mengverhouding zenoah 23cc

Wie kan mij de juiste mengverhouding vertellen voor de zenoah 23 benzine motor van Vario. Ik hoor sommigen 1:50 noemen, anderen 1:25. Wat is de juiste? Ik heb een flacon van 100 ml. Op de verpakking staat ook 1:50. Dit is "HP super" van Stihl, bestemd voor kettingzagen. Vario zelf schrijft 1:40 voor, maar heeft het dan over de olie die ze zelf verkopen.
Ik heb de Vario Acrobatic 1790 mm.

Richard, jij hebt het over een bigscale auto, hij heeft het over een heli. Kan helemaal anders zijn.

Beloof me dat je nooit de olie gaat gebruiken van Zenoah.
Nick (Bluebird) kan je vertellen waarom.
Nick gebruikt ook de Stihl olie, hij kan je vertellen met welke mengverhouding.
Zelf vlieg ik benzine heli's met de 2takt brandstof van Aspen. Dit zijn de oranje 5liter kannetjes die kunt kopen bij gereedschapzaken voor de tuin/tuinbouw.
Deze brandstof is 1 op 50 gemengd.

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik gebruik ook de 2 takt benzine van Stihl, en koop daarbij ook van dezelfde olie van bij. Die kun je bij ons trouwens bij de boerenbond kopen in een flacon van 100ml.

Dus de 2 takt benzine is al 1:50, en dan gooi ik daar zo'n flacon bij, en is de smering 1:25. Dit gebruik ik voor mijn heli (ssm) maar zo ook voor mijn marder, en heb tot nu toe nog nooit een probleem gehad.

En nog een voordeel, het stinkt niet in huis, zelfs al zit er benzine in de tank.

Grt.

Shell V-power 98 (Absoluut GEEN Fuelsave!!)
BP-primiumexilent 98 (Aangenamere geur.),
Tango Euro 95
Autofood Euro 95 (Stinkt)

Met BellRay HR1 / Castrol TTS 1:50
mindere olie tussen 1:40 en 1:50

1:25 is veel en veel te vet voor heli toepassing, je draait immers een constant
toerental. Bij auto's is de smering zo vet omdat die extreem veel wisselingen hebben
op het gas.

Volgende Heli's hebben we uitgerust met een Zenoah G230:
Vario Benzine Trainer
Vario Benzine Trainer
Vario Acrobatic
Vario Acrobatic
Vario Bell 230
Vario Bell 430
Vario Bo 105
Vario Airwolf
Vario Puma(Baumann)
Vario Robinson R22