Mercedes zetros bluswagen offroad voertuig

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marc w, 6 mrt 2023.

1. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Smallete banden uit de printer, het kan, er zijn printers die rubberachtige materialen kunnen printen.
    Maar er zijn genoeg banden in de handel leverbaar. En omdat je zelf de velgen print zou het niet eens passend op de bestaande velgen moeten zijn.
    Stuuruitslag verbeteren, zorg dat draaipunt van de fusee zo dicht mogelijk in het hart van de band ligt. Scheelt enorm.

2. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Fred,voor de draaicirkel heeft het geen invloed , banden zijn eigenlijk net iets te breed en lopen maar net naast of net niet tegen de stuurstang. ( is maar hoe je het bekijk)
    Mocht jij banden vinden, graag diameter is 95, huidige br 35 velg br 22 , 25 of 30 breed zou mooi zijn.
    Als je er 85mm banden onderlegd krijg je volgend effect , en dat vind ik persoonlijk niet mooi.
    dz49oynwgz.1400.jpg

en als ik naar 100 ga zijn ze nog breder ,
    Had hier vanaf het begin beetje meer rekening mee moeten houden maar tja als newby denk je daar allemaal niet aan.
    Laat ik het nu maar een extra uitdaging noemen om het inorde trachten te krijgen ( Maar rijden gaat nu ook hoor is alleen niet ideaal vermoed ik.)

3. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Om misschien toch nog het puntje op de i te zetten :)
    heb een extra toe te voegen ring getekend die ik afzonderlijk kan printen en nog in de velg kleven.
    vgr Marc

achter velg V3.png

Herby63, ozy, Catwoman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Toch nog! :beer:
    Cor

5. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
  6. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    bedankt voor de link Fred, Ruw geschat heb ik al zo'n 200 specificaties gelezen van banden maar had nog niets gevonden :( ze waren allemaal te groot of te breed.
    vond het wel jammer dat bij meer dan de helft gewoon bijstaat geschikt voor schaal.... maar verder niets van afmetingen. Had het dus zo een beetje opgegeven toen ik de opmerking poste

Herby63 vindt dit leuk.
  7. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    @Marc w
    Hallo Marc, bedankt voor je leuke bezoekje van zonet. :)

Helemaal bijgelezen :thumbsup:

Laatst bewerkt: 28 jul 2024
  8. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Hey Herman, tof dat je deze bouw gevonden hebt.
    Zal nog een pb sturen ivm deze voormiddag

Herby63 vindt dit leuk.
  9. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    En dan is het zover....

rijden doet hij wel maar er scheelt helaas nog wat, zodra ik de voorste as aandrijving uitschakel blokkeert deze. Kan dus enkel in 6x6 rijden.
    Beetje gek want op de werktafel kon ik de voorste as wel vrij ronddraaien. Nog wat opzoekwerk te doen hierover.
    De servo voor het sper differentieel krijgt de 3assen niet geschakeld, dus even opzoek naar een sterker type.

Weet weeral wat te doen tijdens de vakantie op de ik verveel me momenten.:beer:
    tot later, Marc

Catwoman en Herby63 vinden dit leuk.
  10. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Wel vreemd, want de as draaide wèl vrij voor je hem monteerde? Ik zou de cardan as er even tussen uit halen, en controleren of de AS blokkeert, of de BAK blokkeert als je de vooras uitschakelt, want dit hoort natuurlijk niet zo te zijn. Misschien maakt de servo onvoldoende slag, waardoor de bak ergens in een tussenstand blokkeert; zou ook niet zo moeten zijn, maar wel iets om na te gaan.
    Cor

Marc w vindt dit leuk.
  11. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Hoi Marc,
    Naar links sturend heb je enorm veel onderstuur.
    Naar rechts is het wel beter.
    Waarschijnlijk te weinig druk op de voorwielen.
    Met wat gewicht en/of een volle voorraad bluswater krijg je vast een heel ander rijgedrag.

Succes.

Marc w vindt dit leuk.
  12. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    alvast 1ste probleem opgehelderd :banana: Voorste as draait terug vrij indien niet ingeschakeld (6x6). de servo ging beetje te ver terug waardoor de voorste as wel niet meer werd aangedreven maar wel geblokkeerd werd in de schakelbak,

2de probleem van de dif locks , hierover wil ik eerst eens iemand vinden die weet hoe het hoort te werken en hoe niet . Ik vermoed dat het hefboompje op de as verkeerd gemonteerd is en ze steeds gelockt zijn en nooit vrij komen. Maar om deze te wijzigen moet half het chassis terug uit elkaar. Vandaar dat ik eerst even iemand met kennis van zaken wil spreken.
    zondag bij de clubleden mijn licht eens opsteken , ik weet dat er enkele een 1/14 truck op de kast hebben staan.
    of
    :zoeken:Toevallig iemand van de lezers uit de buurt van Turnhout, België ?

