Messerschmitt Me 163 Komet => 2./JG 400 "Weiße 18"

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Bouwverslag van een PSS Messerschmitt Me-163 Komet | 2./JG 400 "Weiße 18"

2_24.jpg


PSS is de afkorting van "Power Scale Soaring", via deze link is wat meer info hierover te vinden.
Kort gezegd is het hellingzweven met schaalmodellen van motor-, straal-, raket-, etc vliegtuigen.

Toen ik (bijna 30 jaar geleden) in Heerhugowaard woonde, ging ik met Ramon Martinez regelmatig hellingzweven aan de Hondsbossche Zeewering.
Met onze zelfgebouwde 2 meter zwevers op de brommer & fiets naar Petten...
Nadat ik verhuisde heb ik nooit meer gehellingzweefd, maar het bleef altijd knagen.

Ik woon in Heeze, vlakbij Nuenen, en laat daar nu een mooie grote kunstmatige heuvel liggen, de Gulbergen.
Elke keer als ik daar langs rijd komen nostalgische gevoelens naar boven,.. hier kan je hellingzweven!!
Eerst getwijfeld om een Sagitta 600 van tekening hiervoor te bouwen, vind ik één van de meest fraaie (non-scale) zwevers:

full


Maar een PSS kistje trok me tóch meer en eens gaan zoeken naar bouwplannen voor een schaalkistje...

Tot ik dit filmpje op YouTube zag:


De Me-163 Komet staat al heel lang hoog op m`n whish-list,.. maar motor (prop) aandrijving vind ik niet mooi.
Dit is dé gelegenheid een Komet(je) te bouwen, als zwever! (wat het eigenlijk ook was)...
Op de website van Hacker vond ik een goedkoop schuimsetje voor 4 tientjes.
Mooie maat voor een PSS kistje en dus besteld.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Het setje werd twee dagen na het bestellen reeds bezorgd.
Een doos met daarin een plastic zak met wat schuim en hardware.
Prima verpakt, geen schade of kromme delen door transport!

full


Ik heb een tekening met aanzichten in de dezelfde grootte als de Komet geplot, altijd handig voor erbij:

full


Inhoud van de plastic zak, zeven schuimdelen en een klein zakje hardware:

full


Inhoud van het zakje hardware:

full


Gelijk even alles wegen (voor mezelf):

full


Vleugeldeel: 65 gram
Rompzijkant: 14 gram (x2 = 28 gram)
Neusstuk: 1,5 gram
Kielvlak: 5 gram
Cockpit hatch: 2 gram (x2 = 4 gram)
Main skid: 3 gram
Tail skid: 3 gram
Canopy: 3,5 gram

Mini servo MG: 12,5 gram (x2 = 25 gram)
Servo snoertje 2,5 gram (x2 = 5 gram)

Totaal losse onderdelen: 143 gram

Schaal: ca. 1/12,5
Lengte: 48 cm
Spanwijdte: 73 cm

Gezien het een PSS kistje wordt voor in (hardere) wind, mag het gewicht redelijk hoog zijn straks.
Streefgewicht 350 à 400 gram totaal, vliegklaar.

Volgende update start "bouw"...

Groeten, Ramses
.
 
.
Start bouw,... of eigenlijk, start assemblage van de zeven schuim delen...
Het eerste wat ik ga aanpakken is de elevon scharnieren.
Dat is origineel geperst schuim, maar dat vind ik persoonlijk niet zo mooi:

full


In de vleugel zit kant en klaar een carbon ligger ingelijmd:

full


Evenals de sparingen voor de elevon servo`s:

full


Als eerste dus de elevons uitgesneden en balsa neus- en eindlijsten gemaakt.
Ook balsa strips als neuslijst voor de vleugel zelf gemaakt.
Kleine Robart pen scharnieren ingeboord en de servo`s geplaatst.
Daarvoor moest ik de vakjes vergroten, de servo is iets groter dan het gat was.
Ook de toplaag moest eruit, de servo`s zijn precies even dik als het vleugelprofiel:

full


full


De schuimscharnieren en vleugel neuslijst:

full


Aangezien er dus geen motor in deze Komet komt, de voorziening daarvoor afgezaagd:

full


full


De verlengsnoertjes ook op z`n plek, nu kunnen alle schuimdelen in elkaar gelijmd worden:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Van het in elkaar lijmen van de zeven schuim delen heb ik geen foto`s...
Lijmpistool gepakt, hotglue erin en rupjes leggen en de delen in elkaar steken.
Na een half uurtje was de Komet compleet...

