Low budget flybarless helikopter

Vandaag heb ik gevlogen met m'n moskito met een aangepaste rotorkop zonder hulprotor en ZONDER de gebruikelijke electronica om "flybarless" te kunnen vliegen.

Het stuurt heel anders. De rotor reageert cyclisch totaal aders. Het is alsof ik helemaal opnieuw moet leren vliegen. Kleine hupjes maken, kijken waar de heli heen wil, dat proberen te corrigeren en gouw weer neer zetten. Met 17 jaar vlieg ervaring is dat weer ff wennen. De harde wind van vandaag maakte het er ook niet makkelijk op.

Mijn ervaring tot nu toe is dat wel uiteindelijk mogenlijk is, met veel oeffen, gewoon rond te kunnen vliegen.


full



full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ken het, ik heb mijn 250 en 450 ook ooit op die manier omgebouwd : flybarless-450-250-a

Het is een heel verschil met het flybarred vliegen.

Tegenwoordig heb ik er toch een stabilisatie in gebouwd, puur om ook wat figuren te kunnen vliegen ed
Fbl zonder stab is daar gewoon een tik te gevoelig voor
Rondvliegen gaat goed, loopings en zo ook. Maar stab maakt het leven veel simpeler
Maar het blijft trekken, en wil ook nog steeds een heli om daar verder mee te experimenteren:rolleyes:

Hou wel even een paar dingen in de gaten...
Als je eerst met flybar hebt gevlogen, heb je na waarschijnlijk je aileron en elevator swash waardes verlaagd.
Dit kan, maar hou in de gaten dat je voldoende pitch overhoud, om toch goed te kunnen reageren als je een rare bocht maakt oid..
een graad of 7 zal genoeg zijn om rare dingen te kunnen doen, en toch nog een stabiele hoover eruit te kunnen persen. Met 10 graden wordt dat lastiger.

De heli zal wat op gaan bomen (de neus zal omhoog willen) bij voorwaartse vlucht

Het is mogelijk, dat wanneer je veel G's in een bocht trekt en de wind slaat op het verkeerde moment tegen het verkeerde blad, dat hij zijn eigen hoofdas krom drukt. De verdere onderbouwing hiervoor weet ik even niet, de uitleg hiervoor ging even te diep om in 1 keer te onthouden.

En voor de rest van de theorie: Dit
Het gaat over meerblad rotoren, maar de theorie is hetzelfde

Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Trouwens, ik zit nog even naar je foto's te kijken...

Volgens mij heb je de standaard kop volledig standaard gelaten, en de swash er direct aan vast geknoopt..

Hier kun je wat last mee krijgen.
Het grootste verschil tussen een fbl kop en een fb kop is (naast de flybar en zijn gevolg) de afstand tussen het centrum van de kop en waar de link aangrijpt (dus je bladhouder, dan het uitsteeksel waar de link richting swash aangrijpt)
Bij een fbl kop is die afstand groter, om het de servo's zo wat makkelijker te maken.

Nu zullen je servo's binnen een zeer korte afstand hun ding doen, dit gaat ten koste van nauwkeurigheid
 
ik heb idd de aansturing naar de bladhouders onveranderd gelaten en alleen de servo weg gehalveerd en het pitch weg ook onveranderd gelaten
(-2/+5/+10) Dit is 'n expiriment en moest ergens beginnen en gaande weg idd per keer een ding veranderen om te zien wat 't effect zal zijn (atv; exp; servo aansturing; rotortoerental)
 
Had ik het goed gezien :mrgreen:

Op korte termijn zal het niet zoveel uitmaken, op lange termijn zal het je servo's kunnen kosten. Of probeer je links aan de kant van de servo zo ver mogelijk naar binnen te zetten op de servohevel, scheelt ook al een hoop.
Dan kan het zijn dat het niet meer 100% haaks staat, maar als test kan dat wel. Zolang de interactie tussen de functies maar nihil blijft (dus niet als je roll doet, hij tegelijk een andere functie meeneemt)

Hou vooral je stroomvoorziening in de gaten, er zal nl meer van gevraagd worden. Wordt je bec oid warm, even bedenken of het geheel blijft werken.

