Mary Rose your noblest shippe 1545 schaal 1/50 scratch

Welkom bij de bouw van de Mary Rose.

Dit is niet mijn eerste model, het vorig model was de Golden Hind/ Pelican op schaal 1/45 in Scratch.
Mijn eerste houten model was de Vasa Billing Boats.

De Mary Rose is gebouwd in 1545 en gezonken in 1545. De Resten zijn geborgen en zijn nu tentoongestteld in een museum.

Dit wordt een poging om het schip op de cover van "your noblest shippe" na te bouwen.
Houten modelschepen bouwen gaat traag bij mij, wie volgt zal veel geduld nodig hebben ;)

Geschiedenis (Wiki)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mary_Rose_(schip,_1512)

Museum
https://maryrose.org/your-visit/

Index
Spanten ontwerpen en plaatsen

Start.
Gebruikte boeken.
20220328_170125_1280_1280.jpg
20220328_170235_1280_1280.jpg


In het boek Tudor Warship staat een spantenplan dat uitvergroot is naar schaal 1/50
20221217_170059_1280.jpg
20221217_170152_1280.jpg


spanten uittekenen
20230116_135156_1280.jpg


klaar om uit te zagen
20230121_153136_1280.jpg


de spanten zijn gezaagd
20230129_131341_1280.jpg


Voor alles een eerste keer, (nog nooit gedaan) de romp zal ondersteboven gebouwd worden
20230129_145724_1280.jpg


Ziet er redelijk uit
20230129_152506_1280.jpg


Dit is mijn eerste bouwverslag op dit forum. hopelijk staat alles juist.
In de volgende posts zal blijken zal de vorm van de spanten niet helemaal juist zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik schuif mijn stoeltje ook aan :) om te volgen, het begin mag er al wel zijn
Veel succes met deze bouw
Groetjes Koosje
 
Allereerst, bedankt aan iedereen voor het warme welkom.

De spanten, vervolg

Zoals te zien is op de foto is de vorm van de spanten uit het boek MR Tudor Warship (MRTW vanaf nu) best wel ok.

20230129_152822_1280.jpg


Maar als je deze vergelijkt met de spantenvoorbeeld uit MR your Noblest Shippe (MRNS vanaf nu) dan zit er een behoorlijk verschil op.
20230130_103851_1280.jpg


Het voordeel van MRNS is dat er vrij duidelijke plans bijgevoegd zijn op schaal 1/100. Deze op de foto is 200% uitvergroot
20230201_182112_1280.jpg


Positiebepaling van de spanten lukt ook best.
Men noemt de spanten hier sections, het originele wrak heeft men onderverdeeld in secties, om gevonden voorwerpen makkelijker een plaats te kunnen geven.

20230226_092410_1280_1280.jpg


Zoals je ziet is er een duidelijk verschil
20230212_104756_1280.jpg


Dus,er zijn extra spanten te maken
20230212_111441_1280.jpg


De verhouding lengte breedte klopt ook beter met de MRNS spanten
20230212_111803_1280.jpg


En oude spanten aanpassen
20230217_192739_1280_1280.jpg



Goed te zien, het verschil tussen sectie 10 en spant 11
20230226_092346_1280_1280.jpg


Zover staan we nu.
De nieuwe secties ( 1 5 6 8 10 )staan op de juiste plaats en de spanten (1 - 12) worden aangepast.
20230226_092223_1280_1280.jpg

Ps,
Er is ook een mooi lijnenplan bijgevoegd, maar dat klopt ook niet volledig...
 
Klinkt bekend. Ik ben maandenbezig geweest het spanten en lijnenplan op elkaar af te stemmen in AutoCAD. Was wel een dingetje. Die tekeningen zijn en blijven mensenwerk. Maar ook het scannen en kopieren daar komen fouten in. Je zal en moet daar aanpassingen aan doen.
Gaat goed komen, je heb meer documentatie dan ik.
 