De huid ga ik afwerken met tissue en verdunde witte houtlijm.
De diepe geulen welke panneel lijnen moesten voorstellen moesten dus dicht.
Ook de oppervlakte van het schuim moest mooi strak worden dus de gehele Komet in de plamuur gezet.
Het is light-weight filler en ik heb deze met de vingers in gemasseerd,... dat alle poriën goed dicht zitten:

full


Goed laten drogen en daarna bijna alles er weer afschuren...
Ik had nog tissue liggen welke ik toentertijd bij Hobby-In besteld had:

full


Volgende update de Komet bekleden met het tissue.

Groeten, Ramses
.
 
.
In een bakje de witte houtlijm met wat water verdund en het tissue met een breed penseel opgebracht:

full


Op de foto`s is duidelijk te zien dat de cockpit nogal lomp is.
Dat is logisch want de cockpit hatch is geheel van schuim.
Dat kon niet dunner uit schuim, maar het wijkt veel te veel af voor mijn smaak...
De vloer moet tpv de cockpit dun worden en de canopy groter.

Het gedeelte op de romp waar de hatch op komt ga ik van een laagje 80 grams papier (A4`tje) maken.
De bodem en achterzijde van de hatch wordt 0,6 mm vliegtuigtripex en de cockpit straks van balsa, hier wat passen en meten:

full


Het A4`tje en de triplex bodem en achterkant, bijna klaar om te lijmen:

full


Rompje afplakken, ik wil geen hot glue op de romp want dat schuurt lastig (harder dan het schuim eronder):

full


Eerst de papieren laag op de romp gelijmd met hot-glue:

full


Daarna het triplex op de hatch en die direct op de romp gestoken zodat hij mooi past:

full


Papier bijgesneden en het schuim bij de cockpit verwijderd.
Van 1 mm balsa de cockpit gemaakt en de zij raampjes achter de cockpit vergroot:

full


Weer een laag verdunde houtlijm over de kist en weer schuren...

Groeten, Ramses
.
 
.
Na goed drogen de gehele Komet met grid 600 waterproof schuurpapier schuren:

full


full


full


Volgende update kan de grondlaag erop

Groeten, Ramses
.
 
.
De grijze grondlaag erop gezet en de elevon scharnieren gelijmd:

full


full


En toen weer... schuren, wederom met 600 grid waterproof schuurpapier:

full


En zo ligt de Komet er nu bij:

full


Je voelt niet meer de schuim structuur, het is een glad oppervlak geworden:

full


Gewicht van de Komet zoals op de foto met de servo`s erin is 225 gram

full


Verder met de oppervlakte details

Groeten, Ramses
.
 
.
Hier nog een ander filmpje van een Hacker Me-163 Komet als PSS:


En een filmpje over de 1:1 Messerschmitt ME-163 Komet:


Verder met de oppervlakte details van m`n mini Komet.
Dit weekend weer verder

Groeten, Ramses
.
 
.
Thanks Femmo!
Als ik daar een keer in de buurt ben neem ik de Komet mee Bart!

Gezocht naar een kleurenschema/uitvoering en er valt nogal wat te kiezen! Geen twee Komets lijken op elkaar...
Enige overeenkomst, de onderkant van de kist is grijs en de bovenzijde van de vleugels hebben splinter camouflage.
Maar vanaf de vleugel fairings tot de gehele romp zijn ze allemaal anders.
Ik ga voor een grijze vlekken uitvoering, dat doorloopt over de vleugel fairings tot de wortel rib van de vleugels:

full


Groeten, Ramses
.
 
