Materiaal voor schuimvleugel mallen

Wie weet welk materiaal goed te gebruiken is voor mallen om schuim vleugels te snijden.

Ik gebruik nu triplex op de randen doe ik CA wat weer geschuurd wordt. Hierna smeer ik de randen in met grafiet (gewoon met een potloot krassen). Maar ik ben niet echt te vrede.

Aluminium wordt afgeraden omdat het de warmte afvoert.

Pertinax schijnt goed te werken
Maar ik heb geen idee waar je pertinax moet halen.

Heeft iemand suggesties voor een materiaal en waar ik het kan halen.

Alvast bedankt

Groet Robert-Jan

wat dacht je van trespa.
aluminium kan best wel hoor, de plek waar de snijdraad het aluminium raakt is zeer gering en de warmte overdracht dus ook. Zeker als je een dunne plaat neemt.

Ik ga een poging wagen met aluminium.
Trespa had ik ook naar gekeken maar dat is in de bouwmarkt waar ik kom te dik.

Groet Robert-Jan

Ik merkte wel iets van blijven haken achter mijn triplex profielen maar de kernen waren mooi genoeg om met minimaal schuren te gebruiken voor het tuigje.
Ik ga misschien voor een volgende wel aluminium proberen maar eerlijk gezegd ben ik best tevreden over hoe het met triplex (alleen gladgeschuurd met korrel 600) ging.

Justus

Het warmte-afvoer ''probleem'' is zuiver theoretisch: merk je niets van.

Dit bestaat wel degelijk. Echter alleen in het geval wanneer je met de zwaartekracht snijder en zo koud mogelijke draad (om je schuimoppervlak zo goed mogelijk te houden) gaat werken. De draad snijd dan direct naast de mal niet goed en gaat dan hortend en stotend door het schuim.

Een materiaal wat ik daarom graag gebruik is Formica. Dat spul kun je (soms) bij de DHZ kopen.

Oops,

Ik ben dus bezig om een zwaartekracht snijder te maken.
Wat is DHZ voor een winkel? Doe het zelf? Zo ja welke.

Groet Robert-Jan

Het warmte-afvoer ''probleem'' is zuiver theoretisch: merk je niets van.
gezien de opmerking van Berrie
Dit bestaat wel degelijk
enz. was ik misschien te zeker van mijn zaak.
Ik heb in ieder geval tot op heden niets gemerkt van lokale afkoeling op de draad, maar moet gezegd; ook ik ben maar een beginnend foamsnijder.
(vandaar dat ik hier ook zoveel mogelijk van wil mee-leren)
Dus gecorrigeerd: tot nu toe zijn mijn (beperkte) ervaringen veruit het beste met aluminium, maar ik ga toch ook eens op zoek naar formica.
Hoop dat ervaringen hier uitgewisseld blijven:thumbsup:

Ik snij nu bijna alleen met 3 mm waaibomen triplex mallen. Deze worden speigelglad geschuurd en dan heb ik nergens last van haken of wat dan ook.

Ik heb van de week al eens ergens gezegd dat ik een foto tutorial zal maken van mijn snijbeugel en snijmethode. Helaas is het daar nog niet van gekomen maar dat zal ik zeker snel doen.
ps, ik snij alle vleugels alleen, ook tapse vleugels en andere vormen.

Of je al dan niet blijft haken met een snijdraad heeft natuurlijk ook alles te maken met de dikte van de draad. Hoe dikker de draad, hoe groter de oneffenheden moeten zijn om te blijven haken.

Een andere remedie om tijdens het snijden de kans op haken sterk te verminderen is 'zagend' snijden. Dus niet alleen de draad haaks over de mallen trekken, maar ook langzaam (5-10 mm/s) in de lengterichting van de draad te bewegen. Dat geeft heel mooie snedes voor handsnijwerk.
Uiteraard kan dit niet met een 'gravity-cutter' en eigenlijk alleen als je met z'n tweeën snijdt.

Het snijden met een dunnere draad in combinatie met (zeer) langzaam snijden, levert in pricipe de mooiste snedes op. Maar ... dat geldt eigenlijk alleen voor machinaal snijden (CNC of gravity). Als je mallen gebruikt, zit er een ondergrens aan die afhankelijk is van het materiaal waarvan de mal is gemaakt.