Inderdaad, een spanten en lijnenplan Is blijkbaar iets complex. Voor ik hier aan begon snapte ik niks van zo'n lijnen plan.
Nu wel, dus das ook al iets ;).
Gezien dit stadium belangrijk is voor de latere vorm van de romp kan je hier inderdaad best je tijd voor nemen.
komt goed, ooit..
 
Laatst bewerkt:
Maar als je deze vergelijkt met de spantenvoorbeeld uit MR your Noblest Shippe (MRNS vanaf nu) dan zit er een behoorlijk verschil op.
Bij goed gedocumenteerde schepen komt dit wel meer voor dat verschillende publicaties van elkaar afwijken.

Daarom zou ik aanbevelen om 1 werk te kiezen, waarvan je meent dat dit het meest betrouwbare is, en je uitsluitend hierop te baseren voor alle maatvoering.
Je kan dan naar andere werken refereren als het uitverkoren werk over iets geen informatie geeft.
 
Bij goed gedocumenteerde schepen komt dit wel meer voor dat verschillende publicaties van elkaar afwijken.

Daarom zou ik aanbevelen om 1 werk te kiezen, waarvan je meent dat dit het meest betrouwbare is, en je uitsluitend hierop te baseren voor alle maatvoering.
Je kan dan naar andere werken refereren als het uitverkoren werk over iets geen informatie geeft.

Inderdaad.
Het boek en de tekeningen van Mary Rose noblest shippe zijn mijn voorkeur, vandaar ook de titel van dit bouwverslag
 
De Mary Rose is gebouwd in 1545 en gezonken in 1545. De Resten zijn geborgen en zijn nu tentoongestteld in een museum.

Zeer de moeite waard om het museum te bezoeken. Er wordt uitgebreid stilgestaan bij van alles wat ze in het wrak gevonden hebben.
https://maryrose.org/?gclid=EAIaIQobChMIidOJtZW7_QIVCOJ3Ch3CSAlgEAAYASAAEgKiffD_BwE

Een bezoek aan Portsmouth Historic Dockyard is absoluut de moeite waard. Ook de HMS Victory ligt daar hoewel die een groot onderhoud ondergaat.
 
Een bezoek aan Portsmouth Historic Dockyard is absoluut de moeite waard.
Daar heb je zeker gelijk in.
Bij mijn eerste bezoek in de jaren '80 lag de Mary Rose in een voorlopige hangar en werd constant met water besproeid.
Bij een 2e bezoek eind de jaren '90 werd ze besproeid met polyethyleenglycol en was ze enkel te bezichtigen van achter een met glas afgesloten passerelle.
Ik zou graag nog een 3e bezoek inplannen, maar ik wacht liever tot de HMS Victory verregaand gerestaureerd is.
 
Mooi werk en een prachtig project om te volgen. Met welk soort hout wil je de afwerking gaan doen?

groet,
Peter
 
Vervolg.
De spanten aanpassen en in de midden een opening maken
20230301_125443_1280.jpg


De bouwplaat waterpas zetten
20230301_125428_1280.jpg


Spanten uitlijnen met de laser
20230301_130003_1280.jpg


Zien dat de schroeven bereikbaar blijven...
20230301_131156_1280.jpg


Het achterste deel is klaar. Er waren wat problemen de voorsteven, vandaar dat de kiel doorgezaagd is.
20230303_104108_1280.jpg


Supervisor Felix
20230302_105322_1280.jpg
 
Spanten deel 2

De tekening uit MRNS is manueel uitvergroot.
20230303_104458_1280.jpg


Een op merkelijk verschil met mijn eerste voorsteven...
20230302_092145_1280.jpg


20230303_104513_1280.jpg


En nu wordt duidelijk waarom de waterlijnen niet klopten
20230303_104555_1280.jpg


20230303_104602_1280.jpg


Dus de voorste spanten verder aanpassen en repositioneren.
20230303_131302_1280.jpg

Huidige status
De spanten zijn vastgeschroefd op de bouwplaat en de waterlijnen zijn nu redelijk correct.
Volgend werk is de spanten verlijmen aan de kielstukken.
20230305_091127_1280.jpg
20230305_091252_1280.jpg


Bedankt om te volgen
 
Back
Top