Lw pla is inconsistent

Hi, ik ben bezig om een pc21 te printe met lw pla maar ik loop tegen iets raars aan. Als ik een testcilinder print van 40mm doorsnee dan gaat dat prima met een wanddikte van 1mm, als ik echter een rampdeel wil printen met dezelfde instellingen dan worden de wanden 0.4mm.. hebben jullie enig idee wat dat kan veroorzaken?
Ik gebruik slicer next (orca) met een anyqubic kobra s1 met colorfab lw pla. Hun handleidingen helpen me niet verder

Tja, daar kunnen we zo geen kaas van maken. Welke PC-21? post wat screenshots van wat je probeert te printen, waar het probleem zit, en wat je zelf al hebt geprobeerd om het op te lossen.

Ja ik had wel wat meer info kunnen geven, dus bij deze
Het gaat om dit model https://cults3d.com/en/3d-model/various/pilatus-pc-21-600mm-test-files

De bovenste foto is van fuse 2, 0.4 mm wanddikte, de onderste foto is de testprint met een wanddikte van 1mm. Alle instellingen zijn gelijk voor beide.
Ik heb voor mijn gevoel alles al geprobeerd
- andere temparaturen
- koeling
- snelheid
- max kubieke inhoud
- retract hoeveelheid/snelheid
Maar er veranderd weinig aan de wanddikte
Ik heb instellingen geprobeerd van de colorfabb site, instellingen die de maker van het vliegtuig geeft en nog instellingen van soarcraft (https://cdn.shopify.com/s/files/1/0574/5577/1827/files/Bambu_Foaming_v1.zip?v=1695495417)

20250608_181417.jpg
20250608_181315.jpg

Even zodat ik het ook snap.
"een testcilinder print van 40mm doorsnee" -> Dat heeft niets met die PC-21 te maken, right?

Het rompdeel van de PC-21 is gewoon een solid, met een wand en een vulling.

Als je print met de standaard instellingen voor een 0,4mm nozzle, zul je waarschijnlijk ook een lijndikte van 0,4mm ingesteld hebben staan.

Als je 1 wall specificeert, print je printer dus een buitencontour van 0,4mm.

Als je deze dikker wilt hebben, moet je 2 of 3 walls opgeven. Je ziet het resultaat gelijk in de preview vd slicer. (model even doorsnijden met de verticale slider rechts).

Hoeveel ervaring heb je met printen?

Die cilinder is inderdaad een teststukje. Volgens de handleiding van de pc21 moet ik 1 wall loop gebruiken, maar dan krijg ik zo een dun wandje. Ik gebruik modifiers bij het printen
Bij de testprint gebruik ik ook 1 wall loop en dan wordt hij dikker, dar snap ik dus niet.
Heb zelf nog niet veel ervaring met 3d printen, al lees ik er de laatste tijd wel veel over en kijk filmpjes.

Die testprint is getekend als een cilinder met een wanddikte van 1mm, zonder opvulling.

De slicer ziet de wand als een solid, met een binnen- en een buitenkant, en zal dus 1 wall buiten, en 1 wall binnen printen voor de cilinderwand.

De oplossing voor je PC-21 is dus heel simpel: dikkere wand, specificeer meerdere walls.

De vraag is waarom je zo'n dikke wand zou willen. Gewicht is alles. Als de handleiding 1 wall adviseert, hou je dan aan dat advies.

Ah ok, ik had verwacht dat lw pla vanwege het foamen uit zou zetten en daardoor met dezelfde hoeveelheid pla dikkere (en daarmee stevigere) wanden zou opleveren maar dat is niet zo?
Reden ervoor is ik bang ben dat het vliegtuig niet stevig genoeg wordt, fuse 3 lijkt wel van papier zo slap... maar dan maak ik daar de laagdikte wat groter bij de vleugels met wat plaatselijke infill . De onderdelen zijn lichter dan wat de maker aangeeft dus er is wel wat ruimte.
Er zit sowieso een fout in de handleiding, als ik die volg voor fuse2 blijft hij open aan de voorkant en kan de motor niet vastgezet worden.

Dat is inderdaad een misverstand. De flow wordt zodanig beperkt (0,55), dat het geschuimde materiaal de opgegeven lijndikte (0,4mm) bereikt. Anders zou je er nooit iets zinnigs / maatvast mee kunnen printen.

Maar snap je nu het verschil met je testcilinder? Of moet ik dat nog grafisch uitleggen?

Als onderdelen te slap zijn, zou je inderdaad beter wat kunnen spelen met infill. Voor rompdelen is Adaptive cubic heel bruikbaar.

Back