Pitch kan idd onveranderd gelaten worden.
Punt is alleen dat je wel genoeg power op de nick en elevator over moet laten voor eventuele reddingen..
En inderdaad, dan is het redelijk tot zeer moeilijk om er netjes mee te hooveren.

Mijn 250 iig die was niet te besturen, daar moest je constant 100% aandacht bij houden, anders lag hij op de grond.
De 450 ging wel, ik kan mij voorstellen dat die van jou al beter moet gaan.

Maar naast mijn gezeur, blijf vooral proberen :mrgreen:
Als je allebei graag wilt, lukt het best...
 
Hallo,

Die afstand van de bladarmen hoeft geen enkel probleem te zijn:
Bij Vario word deze lengte ook niet veranderd bij een flybar less kop.
Voor een tweeblads zul je dan inderdaad wat kortere servohevels moeten gebruiken, maar verder gaat dat heel prima
Die kortere servohevels hebben de voorkeur boven servoweg reduceren

Je zegt dat je in de zender nick en roll teruggenomen hebt en pitch onveranderd.
Dat is principieel verkeerd, want nu heb je effectief een veel grotere pitchbereik tot je beschikking en daar word de heli alleen maar lastiger van te vliegen. Gewoon alle instellingen in je zender terugbrengen naar wat ze waren met paddelstang, en de servohevels inkorten gaat je op 100% zeker een veel prettiger vliegende heli opleveren.

Je moet inderdaad opnieuw leren vliegen. Als je gericht oefent en rustig aan doet, dan zul je daar en tankje of tien, vijftien mee (of zo) bezig zijn gemiddeld. Ga niet te vlug rondvliegen, ook al lijkt het goed te gaan, neem je tijd....
Het belangrijkste is dat je geen afwachtende houding aanneemt tijdens het vliegen, maar actief de rotor horizontaal houd. NIET proberen de heli op één plek te houden, alleen maar de rotordisc zo rustig mogelijk en horizontaal houden. Als je dat doet, heb je al veel gewonnen, en blijkt het allemaal reuze mee te vallen. Het duurt alleen een tijdje voordat dat kwartje valt.... (ook bij mij indertijd....)

En dan nog een laatste opmerking: Ik zie op de foto's dat je een handzender gebruikt. Een ongestabiliseerde rigid vergt een ANDERE manier van sturen, hoofdzakelijk een veel rustigere maar vooral preciezere stijl van vliegen, en je zult jezelf een groot plezier doen als je een pult en lange sticks gebruikt. Ik ga niet zeggen dat het niet kan, met een handzender, maar het maakt het wel veel lastiger om de benodigde preciesie op te brengen.

Heb je vragen, stel ze gerust.

Groet, Bert

PS, in de discussie waar Student een link naar gaf, moet je post #1 hebben, da's de samenvatting....
 
Laatst bewerkt:
Toch kriebelt het...

Velen vliegen fbl, en eigenlijk praktisch niemand zonder electronica
Op een aantal enthousiastelingen na

dat is wel een gaaf idee
 
de intelhoeken van de rotorbladen heb ik niet veranderd nee, maar heb wel de servoweg van de pitch servo gehalveerd om de pitch te behouden zoals 't was (-2/+5/+10)
 
Toch kriebelt het...

Velen vliegen fbl, en eigenlijk praktisch niemand zonder electronica
Op een aantal enthousiastelingen na

dat is wel een gaaf idee

Hier een paar voorbeelden: Foto gallerij - Heli's van Bert

Ze zijn mischien niet moeders mooisten, maar de Bell 47G en d BO105 zijn FBL én "electronicaloos". Beide vliegen zonder enig probleem, ook bij wat meer wind....

Groet, Bert
 
en ik vloog op dat moment idd met de zender in de hand, maar normaal vlieg met 'n "pinda bak" (ik was m'n tuigje vergeten me te nemen die dag)
 
de intelhoeken van de rotorbladen heb ik niet veranderd nee, maar heb wel de servoweg van de pitch servo gehalveerd om de pitch te behouden zoals 't was (-2/+5/+10)

Dat moet je dus NIET doen!
Bij de methode die jij gebruikt hebt, veranderen de mechanische overbrengingen van zowel pitch, nick en roll in exact dezelfde verhoudingen. e kunt dus véél beter de instellingen in je zender onveranderd laten, en je servohevels overeenkomstig inkorten. Daarmee bespaar je je servo's een hoop onnodige mechanische belasting, en je houd dezelfde stuurnauwkeurigheid. Die stuurnauwkeurigheid heb je nu ingeleverd door de verandering electronisch te compenseren, en datga je écht merken als je er wat beter mee overweg kunt....

Groet, Bert
 
het veranderen van de ATV van de pitch servo heeft bij 'n moskito geen invloed op de roll en nick servo's. dat zou wel gebeuren als de 3 servo's electronisch gemixed zijn,

grt jeroen.
 
maar wat betreft dat het beter is dingen mechanichs te veranderen ipv electronich heb je helemaal gelijk, ik heb 't ff zo gedaan om alleen te kunnen ervaren of 't wel mogenlijk was om zonder electroniche ondersteuning zonder hulprotor te kunnen vliegen.
 
maar wat betreft dat het beter is dingen mechanichs te veranderen ipv electronich heb je helemaal gelijk, ik heb 't ff zo gedaan om alleen te kunnen ervaren of 't wel mogenlijk was om zonder electroniche ondersteuning zonder hulprotor te kunnen vliegen.

En..... Is 't mogelijk?:cool::cool::cool:

Groet, Bert

PS: eigenlijk is de topic titel verkeerd en zou dit gewoon "flybarless" moeten heten, en all die andere topics "high budget Flybarless" :) :) :)
 
Laatst bewerkt:
Het is leuk om zo eens te vliegen

Eigenlijk is het gewoon helivliegen in de puurdere vorm

Maar voor je moskito..
Atv veranderd volgens mij de volledige uitslag van een servo, de swash waarden veranderen de mixing

Beste voor je servo's is de links dichterbij het midden te zetten, zodat je meer stelruimte overhoud.
Dit vinden ze wat prettiger.
En als je eenmaal een beetje aan het gevoel gewend bent, proberen weer richting de flybarred waarden te gaan
Expo is geen probleem, probeer wel een max van ong 30% aan te houden.
 
ga morgen weer verder oeffen.

ik zal voor morgen de stuurstangen aan de servo kant aan passen en het rotor toerental weer aanpassen naar wat 't was.
(ik was veel te bang dat 't helemaal verkeerd kon gaan en had daarom
het rotortoerental 'n stuk verlaagd)
 
ga morgen weer verder oeffen.

ik zal voor morgen de stuurstangen aan de servo kant aan passen en het rotor toerental weer aanpassen naar wat 't was.
(ik was veel te bang dat 't helemaal verkeerd kon gaan en had daarom
het rotortoerental 'n stuk verlaagd)

Euhm, rotortoerental verlagen omdat je ergens niet zeker van bent, is een heel goede methode om jezelf ervan te verzekeren DAT het fout gaat....
Ik vermoed (weet bijna wel zeker) dat je met je oorspronkelijke toerental een stukken voorspelbaarder vlieggedrag krijgt....

Succes!

Groet, Bert
 
Doe ff een search op helifreak naar NOBAR. flybarless zonder stabilisatie.

Er zijn er verschillende die oa een 90 size NOBAR vliegen. Er is genoeg over te vinden
 
citaat:
Euhm, rotortoerental verlagen omdat je ergens niet zeker van bent, is een heel goede methode om jezelf ervan te verzekeren DAT het fout gaat....
Ik vermoed (weet bijna wel zeker) dat je met je oorspronkelijke toerental een stukken voorspelbaarder vlieggedrag krijgt....


tja, als ik dat vantevoren had geweten.....................
 
Back
Top