Mijn eerste Spits (modelbouw) "frits"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Paul Nieuwenhuijse, 31 aug 2012.

1. bas v.v

bas v.v

Lid geworden:
    7 apr 2009
  2. zuiderkruis

zuiderkruis

Lid geworden:
    7 sep 2008
  3. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    @zuiderkruis toevallig hij heet ook piet parkiet, bas heb jij die er in staan dan als ik het goed begrijp.
    en hoelang is jouw schip?
    en als hij vol is gaat het dan ook nog goed?
    groeten paul

4. bas v.v

bas v.v

Lid geworden:
    7 apr 2009
    Ik heb in mijn verslag een filmpje staan waar hij op 1 motor vaart en dat gaat helemaal super(wel andere schroef dan een speed schroef) ook geladen heeft hij er goed de gang in. Kijk maar in mijn verslag. Mijn schip is +/-92 cm

5. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Voordat je van alles gaat verbouwen, is het niet verstandig om eerst een keer te varen zoals de boot nu is? Doe je dat pas na de aanpassingen, en er werkt iets niet, dan weet je niet of er met het verbouwen wat mis is gegaan, of dat er dingen vooraf al niet in orde waren. Het blijft een 2e hands aankoop, nietwaar...

6. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    @Indoorvlieger ja dat wel maar ik zoek eerst nog een servo en vaarregelaar die zit er niet bij.
    ik zag dat klaas slijtstrippen had? of hoe het ook mag heten?
    ik wou die er ook maken maar ik weet zulke maten niet, en volgens mijn vader kan alles. maar die is er ook niet zo handig in. zou ik van deze ijslollie stokjes slijtstrippen kunnen maken?
    buigen lukt wel met warm stoken denk ik.
    en wat zijn de maten in het echt?
    groetjes Paul[​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Karton zijn die van mij... Ik gebruik ze ook niet echt, ik heb een kopschroef en een berg wrijfhoutjes over de muur hangen...
    Overigens zit ik met 1:20 al ongeveer aan de afmeting "ijslollystokje"

8. Adriaan

Adriaan

Lid geworden:
    30 dec 2007
    In jouw schaal (1 op 40) kun je waarschijnlijk dik stevig plakband gebruiken. Verf erover en klaar. Voordeel is dat het makkelijk en nauwkeurig meebuigt met de rondingen voor en achter. Bekijk eerst eens wat foto´s van echte spitsen. Er staan er honderden op internet en ook heel veel op de werf en dan kun je details goed bekijken. Voordat je iets maakt dat niet in de juiste verhouding is. Je kunt er heel veel van leren.
    Enne .... probeer niet alles tegelijk te gaan doen. Je praat in een paar dagen voor ruim een jaar knutselen. Stukje bij beetje en probeer zoveel mogelijk zelf te maken, dat geeft de meeste voldoening.

Overigens staat die schroefas in jouw model wel heel erg schuin voor een spits. In principe ligt de schroefas nagenoeg parallel aan de bodem van het schip. Met een tandwiel overbrenging (stevige kunststof tandwielen maken niet zoveel herrie) kun je zoals al werd gezegd, de motor achterstevoren boven de schroefas monteren en daardoor komt de motor meer naar achteren te liggen.
    Gebruik wel een 3 of 4 bladschroef en geen 2 blads. Kijk ook hiervoor naar foto´s op internet. Verzamel ze en bestudeer ze goed. Heb ik ook gedaan en ik heb daar heeeeeeeeel veeeeeel gemak van gehad.

9. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Goed punt. Ik geef ook hier even de tip: klik hier voor een hoop spitsenfoto's

Ook een goed punt. Ik zou, en dat is al gezegd de schuit eerst laten varen in de huidige staat.
    Dan zie je gauw genoeg wat je echt moet doen en wat later kan.
    Alles op z'n tijd.

Dat zelfbouwen, de meningen blijven er over verschillen, maar ik vind het een goed punt...

Ik heb ze denk ik iets te ver uit elkaar staan, want het maakt bij mij nog vrij veel kabaal. Ik heb de 2:1 kunststof wielen van Graupner.
    'k zal ze eens bijstellen, kijken of het een groot verschil maakt.
    Voordeel: Je hoort je spulletje draaien, mijn achtermotor is muisstil, soms moet ik als ik traag op me toe vaar even sturen om te zien of ik hem nou wel of niet in z'n werk heb staan...

Zei ik al dat dit een goed punt was? klik

10. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    hallo allemaal, oke ik heb nu plannen genoeg alleen nog uit voeren! ik zoek nog een servo net zo groot als op de afbeelding. maar ik bedoelde de vaarregelaar als ik op google zoekt krijg ik een ander beeld dan dit? of is dit weer ouderwets?
    [​IMG] [​IMG]

groeten Paul

11. bas v.v

bas v.v

Lid geworden:
    7 apr 2009
  12. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
  13. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    gisteren lekker vrij, dus ff een zwembadje gehaald. en de "frits" er in gedaan. de motor liep vrij goed. maar ik heb helaas nog geen regelaar en afstandbediening en servo. nadat hij er 2 uur ingelegen had, was alles nog droog. heb ik hem geladen met 8 kilo staal. toen ik na een uurtje de luiken opendeed. waren de spanten vanbinnen een beetje nat, maar nu heb ik die gelijmt en vandaag gaat ie er weer in.
    hier de foto's:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

14. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Als de boot van binnen nat wordt, denk ik niet dat het lijmen van de spanten veel zal helpen. Voor hetzelfde geld zit er een scheurtje ergens in de lak aan de buitenkant, en sijpelt er daardoor water in het hout, wat later naar binnen loopt.

15. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    @indoorvlieger
    ik weet het al, vanachter zat een uitlaat en die ging net onder.
    dus..

16. Adriaan

Adriaan

Lid geworden:
    30 dec 2007
    Hallo Paul,

Mooi scheepje. Met één klap al een heel eind op weg. Voor ik met mijn spitsen zover was als jij nu, was ik al bijna een jaar bezig.

Maar even een vraag bij de foto´s.
    Het lijkt mij dat de mast op het voordek een beetje overgedimensioneerd (ofwel te groot) is. Meet hem eens op en vermenigvuldig de uitkomst met 40 en ik vrees dat je zult schrikken. Je kunt er natuurlijk nog een zeilspits van maken
    Maar alle gekheid op een stokje (mast ?). Ik denk dat ie een beetje korter moet worden.

17. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    hallo,
    ja dat zal ik eens gaan doen!
    weet u toevallig hoe lang uw mast is?

groetjes Paul

18. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    afgelopen week bezig geweest met de radar mast, en nog niet klaar! maar word wel mooi. maar eerst wil ik er mee gaan varen.
    ik heb de dingen uitgezocht. die ik nog nodig had, ik heb al een zender en ontvanger. zou dit voldoende zijn?

servo: Modelcraft Standaard servo RS 2 Glijlagers Kunststof JR in de Conrad online shop

regelaar: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/207369/Carbon-series-snelheidsregelaar-microcar/?ref=detview

batterij pack: Conrad energy NiMH Sub-C racingpack 7.2 V / 3000 mAh Stekkersysteem Tamiya-stekker in de Conrad online shop

19. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Servo, prima. Regelaar, per motor eentje? Neem ook de V15R in je opties mee.

Ik heb goede ervaringen met de 3000 mAh cellen van Conrad, maar ik weet niet hoeveel je motoren verbruiken, of je daarmee wel even kan varen.

20. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011

Deel Deze Pagina