Ik heb vroeguh succesvol met de hand gesneden met een draad van 0,5 mm en ook nog wel met een draad van 0,3 mm op (vliegtuig)triplex mallen behandeld met CA en op het laatst met korrel 400 'geaaid'.

De snijdraad koelt buiten het schuim (aan de lucht) harder als in het schuim. Kennelijk voort de lucht door de vrije beweging meer warmte af. Dat merk ik bij mijn CNC snijmachine aan het feit dat aan de rand van het schuim iets minder is weggesmolten dan 1 cm van de rand en verder weg. Het gaat naar de rand toe iets 'omhoog'. Dat scheelt pakwek 5/100 mm aan de bovenkant, en ook nog eens aan de onderkant.
Bij een alu snijmal krijg je hetzelfde. Het alu voert de warrmte iets harder af, waardoor de snijdraad ± 1 cm li en re van het contactpunt wat koeler is. Omdat de luchtafkoeling daar ook nog bijkomt zal het effect iets groter zijn denk ik.
Daar bestaan twee oplossingen voor:
1. de simpele: schuurpapiertje
2. de moeilijkere: maak je paneel 2 cm langer (en vergroot de koorde evenredig), na afloop snij je die cm aan beide kanten eraf. Bij CNC is dat redelijk goed te doen: je legt gewoon een blok schuim neer dat 2 cm groter is dan wat je aan de software vertelt, waarvan je later de buitenste 2 cm afhaalt. Bij handsnijden vereist dat toch enig rekenwerk om op de goede (tijdelijke) koordes uit te komen.

Dirk.

Laatst bewerkt:
Gisteren HPL geritseld.
Dit is soort formica.
Dikte 0,8 mm
Het is een beetje te dun naar mijn zin.
Zagen gaat erg goed. Het is vrij hard dus schuren kost wat moeite.
Ik heb even een simpele wrijvings test gedaan. (kan er dus een flink aantal graden naast zitten) Hieronder wanneer de boel begon te schuiven.
Geschuurd triplex 27 graden
Geschuurd triplex en grafiet (potloot) 14 graden
Geschuurd HPL met en zonder grafiet 11 graden
Geschuurd triplex met CA weet ik nog niet.
Misschien interessant om dit iets nauwkeuriger uit te voeren maar dit geeft wel een trend aan.

voor de wrijvings test heb ik een spelt kops in een latje geprikt.
De ene kant rust op de werkbank en de spelt op het te testen plaatje. Vervolgens het plaatje draaien tot hij gaat schuiven en dan de hoek opmeten. Dit alles is een beetje hatseflats gedaan. Voor een goede meting moet er een fatsoenlijke opstelling gemaakt worden.

Ik heb vroeger wel eens foto's geplaatst maar een aantal zijn verdwenen. TZT zal ik wel iets op onze site zetten. Home

Het moet nu even op een lager pitje want ik moet nog alles doen voor man met baard.

Weet iemand hoe heet de draad wordt?

Groet Robert-Jan

Afgelopen Zaterdag de Sint uitgezwaaid. Dus tussen de bedrijven door weer verder met de mallen.

Omdat ik geen informatie kon vinden heb ik een kleine test uitgevoerd.
Ik heb mijn snij beugel op 2 punten laten hangen. Het ene punt is het te testen materiaal en het andere punt een draaipunt. De te testen materialen worden in de bankschroef geklemd. Door nu de schuinte aan te passen heb ik geprobeerd te bepalen wanneer de beugel begon te verschuiven. Vervolgens is de hoek opgemeten. Om een idee te krijgen van de wrijving heb ik de sinus van de hoek in de tabel opgenomen. De twee materialen die ik heb getest zijn triplex (dus geen modelbouw multiplex) en HPL dit heb ik bij een interieurbouwer vandaan. Dit is het materiaal wat als toplaag op b.v. een bureau blad zit. De draad van de beugel heeft een diameter van 0,26 mm