Gaaf project Ramses! Tof om te zien hoe je dingen die al 'af' zijn en werken, zoals de scharnieren en de cockpitkap, toch aanpakt, verwijdert en helemaal naar eigen smaak en inzicht weer opbouwt. Is er allemaal heel veel strakker en gaver op geworden! Mooi voorbeeld van hoe om te gaan met zo'n kit! :cool:

De Komet is inderdaad echt een prachtige kist, en bij PSS houd ie ook nog mooi z'n charme zonder prop op de neus :yes:
 
Laatst bewerkt:
.
Haha Femmo, voor jou niet, je kent m`n smaak.
Thanks Rob!

Vanavond besteed aan wat oppervlakte (huid) details d.m.v. Model Technics Trimline strookjes en diverse ronde en rechthoekige stickertjes:

full


De onderzijde sober gehouden, alleen wat "hoofdlijnen" en luiken:

full


Op de bovenzijde meer detail, paneellijnen, luiken én de roervlakken:

full


full


full


full


Morgen verder met de cockpit, de canopy is door het vergroten van de cockpit natuurlijk te klein nu...
Malletje maken en nieuw kapje trekken, en verder met wat andere kleine details.

Groeten, Ramses
.
 
.
Gewicht met servo`s, maar zonder ontvanger en accu is nu 257 gram.
Komt nog wat gewicht aan kleine details en de kleur lagen bij.

Deze Me-163 Komet heeft een vleugeloppervlak van 10,87 dm2.
Bij een totaal vlieggewicht van 350 gram wordt de vleugelbelasting 32g/dm2
Bij een totaal vlieggewicht van 400 gram wordt de vleugelbelasting 37g/dm2
Bij een totaal vlieggewicht van 450 gram wordt de vleugelbelasting 41g/dm2

In het filmpje in de eerste post van dit verslag lijkt de Komet zwaarder dan in het tweede filmpje verder in dit verslag.
De Komet uit het eerste filmpje steekt mooi, de Komet uit het tweede filmpje "dwarrelt" meer.
Moet niet te licht worden... wellicht een pilootje in de cockpit nog dan ;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Kan inderdaad loodhoudende verf gebruiken en het pilootje in lood gieten :D

Maar ik denk dat ik maar gewoon een NiMH 4 cellen 4.8 volt 2300 mAh accu voorin leg.
Die heb ik nog liggen en kan daar dan mooi mee spelen ivm het zwaartepunt bij meer of minder wind...
Én met een volle lading met alleen die twee analoge mini servo`s in de vleugel de hele dag kunnen vliegen.

Vandaag een spuitbus op waterbasis gekocht in de kleur grijs voor de onderzijde.
Ook vier potjes Humbrol verf voor de splintercamouflage op de bovenzijde vleugels en mottled camouflage op de romp.
Tevens een mooi "mini kopje" gevonden voor in de cockpit, later meer daarover.

Nog enkele details toegevoegd zoals de flinke pitotbuis, vleugelkanonnen, antenne achter cockpit, straalpijp en het generator propellertje op de neus.
Zojuist de onderzijde van de Komet in de lichte grijze kleur gespoten:

full


De oppervlakte details vallen nu wat weg in de egale kleur, maar komen bij het weatheren straks weer terug.
Wanneer droog genoeg, de Komet vanavond omdraaien en de bovenzijde van de romp spuiten.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig project Ramses,:thumbsup:

Ik heb me 24 uur in kunnen houden maar ik heb er ook een besteld!

Het lijkt me wel vet om naast PSS ook de mogelijkheid te hebben om er een raketmotor in te kunnen steken voor op een vlak veld (vliegclub) ga eens kijken wat daarin de mogelijkheden zijn.

Succes met de afwerking!

Groet Frans
 
Ik denk dat het t mooiste is om m af te werpen, en vliegend de motor aan te zetten
Scheelt een klap energie, en ja mag niet zwaarder dan een D motor zonder heel ingewikkeld papierwerk en club en lanceerplaats etc
 
Back
Top