maxpitch + waarschuwing !!

mijn setup: os-hyper,os8 plug en MP II en brandstof wildcat 30% nitro 23%lv olie.
ik heb nu -10 en +10 graden in idle up 1 en 2, -6en +12 in hold
motor wordt 120 graden, gemeten tussen tweede en derde koelvin(van boven) aan uitlaatzijde !! is dit niet te warm
wat draaien julie met vergelijkbare setup.

waarschuwing: mijn staart deed vandaag vreemd, reageerde traag !!
nu had ik avond van tevoren instellingen in zender veranderd en ik dacht dat het daar aan lag !!
nu had ik gebruiksaanwijzing van gyro niet bij me dus dat kon ik niet kontroleren !!
toch nog twee vluchten gemaakt met een iets minderstabiele staart, echter op het einde van laatste vlucht ging het bijna mis.
toen ik gas gaf draaide de heli in een keer een halve slag, net of de gyro helemaal niet meer werkte !!
wel nog kunnen landen zonder schade en wat bleek:
de staartbuis was naar voren geschoven, waardoor de riem veel te los was gaan zitten !!

groetjes stephan

Ik heb nooit de temperatuur gemeten op de kop zelf, maar het carter moet ongeveer 45 graden zijn... Te arm en de motor lijkt meer vermogen te leveren, maar dit doet hij niet. Eigenliijk kun je deze motoren ook enkel echt goed afstellen met behulp van een toerenteller en constant dezelfde figuren vliegen, dan kom je erachter dat hij iets rijker meer vermogen levert dan superkrap.

Dat je staartbuis naar binnen is geschoven heeft niks te maken met je max. pitch o.i.d. maar dit gebeurt gewoon als er een beetje vet ofzo tussen zit. Om dit te voorkomen kun je het frame binnenin een beetje opruwen en een QuickUK tail boom clamp (voor de horizontal fin) monteren helpt ook om dit te voorkomen. Ook een stukje dun plactic tussen de buis en het frame helpt.

Cheers,

Richard

Hallo Stephan,
Betreft de temperatuur daar gebruik ik mijn vinger voor.
Na het landen direct de vinger tegen het achterdeksel v/d moter, voelen en daar moet je je vinger tegenaan kunnen houden voor minstens 5 tellen.
Dat is wat de meeste mensen doen. Ik heb ook wel zo'n tempgun, welke ik voornamelijk voor zenoah benzine motoren in heli's gebruik.
Je krijgt dan waardes, zoals de temeratuur welke jij bijvoorbeeld gemeten hebt, maar het "zegt" je zo weinig om dat je geen reverentie voor de gemeten temperatuur hebt.
Ik heb 50 liter inmiddels opgestookt in een 50'er Sceadu met een OS50sxh en altijd met de hoofdnaald 1slag uitgedraaid+3 klikjes. (hooguit 1 klikje meer of minder afhankelijk v/h weer)
Hoever staat jouw hoofdnaald uitgedraaid?

Wanneer je staart rotor minder "kracht" heeft kan ook zijn wanneer je toerental op de kop instort door te veel pitch of verkeerde sproeier afstelling.
In ieder geval moet je snel op onderzoek uit naar de oorzaak hiervan. Zoals je deze reeds gevonden hebt.
Ik heb zoiets weleens meegemaakt doordat een larveschroef losliep van een tandwiel v/d staart aandrijving. Deze begon ligtjes te slippen waardoor je ïets"merkt.
Altijd wanneer je heli iets doet wat je niet kent(of je vertrouwd het niet), kun beter snel landen en op onderzoek uitgaan, dan door te gaan vliegen en vervolgens mogelijk een gecrashde heli op te moeten gaan halen ergens uit het veld!!

Eric.

Back