Mercedes zetros bluswagen offroad voertuig

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marc w, 6 mrt 2023.

1. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Om de servo voor de bediening van het sper difrencieel in de assen juist te kunnen plaatsen moest ik eerst de printer terug aan het werk zetten om de definitieve motorkap te printen . Deze bestaat alvast uit 3 afzonderlijke onderdelen die ik alle 3 nodig heb om uiteindelijn de servo correct te kunnen plaatsen. we beginnen met de bumber gevolgt door de spatborden, de kap en daarna de gril nog.
    06 (3).jpg
    06 (2).jpg
    06 (1).jpg
    hier en daar is er zeker wat extra schuurwerk nodig om alles netjes glad te krijgen voor er een kleurtje kan aangebracht worden.
    Nog werk voldoende dus . Tot later, Marc

2. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    bijna een maand geleden, maar we hebben nog eens verder kunnen bouwen.
    op 1 van de vorige foto's kon je merken dat ik 2 afzonderlijke servo plaatjes had geprint voor onder de motorkap.
    Hier hebben we ondertussen een ander plaatje voor getekend, uitgeprint en geplaatst. ziet er een stuk beter uit :)
    09 (2).jpg

Om de juiste wielbasis te bekomen dienen er verbreders op de assen gemonteerd te worden. De eerste exemplaren had ik geprint maar uiteindelijk toch maar voor messing exemplaren gegaan. De wiel meenemers die origineel op de assen zitten zijn vervaardigd met een ring die in de kogellager schuift, Was me net even te veel van het goeie en heb geopteerd om losse pas ringen te vervaardigen. Daarna kon alles opnieuw gemonteerd worden en zijn we weeral een stapje dichter bij het proefrijden.
    09 (5).jpg
    09 (4).jpg

09 (3).jpg
    tot later, Marc

3. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Even 2 observaties Marc:
    De wielbasis is de afstand tussen 2 assen, en de afstand van het hart van de linker band naar het hart van de rechterband op dezelfde as, heet de spoorbreedte.

En de vorken van een cardan as moeten in hetzelfde vlak liggen, en dat is op de 1 na laatste foto dus verkeerd, en die moet je 90° verdraaien. Als ze in het zelfde vlak liggen, behoud je een eenparige beweging in de as; zoals ze nu zitten krijg je een schokkende aandrijving naar de laatste as, zeer zeker omdat de cardan joint hoek zo extreem groot is; hoe groter die hoek, hoe ernstiger het effect van de 'fout'.
    Van de andere cardanassen kan je dat niet zien op de foto's.

douPel vindt dit leuk.
  4. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    inderdaad, nu je het schrijft :) spoorbreedte en niet wielbasis, dat heb je als je voor 90% met schepen bezig bent.
    Die achterste cardan....., weet ik maar al te goed, zeker half geslapen bij het in elkaar schuiven, de andere zijn ok. Merci voor het opmerken en melden.

Herby63 en Helicor vinden dit leuk.
  5. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Anders had je het wel gemerkt tijdens je testrit, dan wordt het wat bonkig die aamdrijving.

6. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ja, ja, het tempo zit er terug een beetje in [​IMG]
    Momenteel zijn we een beetje aan het modelbouwen, De verschillende onderdelen van de stuurhut waarvan de printer er dagelijks eentje uitspuwt zijn we aan het opkuisen, vlakschuren en uiteindelijk aan elkaar aan het kleven.
    De bumper, spatborden , motorkap en gril waren al uitgeprint maar verder was er nog niets mee gebeurd.
    Als eerste stap heb ik met een mini houtrasp de uitstulpingen van elke print lijn weg gevijld, Waarom een mini houtrasp, wel omdat van al de andere vijltjes die ik uitgetest heb het plastick warm werd door het te veel heen en weer gaan waardoor er uiteindelijk geen materiaal werd weggenomen. Nadeel was wel dat deze vijltjes krasjes achterlaten nadat alle heuveltjes zijn weg geraspt. Maar hiervoor dient dan stap 2, het geheel voorzien van spuitplamuur. vergelijkbaar met primer maar met een meer vullend karakter.
    Stap 3 bestaat dan weer uit het wegschuren van deze spuitplamuur, eventjes met grof schuurpapier korrel 80 en daarna wat voorzichtiger met 240.
    Mij lijkt dit het gewenste resultaat te geven om over te gaan naar stap 4. Het samenvoegen van de verschillende onderdelen en als laatste stap in de toekomst opnieuw met de spuitplamuur een dunner laagje dan de eerste x kan aangebracht worden........ maar zover zijn we nog niet.

