mallen maken

Ik was net op RC-groups aan het kijken. En toen las ik ergens dat je mallen kon maken van cement.
Zou dit werken, ze zeiden neem een bak giet er cement in en duw de romp er voor de helft in. En klaar je hebt een halve mal af. Als dit zou werken kun je volgens mij best wel snel een mal maken, die niet te duur hoeft te zijn. Hij wordt wel loeizwaar maar ja daar vinden we wel iets op (wieletjes eronder of zo)

groeten Paul

ohw nu zag ik net dat er iemand een heli romp wou gaan maken. Misschien als dit lukt dat hij deze manier ook eens kan proberen.

ipv cement kun je hiervoor ook gips gebruiken. Als je al een voorbeeld hebt is dit makkelijk maar als je nog geen romp of plug hebt is dit niet te doen.

Cement is meestal vrij grofkorrelig. Je zal dus nog eenoppervlaktebehandeling met vulmiddelen moeten geven en vervolgens schuren, polijsten, enz. Ik weet dat de meeste cockpitmallen bij Hobby-in (Waalwijk) van gips zijn. Ik zou er wel een "wapening"in leggen, van bijv houten stokken, want het is een vrij bros materiaal en ik heb van deze mallen meermalen gezien dat ze scheuren.

Als je gipsmallen scheuren heb je het te dun gemaakt voordat je het ging gieten. Veel (te veel) water gebruiken als je gips wilt gieten maakt het wel makkelijk gietbaar maar het krimpt veel meer en kan gaan scheuren.

Het is al een oude topic, maar hier past mijn vraag het beste bij.

Is er een speciaal soort gips dat je moet gebruiken, of volstaat iedere gipssoort uit de bouwmarkt?

Moet ik de vorm (in dit geval een nog niet opengesneden cockpitkap) eerst behandelen met een lossingsmiddel, of gaat het zonder problemen los omdat gips iets krimpt bij het drogen?

Bert

Zelf op de club even wat rondgevraagd.
Dus als je het zoekt:
Bij de bouwmarkt verkopen ze Modelgips van Knauf dat hier geschikt voor is.

Mocht je op zoek zijn naar een beschrijving hoe men mallen maakt met
zand en hars dan kan je best het boekje van Christian Baron" Moderner
Rumpfbau" eens doornemen.
Daar staat in hoofdstuk 4.3 een manier beschreven om mallen te maken met een zand/harsmengeling.

Te verkrijgen bij VTH uit de serie "modellbaureihe 10"

Groeten ,

Paul Siemons

Hallo Gunskes

Die laatste positieve mal heb je niet nodig, of het moet zijn dat je de binnenkant van je model super strak wil hebben. Ook een beetje lastig om het model van de mal af te krijgen.

Groetjes,

Rick

Hier was dat idd wel nodig, het was namelijk 1/1 en moest dus vrij precies zijn.

Om de mallen uit elkaar te krijgen met je ze insmeren met een soort was en verven met speciale lak.

Gr,

Gunskes

Hallo Gunskes,

Op die site werken ze met een negatieve mal (oranje) die afgevormd is van een moedermodel (zwart). De uiteindelijke carosserie (wit) wordt zo van de buitenkant mooi glad en nauwkeurig.

Een eventuele positieve mal is bij zoiets wel mogelijk omdat het geen gesloten geheel wordt en zodoende van beide zijdes lossend is. Maar wordt meestal niet gemaakt vanwege de grotere complexiteit.

Voor onze rompen, vleugels, rotorbladen e.d. wordt alleen gebruik gemaakt van negatieve mallen zodat de delen in de mal aan elkaar gelijmd kunnen worden. Hiermee kunnen ook redelijke nauwkeurigheden behaald worden (denk aan 0.1 mm).

m.vr.gr.

Rick van der Sloot

OK: het volgende vraagstuk

Hoe bepaal je hoeveel gips je aan moet maken.

Stel ik heb een cockpitkap, en daar gaat 800ml water in. Dan zou ik dus 2 x 800ml gips moeten afmeten, dat samenvoegen en gieten. Waarschijnlijk heb ik dan veel te veel gips over.

Wie weet hoe je dat moet bepalen. Ik kan me zoiets voorstellen dat je een mal vult met water, en daar b.v. 70% van neemt. In mijn voorbeeld dus 560ml + 2 x 560ml gips. (zodat je mal mooi gevuld is, en je nog een klein beetje over hebt)

Bert

Net even een kleine test gedaan. 20ml water + 40ml gips geeft ongeveer 30ml verwerkbaar product.

Dus als je ongeveer 70% van het volume van je mal neemt als waterdeel , dan heb je genoeg gips. (uitgaande van de mengverhouding 1 deel water en twee delen gips)

Hum, ik kom nu prima uit, maar ik heb hout gebruikt voor de stevigheid en om het volume wat terug te brengen, en dat hout is nu lekker gaan werken met als gevolg scheuren in de mal. Die kan dus de afvalbak in.

Wat gebruiken jullie op de mal wat steviger te maken en/of het volume van de aan te maken hoeveelheid gips wat terug te dringen.

Bert

De scheuren lopen precies langs het hout.
Maar ik heb inmiddels begrepen dat je er beter niets in kan doen. Modelgips is sterk genoeg, als je onderkant maar mooi vlak is zal het niet knappen.
Dus nog maar eens gieten.

Bert

Voor de liefhebbers.
Het "misbaksel"
album_pic.php

Hebben jullie enig idee of je de moeder (positieve) mal uit schuimrubber kan snijden (isomo) ? Is schuimrubber voldoende bewerkbaar en evt in te dekken met glasmat ?
Ik zoek een middel om rompen te maken zonder houtconstructie. Snijden gaat redelijk snel ( en is ook kosteffectief)

VDA :D

Back