Luchtinlaat parkjets

• Topicstarter Topicstarter Edgart
  • Startdatum Startdatum
E

Edgart

Guest
Ik worstel al een poosje met de volgende vraag, wellicht dat iemand een duidelijk antwoord heeft.

Ik wil een depron (pusher)jet bouwen, zoals de meeste jets heeft ook deze een luchtinlaat, maar zit de achterzijde gewoon dicht.

Helpt het voor minder luchtweerstand om ook de achterzijde open te laten zodat de lucht door de romp heen kan stromen?

Of is het beter om zowel de luchtinlaat als de uitlaat af te sluiten?

Iemand een idee, liefst met een kleine onderbouwing.

Ok, schijnbaar is dit iets waar niemand zo een antwoord op heeft....

Voor de luchtweerstand zou het een fractie kunnen schelen, maar als het mogelijk zou ik de achterkant zeker open laten voor koeling. Als er lucht door de romp stroomt lijkt me dat de regelaar veel beter gekoeld kan worden (en wellicht de motor ook, afhankelijk van plaatsing).

bij de funjet is dit ook gedaan is wel geen park jet maar voor bij de neus en achter bij de motor zit een opening (kan wel een foto plaatsen)

groeten Jeroen

Dat weet ik Jeroen, maar het lijkt mij dat deze lucht in en uitlaat enkel bedoeld is voor koelling in de romp, en niet om de door de nep inlaat gehapte lucht zonder al te veel weerstand te laten doorstromen.

Ik worstel al een poosje met de volgende vraag, wellicht dat iemand een duidelijk antwoord heeft.

Ik wil een depron (pusher)jet bouwen, zoals de meeste jets heeft ook deze een luchtinlaat, maar zit de achterzijde gewoon dicht.

Helpt het voor minder luchtweerstand om ook de achterzijde open te laten zodat de lucht door de romp heen kan stromen?

Of is het beter om zowel de luchtinlaat als de uitlaat af te sluiten?

Iemand een idee, liefst met een kleine onderbouwing.
Als je openingen maakt moet je er liefst voor zorgen dat de uitlaat groter is dan de inlaat, anders creeer je luchtweerstand.
Die openingen zijn goed voor de koeling (zoals Fotor al zei), dus als je enigzins kan...

Als dat niet mogelijk is kan je de inlaten beter dicht laten, maar nooit alleen maar inlaat en geen uitlaat.
(Zoals ik geleerd heb van hete accu's en hete motoren, en zie ook de speedboat- en schaalvliegtuigjongens op dit forum ;) )

Let wel: het gaat hier over procentjes.

Bij mijn Saab Gripen heb ik aan de onderkant bij de motor een opening gelaten.
De lucht die van voren er in komt gaat door de romp via deze opening, dus langs de motor, weer naar buiten.
Tevens is er zo een mogelijkheid gecreëerd om de motor uit het model te halen.

Ik heb ook een Saab gehad, de achterzijde hiervan heeft inderdaad niet genoeg oppervlakte om rondom de motor flinke gaten te maken. Dus had ik voor de koeling links en rechts verticale sleuven in de romp gemaakt . Nu wil ik een model gaan bouwen welke wel genoeg ruimte om de motor heeft vandaar.

Maar ik denk dat ik al weet wat ik ga doen de inlaat en uitlaat open...

Bedankt..

open luchtinlaat

Ik heb de f 18, f15 en de f 14 als parkjets gebouwd met zowel een inlaat opening als uitlaat.
Mijn redenatie is vrij simpel als ik met een doos fiets en de voorkant is open en de achterkant is dicht bespeur ik weerstand als ik de achterkant open doe aanmerkelijk minder dus open de uitlaat.

Ja das een goeie, vraag ik me alleen af waarom dit niet toegepast wordt op bijv. parkflyer.com e.d. , zou de winst dan inderdaad te verwaarlozen zijn?

Back