Herby63 vindt dit leuk.
  13. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Dat 2e probleem is simpel te verifiëren: Een differentieel werkt goed, als je 1 wiel vast houdt (stil laat staan) , en het andere wiel verdraait; dan moet ook de cardan as draaien. Als je het wiel wilt verdraaien, maar dat lukt niet, dan is het differentieel geblokkeerd/gelocked. Oftewel, er zit geen differentieel in, maar alleen een haakse overbrenging, die naar beide wielen gaat. dit laatste is veelal het geval met goedkope Chinese assen.
    Een andere methode om vast te stellen of er een werkend differentieel in zit, is door 1 wiel te verdraaien, en als het andere wiel ook draait met dezelfde snelheid, dan zit er géén diff. in, of het diff. is geblokkeerd.
    Cor

Marc w vindt dit leuk.
  14. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    bedankt Cor :thumbsup: , gecontroleerd en ... ik ben niet helemaal in het zak gezet door de chinezen, het differentieel werkt als ik het test zoals jij beschreven hebt.:beer:
    Alleen de opstelling van hefboompjes , de terug duw veren en de kabelbevestiging zitten totaal verkeerd op de as gemonteerd en kunnen op deze manier nooit vrij geschakeld worden, maar zijn steeds vergrendeld en nog meer vergrendeld. Nu nog bedenken hoe ik dit kan aanpassen en uitvoeren, waarschijnlijk hendel zien los te maken en deze verdraaien, maar dat zien we van de week weer wel , Nu eerst scheepjes terug klaarmaken voor de vaardag morgen ;)

Herby63 vindt dit leuk.
  15. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Wat een gepruts :confused: De boel staat ondertussen terug in elkaar en hangt terug onder het chassis.
    Nr 2 en 3 kunnen volgen, hopelijk gaat het nu wat sneller, weet nu waar het euvel zit en hoe op te lossen.
    Doordat het vorkje achterste voren was gemonteerd en ik altijd maar harder en harden eraan getrokken heb.... is het natuurlijk krom geduwd.
    Rechtzetten en opnieuw andersom terug monteren geeft een heel ander gevoel. Zoveel kracht is er niet nodig om het diff. te unlocken.
    Vind het wel een beetje raar dat het steeds gelockt is en je het moet bekrachtigen om te unlocken. Had verwacht dat het net andersom zou zijn.

26 (1).jpg

26 (2).jpg

tot volgende keer, Marc

trialrolf, douPel, bvdh en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. stoomertje

stoomertje

Lid geworden:
    20 jun 2018
    Toch ook weer mooi dat je het probleem opgelost hebt Marc.

17. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Nr 2 ook opnieuw gerecht en bedieningshendel omgedraaid, nog 1 te gaan:)
    Het grootste werk zit hem in de as van het chassis demonteren en opnieuw monteren. De as openen en aanpassen valt opzich best mee.
    20240810_144925.jpg
    Tot later, Marc

Herby63 vindt dit leuk.
  18. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Ja hoor het zit er op, de laatste 38 schroefjes los schroeven en opnieuw vast schroeven om het echte werk dat 2 min duurt.
    Het vorkje dat de diff lock bediend terug recht te zetten en het bediening hendeltje om te draaien :confused:
    27 (1).jpg
    27 (2).jpg
    Nu de bekabeling nog opnieuw vastleggen en aansluiten op de servo.
    En dan maar hopen dat het nu wel werkt.
    tot later, Marc

ozy, JoostM, bvdh en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Het heeft weer even geduurd voordat we verder konden. Ik moest eerst nog wat verzinnen om de 3 kabels afzonderlijk in te regelen.
    Uiteindelijk heb ik 3 messing lustersteentjes ontdaan van de plastiek, ze aan elkaar gesoldeerd en meteen ook een messing staf van1.5 voorzien richting servo.
    Daarna de servo nog vervangen door een iets zwaarder type want de standaard servo kon de 3 samen net niet aan.
    Uiteindelijk had ik een echt " YES :banana: " moment toen het uiteindelijk werkte zoals het hoort.

28.jpg

Nu hier en daar opnieuw wat zwarte verf aanbrengen en dan opnieuw terug 100% naar de elektronica.
    tot later, Marc .

Herby63, ozy, JoostM en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. stoomertje

stoomertje

Lid geworden:
    20 jun 2018
    Mooi Marc, moeite is beloond

Marc w vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina