Maffei Tramlocomotief NCS 7 - 8

Vandaag met de brander van de Maffei bezig geweest.
Omdat ik een deksel over de vlampijp wat mooier vond heb ik hem wat groter gemaakt en een kamertje erin gedraaid zodat hij mooi over de vlampijp past.
Ook wilde ik de brander verdekt vastzetten, en ik klem hem nu met een inbus borgboutje in de vlampijp.
20230105_093808 small.jpg
20230105_102126 small.jpg


Het is wel een gepiel om dit vast te zetten, maar hij zit goed geklemd in de vlampijp, en zo heb ik niet van die kikkerbeugeltjes aan de buitenkant (het oog wil ook wat).
20230105_102254 small.jpg
20230105_104530 small.jpg


Daarna nog even een sproeiertje van 0,2 mm maken, en dat is ook weer gelukt!!
20230105_140635 small.jpg
20230105_142225 small.jpg

20230105_142940 small.jpg


Groetjes

Ruud.
 
nog even een sproeiertje van 0,2 mm maken,

Boortje niet gebroken.
Dan staat alles mooi in lijn.
Super.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Boortje niet gebroken.
Dan staat alles mooi in lijn.
Ik heb het boortje gewoon tussen de vingers vast gehouden (een tip van Dirk)
De klauwplaat niet te langzaam laten draaien en er voor gaan !!
Bij mijn vorige locomotief heb ik het op dezelfde manier gedaan.
En idd het boortje niet gebroken.
Dit gaat prima, gewoon de kalmte bewaren en de tijd nemen.

Groet,

Ruud.
 
Ruud, met welke gasdruk werk je?
In principe werken wij met dezelfde brander configuratie.
In eerste instantie had ik ook een sproeier gemaakt met een doorlaat van ø0,2mm
In mijn Dockyard werk ik met een druk van 0,5bar.
De doorlaat was te klein, zodat ik een nieuwe sproeier moest maken.
SAM_0726-bewerkt (2).jpg

Ondanks de nieuwe sproeier was het vlambeeld niet goed, roette.
De oorzaak was de afwezigheid van primaire verbrandingslucht.
Hierop heb ik bij de sproeier twee gaten ø9mm in de buis geboord.
Nu had ik zoveel primaire verbrandingslucht, waardoor de vlam alleen aan het uiteinde van de brander brandde.
De vlam werd eigenlijk weggeblezen.
Ik heb toen over de toevoergaten van de primaire verbrandingslucht een schuifhuls geplaatst om de aangevoerde lucht te regelen.
SAM_2789 (2).jpg

Hierdoor kon ik de aangevoerde hoeveelheid lucht regelen en de vlam over het volledige bed laten branden.
Boven de vlam zit een stalen stang om de hitte verdeling over het bed te tonen.
SAM_2784 (2).jpg

Rest nog de toevoer van de secundaire verbrandingslucht.
Hiervoor heb je naast de brander een opening van voldoende grote nodig.
Indien je te weinig secundaire verbrandingslucht hebt, dan zal de vlam naar buiten gaan, vlam op het ketelfront, te weinig trek.
Dit zijn mijn ervaringen met de staafbrander.
Succes met je project.
Henk
 
Vandaag een simpel klusje, banjo en banjobout maken.
Modelletje erin draaien en schroefdraad snijden (met een snijplaatje MF 6) en gaatje boren.
20230106_112510 small.jpg

Vervolgens gaatje overdwars boren en vierkant kopje frezen.
20230106_115226 small.jpg

En klaar, morgen misschien een volgend klusje.
20230106_120648 small.jpg

Fijn weekend en de groetjes,

Ruud.
 
Het valt mij vaak op, dat het zelfde onderdeel door verschillende modelbouwers verschillend gemaakt wordt.
Ik maak de banjo bout met een zo dik mogelijke steel.
Hoe meer materiaal hoe groter de weerstand tegen afbreken.
Dus in mijn geval, de maat ø4mm gelijk aan de dikte van de schroefdraad ø6mm.
Voor de doorlaat maak ik in de ring ø10mm een inwendige kamer met een diepte van 1mm.
De bout heeft nu op de plaats van de doorboringen de maximale oppervlak, weerstand tegen afbreken, en in de ring zit de kamer voor de doorlaat.
Groet.
Henk.
 
Redelijk?
Niet voldoende voor (jouw) modelbouw?
Het schaaft zichzelf bij door het vele doen.
Leren van eigen fouten of onvrede hoe het uitziet volgens jou.
Vrij vertaald zoals jij het al eens eerder schreef,
al doende leert men.

Ik heb een bijdrage geleverd voor een reader/lesmap die airco monteurs volgen.
Ook voor deze mensen is het niet anders.
Je ligt op schema Ruud.

Als iemand op zijn of haar fouten gewezen wordt is er al een kans verloren.
Als ik iemand dit zou mogen aanleren,
Laat zien hoe het moet, hoe het kan, wat bij een bepaald werk misschien het beste werk naar het beste resultaat.
Laat hem of haar het zelf doen, blijft ondersteunend meekijken.


Nog een workshop volgen?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Nog een workshop volgen?
Al was het alleen maar voor de gezelligheid !!!
Met redelijk bedoel ik dat ik het wel onder de knie heb en zeer tevreden ben met het resultaat.
En het is net als schaatsen, je verleerd het niet maar als je het niet vaak genoeg doet ga je soms als nog op je bek.

Groetjes,

Ruud.
 
Vandaag even lekker in de garage bezig geweest.
Nu ik de smeerautomaat klaar had kon ik de stoomleiding opmaat gaan maken.
Het was even puzzelen hoe ik de leiding het best kon laten lopen.
Eerst het korte stukje van de boiler naar de smeerautomaat gemaakt (deze was het makkelijkst).
20230126_124159 small.jpg

Toen aan de stoommachine zijde de aansluiting maken (het flensje eraan maken).
20230126_131700 small.jpg

Vervolgens de leiding in model buigen zodat alles netjes en spanningsvrij loopt.
Daarna de leiding aan de smeerautomaat gesoldeerd.
20230126_135756 small.jpg

Alles past netjes binnen het machinistenhuis.
20230126_140509 small.jpg

Nu gaan nadenken over waar de gastank kan komen en deze opmaat gaan maken.

Groet,

Ruud.
 
Laatst bewerkt:
Ruud fijn dat je weer even actief bent geweest.
En met succes zien we hier.
Het is al een echte trein aan het worden.

En dat flensje, mooie stempel gemaakt.
Matrijs van staal en de patrijs van RVS?

Goed bezig.

Advies:
Volgens mij heb jij een pot Certilas fluxpasta daar staan.
De oplosmiddelen verdampen en je pasta droogt uit.


Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Vandaag de gastank onderdelen gemaakt.
Twee U'tjes van 1,5mm messing die in elkaar grijpen.
20230210_100603 small.jpg

Ze worden bij elkaar gehouden door twee messing draadeindjes.
Op de bodem heb ik een messing boutje geplaatst om hem straks te kunnen monteren in het machinistenhuis.
20230210_100923 small.jpg

De samenstelling voordat hij straks (waarschijnlijk morgen) word zilver hard gesoldeerd.
20230210_102545 small.jpg

Fijn weekend en de groetjes,

Ruud.
 
Back
Top