Low budget flybarless helikopter

citaat:
Euhm, rotortoerental verlagen omdat je ergens niet zeker van bent, is een heel goede methode om jezelf ervan te verzekeren DAT het fout gaat....
Ik vermoed (weet bijna wel zeker) dat je met je oorspronkelijke toerental een stukken voorspelbaarder vlieggedrag krijgt....


tja, als ik dat vantevoren had geweten.....................


Hmmm die link die Student je gaf: meerblads-rotorkoppen-afstellen-en-vliegen
verwijst naar een stukkie text wat al een behoorlijk tijdje hier op het forum staat....
Daar word ook een en ander over toerentallen gezegd. Niet specifiek dat je je rotortoerental niet kunt verlagen, maar wel vrij nadrukkelijk dat een correct toerental toch wel belangrijk is....;)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar het komt vast goed

Op het gemak, de eerste keren dagen uitzoeken waarop het niet al te gek waait, en gewoon proberen
Wel even opletten met rondvliegen, hij wil dan omhoog en opzij bij het ff, laat je hierdoor niet verrassen
Des te harder je gaat, de erger het wordt

Hou ons op de hoogte..
 
heb vandaag weer gevlogen, stond niet te veel wind zoals afgelopen zondag en het ging heel goed eigenlijk. vloog vandaag met 'n hoger
rotor toerental dan de eerste keer en dat ging dus heel goed, begin er
al wat "feeling" voor te krijgen, echt gaaf........................
 
heb vandaag weer gevlogen, stond niet te veel wind zoals afgelopen zondag en het ging heel goed eigenlijk. vloog vandaag met 'n hoger
rotor toerental dan de eerste keer en dat ging dus heel goed, begin er
al wat "feeling" voor te krijgen, echt gaaf........................

Grote klasse!

Een paar maandjes serieus oefenen en je bent klaar voor de rigid multiblades....
En DAN word het pas écht kicken!

Maar blijf voorzichtig, want bij ieder stapje vooruit kom je weer eigenschappen tegen waar je eerst aan moet wennen en mee moet leren omgaan.

Succes!

Bert
 
Maar het komt vast goed

Op het gemak, de eerste keren dagen uitzoeken waarop het niet al te gek waait, en gewoon proberen
Wel even opletten met rondvliegen, hij wil dan omhoog en opzij bij het ff, laat je hierdoor niet verrassen
Des te harder je gaat, de erger het wordt

Hou ons op de hoogte..

Yep, dat doen ze.... Daardoor heeft de heli de neiging "stil te vallen".
Ik gebruik hiervoor ter compensatie een tweede trimsetting die ik met een (stick)schakelaar kan oproepen. Hiermee is de heli in FFF ook redelijk neutraal, en dat vliegt naar mijn mening iets makkelijker. Doordat de heli getrimd is voor snelheid, wil hij bij teruglopende snelheid de neus wat neerdrukken, dus de neiging om "stil te vallen" is verdwenen.

Wat je ook merkt, is dat als het waait, de heli duidelijk anders getrimd wil worden in hoover, dan wanneer het windstil is.

Wat ik nu doe is het volgende: in trimsetting 1 is de heli goed getrimd voor hoover in (nagenoeg) windstil weer. In trimsetting 2 is de heli goed getrimd voor FFF met een gemiddelde snelheid.
Waait het hard, dan vlieg ik uitsluitend in "trim 2", dat is prima voor zowel hoover als FFF, maar is het windstil, dan hoover ik in "trim1" en schakel bij overgang naar FFF over naar "trim2". Het vergt ietsjes gewenning, maar als je het omschakelen goed timed, dan is wegvliegen gewoon iets pitch geven en de schakelaar overhalen en de heli vliegt vrijwel zelfstandig weg (heel lichte tijdelijke correcties nodig) en bij landingsaanvlucht is het eigenlijk precies hetzelfde verhaal. Zonder schakelen heb je een beetje "houden en keren", maar mét gebruik van de schakelaar op het juiste moment word het een kwestie van rustig aan komen vliegen, daling controleren met pitch en op het juiste moment de schakelaar overhalen, en de heli hangt ogenschijnlijk helemaal uit zichzelf stil. (let wel: je moet wél blijven sturen hoor :) )

Zonder schakelaar is het vliegen iets lastiger, mét schakeaar is het timen lastig maar het vliegen een stuk aangenamer. Maar met of zonder schakelaar, het is allebei goed te doen.. Tip: als je geen schakelaar gebruikt, trim je heli een tikje voorover, en hij word een stuk tammer....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
[mod]

Even verplaatst naar het algemene Heli deel, voor zowel nitro als electro toepasbaar en een breeder publiek.

[/mod]
 
m'n flybarless moskito is voorlopig uit de lucht omdat ik de s9202 servo's die er in zaten voor 'n nieuwe heli wil gebruiken(T-REX 700 turbine)
 
Hallo.
Mag ik iets vragen?
Ik heb laatst mijn KDS450SV Flybarless gemaakt zonder hulp van elektronika.
Viel me erg mee qua vlieggedrag en wil het toestel voorlopig zo houden.
Ik heb er nu een 3200KV motor inzitten met een 13 tands pinion.
Mijn vraag is deze: als ik er een hogere KV motor inzet van bijv 3500KV of 3800KV met die 13 tands pinion.........creeer ik dan dmv de hogere Headspeed een stabielere FBL heli?
Vr Gr Erwin
PS: mijn heli is verbazingwekkend goed rond te vliegen.Wel heeft zoals ik las mijn heli neiging tot overtrekken op voorwaartse vlucht.(niet extreem, maar wel neiging)
Ik vlieg met deze FBL heli heel anders dan met mijn andere toestellen die niet FBL zijn.
Tijdens het voorwaarts vliegen met de FBL heli druk ik bewust de kop wat meer naar voren om het neigen van overtrekken teniet te doen.
Moet zeggen dat de manier van vliegen met deze FBL heli zonder hulp van een FBL systeem erg prettig is.
Alsof ik veel meer mijn best moet doen in positieve zin om de heli netjes te laten doen vliegen.
 
Als je naar Vario kijkt, ze vliegen al ik weet niet hoeveel jaar helikopters flybarless. Ik zal het zo zeggen, de helikopters zijn ontworpen om zonder extra elektronica uitstekend te vliegen. Wel bewezen door de jaren heen.

Om een flybarless heli stabieler te krijgen wil je:
- de rotorbladen meer gewicht geven
- het zwaartepunt naar buiten schuiven van de bladen
- de rotor langzamer laten draaien, gewoon mee "spelen"
- de uitslag in graden van de bladen in ieder geval verminderen t.o.v. de uitslag van de paddles
- liefst plastic rotorkop, je wilt namelijk een flexibeler rotorkop hebben om het e.e.a. te dempen

Zo heb ik een 4G3 enige tijd flybarless gevlogen. Gaat best lekker.


ps. dat je heli "overtrekt" of de neus omhoog drukt heeft te maken met retreating blade stall. Dit fenomeen speelt bij lagere snelheden wanneer je rotortoerental ook lager is, ook bij "echte" heli's. Gewoon continu iets meer voorwaartse cyclische input geven. Rustig en "schaal" vliegen is key hierbij. 3D zou ik nooit willen/kunnen/ doen met beschreven setup.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top