10 (3).jpg

hier boven de eerste onderdelen na de behandeling met spuitplamuur en de start van de schuur beurt erna
    hieronder duidelijk de opgevulde de krasjes te zien, veroorzaakt door het wegvijlen van de print bergjes maar nu toch vrij glad te benoemen.

10 (2).jpg

en uiteindelijk geen weg terug meer na het definitief samenvoegen van de eerste kabine onderdelen.
    De printer gaat ondertussen rustig verder met het volgende onderdeeltje.

10 (1).jpg
    10 (4).jpg

uiteindelijk ook al eens een test gedaan of de voorruit wel te vervaardigen was zoals bedacht was, en ja, test geslaagd, al mag het wat dikker zijn in de definitieve uitvoering en natuurlijk een beetje beter op maat te snijden. Gelukkig heb ik nu alvast een malletje [​IMG]

10 (5).jpg

en zo gaan we rustig verder, tot later, Marc

Herby63, bvdh, Truckie en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    laatste update voor Expo Houten,
    De motorkap heb ik na het samenvoegen hier en daar nog wat moeten bijwerken en daarna opnieuw voorzien van een laagje spuitplamuur.
    Volgens mij is dit glad genoeg om de definitieve kleur op te zetten. maar er moet nog wat aan geknutseld worden....
    De printer heeft ondertussen de bestuurders cabine volledig uitgeprint buiten het definitieve stuur en bijhorende kolom.
    Kleven en schuren was dus afgelopen week de boodschap gevolgd door een 1ste laagje spuitplamuur.
    De nog bij te werken plekjes zijn nu duidelijk zichtbaar om onder handen te nemen.
    Naast de cabine ben ik ook stevig bezig geweest met de bestuurder ,bijrijder en interieur.
    Vooral het aanpassen van de juiste zithouding was best een hele operatie aan schouders en knieën.
    En dan voor zij die niet naar Houten kunnen afzakken de foto's...
    11 (5).jpg

11 (4).jpg

11 (2).jpg 11 (1).jpg

11 (3).jpg

11 (6).jpg
    gaat uiteindelijk goed komen vermoed ik,
    Marc

Herby63, Catwoman, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Ik zie je dan in Houten, sta bij de rode auto's en de Bemoc.

Marc w vindt dit leuk.
  9. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Dan staan we schuin tegenover elkaar :) tafels in rij 6

Herby63 vindt dit leuk.
  10. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Na een korte rustperiode door de feestdagen ook hier opnieuw wat bedrijvigheid.
    Vooral de printer draait menig uurtje na het tekenen van het volgende onderdelen.
    Maar na het printen dient er natuurlijk weer wat opgekuist en samengevoegd worden.
    De bull-bar is met 35% opvulling geprint zodat ze straks wel een zetje kan verdragen en is momenteel enkel vastgelijmd aan de bumper.
    Zodra de bestelde m2 zeskant bouten geleverd zijn gaan er die nog als extra versteviging doorheen.
    De motorkap en spatborden zijn ondertussen met de bestuurders cabine verenigd.
    De binnenbekleding van de spatborden, de spatlappen en trede liggen reeds gedeeltelijk opgekuist klaar om verenigd te worden met de cabine.
    Ondertussen op de tekentafel de drukvaten, batterij compartiment en andere.
    en zo bouwen we rustig verder.
    12 (1).jpg
    12 (3).jpg
    12 (2).jpg
    12.jpg
    tot later, Marc

Herby63, Ro-tje, Catwoman en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Marc, mooi dat je weer vorderingen maakt. Wat ik niet passend vind zijn die hele simpele led zwaailichten van Alie. Lekker goedkoop maar niet realistisch. Ik zou Pistenking nemen, of zelf(net als ik) wat ledjes solderen in een cirkel en een mooie blauwe kap er op zetten.
    Dat dat verdiend jouw model gewoon.

12. Glennvb

Glennvb

Lid geworden:
    23 okt 2022
    Ziet er super uit Marc !
    De M2 zeskant bouten, van waar heb je die ergens als ik vragen mag?

13. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. Swen

Swen

Lid geworden:
    29 aug 2022
    helemaal mee eens, dan zie je mensen zoveel moeite in hun prachtige trucks stoppen en dan zitten er van die simpele goedkope zwaailampjes op :(

15. Swen

Swen

Lid geworden:
    29 aug 2022
    Ziet er zeer netjes uit

16. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Ali heeft niet alleen goedkope zwaailampen / balken.,mijn duurste was 80,- zwaailampbalk bij Ali. heb er meerdere van 150,- per stuk pistenking.

17. ardmuijlwijk

ardmuijlwijk

Lid geworden:
    16 okt 2020
    Leuk project, ziet er allemaal mooi uit, enigste wat ik zou wijzigen zijn die 2 vreemde schuine kanten op het dak, staat niet mooi, maar dat is mijn mening.

Zelf bezig met een aeromax, ik vond de spoiler op het dak veels te hoog, dan de zaag er maar ingezet en weer netjes terug gebouwd, vergt nog wat afwerking, staat het model stukken beter.

Verder succes met het model, gr.

Bijgevoegde bestanden:

Marc w vindt dit leuk.
  18. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    En dan was het opnieuw tijd om alles nog eens terug in de primer of spuitplamuur te zetten.
    13 (3).jpg
    13 (1).jpg

Helaas, was ik niet tevreden over enkele geschuurde oppervlaktes en zal er nog eens een schuurronde volgen.
    de bul-barr was het eerst aan de beurt, na een flink hoopje vijl/schuur stof hoop ik dat ze nu wel wat ronder lijkt.

13 (5).jpg

de 2 brandweerlieden zijn wel volledig afgewerkt , maar ook hier nog wel enige twijfel of dit wel is wat ik voor ogen had.

13 (4).jpg

we gaan vooruit maar het schiet niet echt op richting eindresultaat.
    maar ach , toch niets beters te doen met dit buitenweertje [​IMG]
    vgr Marc

Herby63, ozy, Ro-tje en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    dit weekend was het de betrachting een eind te vorderen met de cabine aan de binnenzijde.
    Eerste geplande werk bestond erin de vloer,en de wanden gedeeltelijk van een laagje verf te voorzien.
    Helaas, de gebruikte verf en de spuitplamuur komen niet echt overeen met alle gevolgen van dien.

14 (5).jpg

Leuk is wat anders maar gelukkig is dit alles niet zo erg. Als ik later de buitenkant ga spuiten , eerst maar terug een laagje primer erover voor de zekerheid.
    Werkje 2 kon gelukkig nog uitgevoerd worden... Het plaatsen van de ramen. Vermits ik niet over voorgevormde ramen beschik en ik reeds in het ontwerp voorzien had dat de raam plastiek eveneens moest zorgen voor een versteviging van de zijkant zodat de samengevoegde stukken meer lijm oppervlakte kregen dan enkel de kopse kanten.
    Na het op maat maken kon ik de vorm van de ramen netjes aftekenen en de beschermfolie zo enkel wegnemen waar lijm moet aangebracht worden. Hopelijk kan de overige folie blijven zitten voor het uiteindelijke spuitwerk. Maar dat gaan we zeker nog even testen :)

14 (3).jpg

14 (2).jpg
    14 (1).jpg
    Aan de binnen zijde laat ik alle beschermfolie nog even zitten tot ik het verf probleem kan oplossen.
    Gepland werkje 3, het plaatsen van de zetels en stuur is dus ook naar een later tijdstip verschoven.
    De vrijgekomen tijd heb ik dan maar gespendeerd aan het vormgeven van de binnenbekleding van de spatborden.

14 (4).jpg

en daarmee was mijn vrije tijd dit weekend opgevuld,
    Tot later, Marc

Herby63, ozy, stoomertje en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. ardmuijlwijk

ardmuijlwijk

Lid geworden:
    16 okt 2020
    Helaas ga je dit probleem houden, de oude lak zal er altijd weer doorheen komen, enigste optie is opnieuw beginnen, alle oude lak verwijderen, jammer genoeg bestaat graupner haftground niet meer, deze was vrijwel overal op te gebruiken, met afwerking ook alle bestaande aflakken.

Deel Deze Pagina