Maidenflight Robbe BK 117

BK

nee helaas nog geen video.

Ik moet erst nog kortere heckbladen kopen.Deze NHP 140 zijn veel te lang.

Het Heck is in Normal Mode te agressiv.

groeten
helmut

Ik moet erst nog kortere heckbladen kopen.Deze NHP 140 zijn veel te lang.

Het Heck is in Normal Mode te agressiv.

Ik ben geen schaalvlieger dus misschien dat ik het daarom niet begrijp.
Maar dat is toch makkelijk te verhelpen met endpoints, expo en delay?
Of bedoel je iets anders?

Niet helemaal: als de bladen te groot zijn bijvoorbeeld moet de gain van de gyro lager staan om hunten te voorkomen en dat kan weer een sponzige staart opleveren. Neemt je dan (hetzij via end-points, of mechanisch) uitslag terug, neemt ook de maximaal stuurbare rate of turn af. Ga je expo gebruiken, dan krijg je weer een staart die bij grotere uitslagen wat vervelend reageert.

Bladen iets aanpassen levert dan op dat de gain voldoende hoog kan om de heli rustig te houden, en je toch voldoende stuuruitslag hebt voor een prettige rate of turn.
Stond in de overgangstijd van tolgyro naar Piëzo in alle instructieboekjes, sinds de HH gyro en de steeds snellere servo's is het minder van belang.

Het kan soms wat gepuzzel zijn voordat je de juiste hekblaadjes te pakken hebt, en soms moet je juist groter gaan, als de staart niet rustig te krijgen is.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
BK

Hallo iedereen,
bedankt voor de complimenten.Ik heb besteld SAB 130 en NHP 130 heckrotorbladen.
Ik ga deze testen en kijken of dit beter wordt.
Ik hou jullie op de hoogte.

@Bert
bedankt voor de uitleg van heckrotorbladen.Ik vlieg deze romp uitsluitend in normal mode.

groeten
Helmut

Brutus, ik ben het er nog niet helemaal mee eens maar wellicht dat we dat beter in een ander topic kunnen bespreken.

Bijvoorbeeld
als de bladen te groot zijn bijvoorbeeld moet de gain van de gyro lager staan om hunten te voorkomen en dat kan weer een sponzige staart opleveren.
De grote van de staartbladen bepalen alleen de maximale thrust die ze kunnen geven en de verhouding tussen uitslag en thrust is gewijzigd, wat je idd terugziet in een lagere gain. Maar de staart wordt hierdoor niet sponziger.
Dan zou sowieso juist de TS grotere staartbladen moeten monteren als hij de staart nu te fel vindt. Want dan kan volgens jou de gain omlaag en wordt hij sponziger.

Overigens kan ik het me bij de overgang van de tolgyros naar piezo goed voorstellen dat de tailblades van groot belang waren. Echter zou het met een moderne gyro met alle mogelijke instellingen niet meer uitmaken. Maar staartbladen zijn nog steeds goedkoper dan een goeie gyro dus ik begrijp het ook wel. Alleen de uitleg is nog niet bevredigend.

Maar ik zal er binnenkort wellicht een nieuw topic over beginnen in de wetenschapshoek waarschijnlijk. Zit meer achter dan dat we hier kunnen bespreken.

Laatst bewerkt:
Ha!
1-0 voor Danny!

?????

Dat ik niet antwoord op het forum, wil niet zeggen dat ik niet (en behoorlijk uitgebreid ook) hierover met Danny van gedachten gewisseld heb....

Beetje nergens op slaande reactie.... (en lekker bij tijds ook.... zitten maar 18 dagen tussen)

Groet, Bert

Back