MAN Dakar Race Truck

Aangestoken met het Dakar virus was ik al in 1986, maar na de laatste dakar zag ik toch mogelijkheden om hier eens een model van te maken. Het is niet de bedoeling om een exacte kopie te bouwen, maar meer een auto die goed lijkt, en waar ook nog mee gereden kan worden.

Het gebruikte onderstel is van een Race touareg van Tamiya, wat ik zoveel mogenlijk heb geprobeerd heel te houden, bevalt de race truck namelijk niet, bouwen we hem weer terug en gaat de vw kap erop.

Als eerste heb ik de wielbasis verlengd naar 315 mm ipv de 267 van de bouwdoos. Dit is gedaan met draad einden en nieuwe 6mm bal houders. Daarna zijn we naar een speelgoed zaak gegaan , en heb ik een Bruder vuilnis wagen gehaald. Helaas was erg geen brandweer auto, dit was een stuk makkelijker geweest, gezien de uiteindelijk Rode kleur. Ach, die groene kabine wordt dat ook wel, het duurt alleen wat langer :?

Toen de kabine er eenmaal opzat , ben ik begonnen met de bak. Het skelet hier van bestaat uit aluminium hoeklijnen van 1 x 1 cm. De onderste drager zijn trouwens 1 x 3 cm, om het zwaartepunt wat naar beneden te brengen. Deze zijn allemaal aan elkaar gelijmd met bison metal epoxy, en zitten tot op heden nog steeds vast :D

Hierna heb ik de bak bekleed met 1 mm abs plaat .
Om dit moment ben ikbezig methet plamuren van de bak, het verlengen van de steeks as, en daarna worden de spatborden verbreed. Oh ja, de voorbumper is ondertussen ook ingekort, en oogt nu een stuk beter.

komend weekend ga ik een proefrit maken in de sahara van Scheveningen : Het strand

Groet,
Andre

Dakar%20race%20truck%202.jpg

Dakar%20race%20truck%203.jpg

IM002002.jpg

Het leek me al stug dat ik de enige was dit op dit idee was gekomen, maar dit is de eerste keer dezefotoos ook echt zie

Ziet er erg goed uit zeg !

Groet,
Andre

helemaal top man eindelijk nog een dakar fan(bouwer)
zelf ben ik bezig met de daf 95 uit 1988 een oud model maar toch en uiteraard met 2 gras maaier motoren er in want ja schaal 1:4 is toch best wel groot
succes en ik hou het project in de gaten

Gaaf project, hoeveel en wat heb je allemaal uit de cabine moeten dremelen om deze erop te krijgen, en hoe bevestig je deze, kun je daar wat foto's van laten zien, ben daar erg benieuwd naar namelijk, en dat chassis moet het wel goed doen, want in duitsland kom je die namelijk veel tegen bij trial en dakar trucks.
Hopelijk plaats je met regelmaat het gevorderde stadium van je bouwproject. :wink:

Prachtige truck!!!!!!!! Mooi om te zien wat voor projecten anderen hebben. Ik zie uit naar nieuwe foto's!!!! :D

Pas trouwens op met rijden op 't strand, zout is niet zo goed voor de auto, of je moet hem zéér goed schoonmaken na afloop!

Mooi gedaan!

Groet, Aad

Hallo Ander,

Ziet er goed uit die M.a.n cabine op dat xc chasis.
Hoe dik is de beplating van de achterkant?
Je wilt vast de truck van Stasy nabouwen.
Ik ben ook bezig een truck te bouwen, maar wil daar op een lier maken, heb jij een idee?
Lier moet wel draadloos te bedienen zijn.

Ik hoor graag van je.

Mvg Dennis.:rolling:

hallo
het lijkt er op dat het dakar virus weer oplaait,
dit is een oude topic en weet niet of er nog enige bouwactiviteit is,
of heb ik het mis,als dat zo is hoor ik het wel hier boven,
en zie er dan wel graag fotoos van,ben erg benieuwd,
mvg markioo

Back