luchtdicht materiaal

• Topicstarter Topicstarter bnuiten
  • Startdatum Startdatum
B

bnuiten

Guest
Hooi,

Ik ben op zoek naar een heel erg luchtdicht materiaal wat gemakkelijk te bewerken is (luchtdicht aan elkaar hechten) voor het maken van de "ballon" die met helium gevuld moet worden voor een luchtschip.

Iemand een idee wat ik hiervoor het beste kan gebruiken en waar ik er aan kan komen?

Helium is met geen enkel materiaal helemaal vast te houden. Zelfs de metalen cilinders waar men helium in bewaart zijn niet 100% dicht. De helium moleculen zijn zo klein dat ze gewoon overal doorheen gaan. De enige manier om ze enigszins vast te houden is met metalen. Daarom zijn de helium ballonnen op een kermis of zo van binnen allemaal met een heel dun laagje metaal bekleed. Welk metaal weet ik niet precies maar dat is ook niet zo belangrijk. Ik heb diverse op afstand bestuurbare zeppelins gezien, onder andere in Dortmund. Deze waren allemaal gemaakt van gemetalliseerd materiaal. Pogingen om er één te maken van een gewone ballon waren niet erg succesvol omdat de ballon(nen) al snel helium kwijt raakten. Toch moet je een helium gevulde zeppelin minimaal eens per dag bijvullen omdat hij anders niet blijft vliegen.
Op DEZE site kan je behoorlijk wat info vinden, ook wat voor materiaal je het best kunt gebruiken.

Harold,
De nooddeken in jouw link is van polyester. Helaas is die minder geschikt omdatdie nog steeds behoorlijk "lekt". Als je een echte mylar deken hebt dan kan je die heel goed gebruiken maar die zijn redelijk zeldzaam en veel duurder dan deze polyester deken.

Oke, mylar is een polyester film maar niet alle polyester film is mylar! Een volvo is een auto maar niet alle auto's zijn volvo's!

Er zijn toch ook rezerve balonnen voor bestaande modellen te koop kan je daar niets mee?

Back