Materiaal Opvervlakte Hoek Sinus Opmerking
Triplex 2,8mm Ruw 21,5 0,37
Geschuurd 17,1 0,29
Grafiet smering 18,8 0,32 Potlood
Grafiet smering 10,3 0,18 Nogmaals geschuurd en met potlood ingesmeerd
Triplex met 10 seconde lijm 10,8 0,19
Korrel 180 13,2 0,23
Korrel 600 14 0,24
Grafiet smering 8,9 0,15
Grafiet smering 10,3 0,18 2e meting
Boog aangezet Oppervlak beschadigd Boog met 1,2 A > 100 graden C
HPL 0,8 mm Ruw 9,1 0,16
Korrel 60 9,4 0,16
Korrel 200 8,1 0,14
Hete draad 11,8 0,20
Hete draad 8,3 0,14 Nogmaals
Korrel 600 6,8 0,12
Korrel 180 8,4 0,15
Schrapen met mes 8,0 0,14
Grafiet 7,8 0,14
Korrel 600 6,8 0,12
Grafiet 6,8 0,12 De draad glijd met 1 mm / sec
Schrapen met mes 9,6 0,17
Korrel 180 8,6 0,15
HPL 2 x 0,8 mm gelijmd Korrel 600 8,8 0,15 Boog aan en uit identiek.

Conclusie.
De metingen waren lastig te reproduceren.
De gladheid van de mal is beter te controleren met je nagel dan met je finger. Je voelt dan beter de “haakjes”
Het gedrag van triplex is compleet anders dan HPL. De draad gaat er springerig overheen. Dit effect wordt steeds erger doordat er op de plekken waar de draad stopt kuilen ontstaan.
Bij de test met triplex afgewerkt met 10 seconde lijm waren de resultaten helemaal teleurstellend. Op de plekken waar de draad stopte zakte deze door de lijm laag heen. Misschien heb ik te veel geschuurd.
Triplex mag dus niet met een te grote aandruk kracht gebruikt worden.

HPL heeft compleet andere eigenschappen.
Er is nauwelijks sprake van een losbreek kracht.
Het maakt niet uit hoe hard de draad word aangedrukt.
De draad glijd er erg soepel overheen geen spring gedrag zoals bij triplex.
Het was zelfs mogelijk om de draad te laten glijden met 1 mm / seconde !!!.
Ik denk dat de weerstand van het materiaal niet zo heel veel uitmaakt. Als hij maar constant is en de draad niet springerig over het oppervlakte gaat.

Dus voor een zwaartekracht snijder is HPL een beter materiaal dan triplex.

0,8 mm is wel wat dun daarom heb ik voor de vleugel mallen 2 lagen op elkaar gelijmd.
De mallen zijn gereed. Wordt vervolgt.

Groet Robert-Jan

P.s. Mocht iemand weten hoe je een tabel moet maken op het forum dan hou ik me aanbevolen.

Code:
Materiaal	Opvervlakte	  Hoek	  Sinus  Opmerking
Triplex 2,8mm	Ruw	          21,5	  0,37	
	        Geschuurd         17,1	  0,29	
	        Grafiet smering	  18,8	  0,32	 Potlood 
	        Grafiet smering	  10,3	  0,18   Nogmaals geschuurd en met potlood ingesmeerd
Triplex + CA                      10,8    0,19	
	        Korrel 180	  13,2    0,23	
	        Korrel 600	  14	  0,24	
	        Grafiet smering   8,9     0,15	
	        Grafiet smering   10,3    0,18   2e meting

Boog aangezet 	Oppervlak beschadigd		Boog met 1,2 A > 100°C

HPL 0,8 mm	Ruw	          9,1	  0,16	
	        Korrel 60	  9,4	  0,16	
	        Korrel 200	  8,1	  0,14	
	        Hete draad	  11,8	  0,20	
	        Hete draad  	  8,3	  0,14	Nogmaals
	        Korrel 600	  6,8	  0,12	
	        Korrel 180  	  8,4	  0,15	
	        Schrapen met mes  8,0	  0,14	
	        Grafiet	          7,8	  0,14	
	        Korrel 600	  6,8	  0,12	
	        Grafiet	          6,8	  0,12	De draad glijd met 1 mm / sec
	        Schrapen met mes  9,6	  0,17	
	        Korrel 180        8,6	  0,15	
HPL 2 x 0,8 mm gelijmd Korrel 600 8,8	  0,15	Boog aan en uit identiek.

Back