC zetten.. 1 van mijn redenen om ooit BeastX te kiezen en nu VControl is dat ik NIET instellingen via de computer wil doen, dus ook geen ESC updates… ik ga van de regen in de drup.

    De ESC is nu aangesloten met de throttle plug in de ESC poort, en de extra BEC plug in een extra poort op de NEO, de RPM plug (oranje kabel) heb ik los hangen.
    Om de end points van de zender in de ESC te programmeren, moet de Neo “aan staan” en gekoppeld met de zender voordat je de “collectieve control / lineaire gas curve” kunt aanvinken, (de lipo mag dan nog niet ingeplugd zijn) dan vol gas geven en dan pas de lipo op ESC aansluiten.
    Hiervoor heb ik dus even een adapter kabel gemaakt tussen Neo en ESC waar ik de “plus” van door geknipt heb, en hiervoor heb ik de Neo dus even op een externe BEC aangesloten (zo staat het ook op de Vbar site…. ergens….).

    Het end point calibreren lijkt goed te gaan, maar ik heb het gevoel dat de zender gas curve niet 0 - 100 is maar hij lijkt 20 - 80 of zo, waarbij 20 - 80 de knuppel positie is, maar de uitsturing wel 0 - 100 is… als je snapt wat ik bedoel.
    Het eerste en laatste deel van de knuppel lijkt gewoon niets te doen.

    Ik kan me vergissen maar ben het spoor zoek, ESC instellen is normaal niet moeilijk, maar nu klopt er gewoon iets niet.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2024
  18. Ghostje

    Ghostje

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Brugge (België)
    In de extra bec plug zou ik sowieso je oranje rpm draad steken en deze dan op de voorziene poort van je vbar neo (rpm poort) steken.

    De telemetry kabel die je nodig hebt is deze:
    https://www.live-hobby.de/en/Access...ikado-VBar-Control-ESC-Cable-350mm-05088.html

    Of deze kabel als je nog een FAN wil gebruiken:
    https://www.helidirect.com/products/hobbywing-vbar-cable

    Een mooie uitleg om je hobbywing volledig vbar klaar te maken kan je hier vinden:


    Dit is een stap die dan bij de vbar touch anders is dan vroeger bij de vbar classic, bij de classic vroeg kon je het calibratie proces starten, dan moest je de lipo loskoppelen, vol gas, lipo connectoren en de resterende stappen.

    Sinds ik gebruik maak van de vbar touch heb ik altijd gewerkt met een regelaar die via telemetry aangesloten is en die stap dus overbodig werd, alles kon dan via de zender zelf geregeld worden ivm esc settings (bec, gas, en noem maar op).

    Belangrijk is wel dat je de hobbywing voorziet van vbar firmware zoals uitgelegd in het filmpje
     
  19. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Doesburg
    Helder, bedankt.
    Ik zit op dit moment tussen spijt en frustratie.
    Om dit dus netjes aan het werk te krijgen moet ik dus gaan “firmwaren” pressies wat ik eigenlijk niet wil.
    Dat maakt het ook complexer als ik hoopte, de ESC moet toch ook normaal als stand alone op zijn eigen governor kunnen werken.

    Ik laat het even rusten, morgen weer een dag.
     
  20. Ghostje

    Ghostje

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Brugge (België)
    Ik zou al eens beginnen met de rpm kabel in te steken + de gear en motor poles in te stellen in je zender en kijken wat het dan geeft.
    Dit staat nog los van de telemetry & firmware normaal.

    De firmware is volgens mij puur bedoeld om de communicatie zoals telemetry en settings correct te laten verlopen tussen de vbar en hobbywing.
     

Deel Deze Pagina