Maar het komt vast goed
Op het gemak, de eerste keren dagen uitzoeken waarop het niet al te gek waait, en gewoon proberen
Wel even opletten met rondvliegen, hij wil dan omhoog en opzij bij het ff, laat je hierdoor niet verrassen
Des te harder je gaat, de erger het wordt
Hou ons op de hoogte..
Yep, dat doen ze.... Daardoor heeft de heli de neiging "stil te vallen".
Ik gebruik hiervoor ter compensatie een tweede trimsetting die ik met een (stick)schakelaar kan oproepen. Hiermee is de heli in FFF ook redelijk neutraal, en dat vliegt naar mijn mening iets makkelijker. Doordat de heli getrimd is voor snelheid, wil hij bij teruglopende snelheid de neus wat neerdrukken, dus de neiging om "stil te vallen" is verdwenen.
Wat je ook merkt, is dat als het waait, de heli duidelijk anders getrimd wil worden in hoover, dan wanneer het windstil is.
Wat ik nu doe is het volgende: in trimsetting 1 is de heli goed getrimd voor hoover in (nagenoeg) windstil weer. In trimsetting 2 is de heli goed getrimd voor FFF met een gemiddelde snelheid.
Waait het hard, dan vlieg ik uitsluitend in "trim 2", dat is prima voor zowel hoover als FFF, maar is het windstil, dan hoover ik in "trim1" en schakel bij overgang naar FFF over naar "trim2". Het vergt ietsjes gewenning, maar als je het omschakelen goed timed, dan is wegvliegen gewoon iets pitch geven en de schakelaar overhalen en de heli vliegt vrijwel zelfstandig weg (heel lichte tijdelijke correcties nodig) en bij landingsaanvlucht is het eigenlijk precies hetzelfde verhaal. Zonder schakelen heb je een beetje "houden en keren", maar mét gebruik van de schakelaar op het juiste moment word het een kwestie van rustig aan komen vliegen, daling controleren met pitch en op het juiste moment de schakelaar overhalen, en de heli hangt ogenschijnlijk helemaal uit zichzelf stil. (let wel: je moet wél blijven sturen hoor

)
Zonder schakelaar is het vliegen iets lastiger, mét schakeaar is het timen lastig maar het vliegen een stuk aangenamer. Maar met of zonder schakelaar, het is allebei goed te doen.. Tip: als je geen schakelaar gebruikt, trim je heli een tikje voorover, en hij word een stuk tammer....
Groet, Bert