Luidruchtige propellor

Hallo mede MBF leden,

Ivm met geluidsoverlastklachten wil ik graag mijn Teksumo wat stiller maken.
Ik vlieg op 3s met de turnigy D2826-6 met een 6x4 TGS hobbyking sport prop.

Maar de prop maakt een soort van "scherp" geluid wat vrij ver draagt, mij boeit het niet echt maar de buurtbewoners wel. Dus heb ik ze beloofd om te gaan kijken of ik m'n vliegtuig wat stiller kan maken, want ik wil ze graag te vriend houden.
Ik weet wel dat het mogelijk is om er een grotere prop op te zetten, maar dat kost me weer wat snelheid. Dus weten jullie misschien een andere oplossing? bijvoorbeeld een andere prop (het liefst ook gewoon 6x4 is) die wat stiller is, van een beter merk misschien?

Alvast heel erg bedankt!!

Het ligt niet echt aan de prop.
Het geluid komt omdat het een duwprop is.
Dat geluid geeft hij als de prop achter de vleugel langs gaat.
Een kist met de motor voorop is volgens mij de enige optie.

Met mijn smartphone verstuurd

De prop wat verder van de achterlijst afzetten kan iets schelen.
Andere optie is toerental verlagen en spoed (pitch) verhogen om dezelfde snelheid te houden, maar dan zal je ook wel een andere motor moeten hebben met een lager KV.

GJ

Hmm, oke.
Zo zei het, vervelend voor de buren, dat wel. Maarja, je kunt niet alles hebben ;)
Bedankt voor de informatie in ieder geval!

Bij ons op de club hebben we een "silent" funjet gemaakt.
De klassieke funjet inrunner (3000 kV, 3 of 4 cel erin, iets van een 5x5 prop erop) hebben we vervangen door een outrunner van 1400 kV die achter het toestel opgebouwd zit met een grotere prop (7x8) op 4 cel. Marcheert zeer goed en is merkelijk stiller.
Wil je een pusher stiller krijgen: grotere afstand van prop tot achterkant model en zakken in toeren (en vergroten van prop). Helaas zit er niet veel anders op.

vervelend voor de buren, dat wel. Maarja, je kunt niet alles hebben

Door deze instelling zijn veel clubs in de problemen gekomen.
Probeer nou gewoon in ieder geval even de prop verder van de achterlijst af te krijgen, of snij een deel van de achterlijst weg.
Misschien is dat net genoeg om dat irritante snerpende geluid weg te krijgen.

GJ

Ja, ik zal wel iets proberen met ringetjes. Hopen dat het geen CG problemen oplevert.
En handige video, erg leerzaam. Ik vlieg wel op meerdere locaties hoor, en ik ben al van een 5x5 naar 6x4 prop gegaan, maakte best een verschil.
Ook ben ik bezig om m'n T-28 weer op te knappen, die maakt een stuk minder geluid. Dus het is eigenlijk maar tijdelijk. Ik doe er zeker een hoop aan om de buren tevreden te stellen.
En vooral om te zorgen dat ik daar kan blijven vliegen XP.
Nog maals bedankt voor de informatie!

Back