Mamoli Newport

De tijd die vliegt, laatste update is al weer meer dan een jaar geleden.
Ik heb hier aan de zeilen gewerkt. Ik wil eerst deze zeilen maken voordat ik die van de Prins Willem maak. Beetje extra oefening. Ik heb hiervoor doek van zijde gebruikt. Dit heb ik een hele tijd geleden gekocht bij een mevrouwtje dat bruidsjurken maakt. Het is vrij grof geweven zijde, wel heel dun en mooi van kleur. Ik heb bruin Serafil garen in de stof geweven. Daarvoor had ik wel een flink vergrootglas voor nodig. Best wel een klusje. Ik heb het wel eens laten zien in het verslag van de Prins Willem.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...er-herman-ketting.271569/page-57#post-4269727
De zoom heb ik van Japans papier plakband gemaakt.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...er-herman-ketting.271569/page-56#post-4262701
een zeiltje heb ik nu klaar, wanneer het volgende komt kan ik niet beloven. Ik ben met veel dingen tegelijk bezig. :) Afhankelijk wat ik wel of niet kan met mijn handen.

IMG_4278.JPG
IMG_4279.JPG
IMG_4280.JPG
IMG_4281.JPG

Het was een proef met deze stof die ik al eens eerder had gedaan. En om een of andere rede vind ik dit wel bij dit schip passen. Voor de Prins Willem zal ik ander stof gebruiken, een fijnere weef en daarmee een stukje meer werk en moeilijker natuurlijk om zo de banden aan te brengen. Hoewel ik ook nog steeds aan papier aan het denken ben, zoals Peter Voogd deed of zoals Pauwels doet.

Bedankt voor het lezen.

Daarna ben ik de masten gaan maken en passend op het schip gaan plaatsen. De masten heb ik taps laten toelopen volgens de algemene aanwijzingen zoals ook in Witsen beschreven. Wat neer komt op een boog principe. Als er interesse is wil ik dit wel delen met jullie hoe je dit kan uit tekenen en bereken. In AutoCAD doet het programma dit zelf uitrekenen. Maar er is ook een formule. Kan hem even niet zo snel vinden. Anders maak ik een nieuwe en laat die zien.

Bekijk bijlage 509677
Bekijk bijlage 509678
Bekijk bijlage 509679

Bovenstaande laat zien hoe ik de mast op bepaalde plekken gemarkeerd heb door ze op een precieze diepte in te frezen op die plek. Daarna hield ik een mast over met diepte markeringen die ik vervolgens met een schaafje en schuurpapier in vorm heb gebracht. Ook de vierkanten uiteindes aangebracht. Toend de masten pas gemaakt. Ze zitten nog zonder lijm vast (ook niet echt nodig) om ze volledig op te kunnen bouwen voor de definitieve plaatsing.

Bekijk bijlage 509676

Interessant detail is het schuurpapiertje wat ik gebruikte. Dit stukje heb ik het hele schip mee gedaan incl. de masten. Het komt van HBM en wordt daar op de rol verkocht. Slijt niet en de beste aankoop ooit.

Bekijk bijlage 509680

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-50mm-x-5m-schuurlinnen Een aanrader zeg ik dan, en voor de prijs hoef je het niet te laten

Vervolgens heb ik de licht koepel gemaakt. Iets gedetaileerder dan hij al was. Het is bouwen op kleine schaal. Vergrootglasbril en pincet zijn mijn vrienden tijdens deze bouw.

Bekijk bijlage 509681
Bekijk bijlage 509682
Bekijk bijlage 509683
Bekijk bijlage 509684
Bekijk bijlage 509685
op het gebied van schuurpapier koop ik schuurpapier voor een schuurmachine. oerdegelijk.

op het gebied van schuurpapier koop ik schuurpapier voor een schuurmachine. oerdegelijk.
Dat is inderdaad ook prima, maar ook afhankelijk van het merk. HBM is een rolletje linnen van 50 mm. bij 5 meter voor € 2,79. Prima prijs. Het beste is van 3M, dat ziet eruit als een gaas, open van structuur. Heb een klein stukje van iemand gehad. Dat neemt met 1 beweging veel materiaal weg, het verstopt ook niet.
En bij de Baptist hebben ze ook linnen, dat wat dunner en soepeler is. Zeer goede kwaliteit, wel iets duurder omdat je het per meter koopt.

Back