Loodaccu laden

met hoeveel het mág, is afhankelijk van accu zelf (merk/type)

maar zelf gebruik je meestal 10% van totaal amperage. jij hebt 7.2Ah /10 is dus 0.720 Ah. en dan pak je wat het dichtste bij dat amperage komt (druppellader) of je stelt dat in in je computerlader (als dat kan?)

Een loodaccu moet je laden met een lader die ingesteld is op de maximale celspanning. Zoals Wingman al schreef is maximale stroom die er mag lopen afhankelijk van het merk en type accu. Voor heel veel loodaccu's die in de modelbouw worden gebruikt (SLA accu's) kan je echter wel 0,3C aanhouden. Minder mag wel maar dan duurt het laden zoveel langer. Minder dan 0,1C is weinig zinvol. Dan zal je de accu nauwelijks opladen.
Voor jouw accu zal dat dus inhouden dat je lader ingesteld moet staan op 13,8V en een maximale stroom van 2,4Amp.
Wil je meer weten over de loodaccu lees dan DIT stukje eens door.
Succes.

met hoeveel het mág, is afhankelijk van accu zelf (merk/type)

maar zelf gebruik je meestal 10% van totaal amperage. jij hebt 7.2Ah /10 is dus 0.720 Ah. en dan pak je wat het dichtste bij dat amperage komt (druppellader) of je stelt dat in in je computerlader (als dat kan?)

Klopt het dan dat je een 60 Ah autoaccu dan laad met een amperage van 6 ?

Dat klopt wel maar het laden duurt dan wel erg lang. Auto accu's kunnen meestal met wel meer stroom geladen worden. Hoeveel? Dat is dus afhankelijk van de fabrikant, daarvoor moet je de gegevens van die fabrikant er op nazien.
Over het algemeen kan je wel zeggen dat de meeste auto accu's geladen kunnen worden met een stroom van wel 0,3C. Dat is dus 20A in dit voorbeeld.

Dag allemaal ik heb een loodbatterij van 12 en 10A . Mijn vraag is in welke instelingen mag is dat laden vb: lipos laat ik onder lipo, dus lood onderwat mag ik dat laden onder pb of blei of nc dat weet ik dus niet kan er iemand helpen dank u.

Dag allemaal ik heb een loodbatterij van 12 en 10A . Mijn vraag is in welke instelingen mag is dat laden vb: lipos laat ik onder lipo, dus lood onderwat mag ik dat laden onder pb of blei of nc dat weet ik dus niet kan er iemand helpen dank u.

Als je lader beschikt over een standje Pb (Plumbum = Lood) of Blei ( = Duits voor lood) dan kun je hieronder je loodaccu's laden op 1/10C.
D.w.z een laadstroom van 1/10 van de Capaciteit van je accu. In jouw geval dus opladen met 1,2 resp. 1.0A.

De stand Nc staat voor NikkelCadnium ofwel de voorloper van de NiMh (Nikkel-metaalhydride).

Hallo allemaal,
ik heb een lood accu np W45-12 12V, 45W/Cell, 10 min. die ik met me lader wil laden (imax b6) maar van een of andere manier wil het niet lukken. weet iemand hoe ik me lader moet instellen?

... ik heb een lood accu np W45-12 12V, 45W/Cell, 10 min.
De link die je gegeven hebt, werkt niet. Ik heb gezocht op dat typenummer maar niets kunnen vinden. En de specificaties zijn me niet duidelijk. Heb je een link en/of foto plaatsen van accu-typenummer? Waar is de accu voor bestemd? Heb je onderhavige discussie helemaal vanaf het begin gelezen, staat veel info in.

Veel nuttige lood-accu info voor de modelbouwer, geschreven door Ernst. Over laden van en omgang met lood-accu's. Goed voor levensduur, veiligheid en portemonnaie.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> De LOODACCU. Hoe werkt hij en hoe ga je er mee om

Forumtipjes:
Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek die je live voor doet hoe het moet.

Bruce heeft nog veel meer nuttige filmpjes voor modelbouwers op zijn geweten, meer dan 100, niet alleen over accu's:

www.youtube.com/user/RCModelReviews/videos
Idem zijn site
www.rcmodelreviews.com

Alle 4-button chargers hebben dezelfde bediening.
Switching charger to other batty type

What't inside a 4-button charger

4-button charger, loading & saving data

LiPo charging, 4-button charger

Laatst bewerkt door een moderator:
kan ik een lood accu laden met een smartcharge 6 , accu gegeven zijn CP 7-12 12V,7Ah

de lader heeft 6 poorten waar ik stekkers aan kan sluiten en die hebben verschillen laad vermogens 50mA 60mA 140mA 180mA en 500mA nu ben ik een leek in electronica kan ik die opladen zo ja hoe lang en op welke poort

alvast bedankt

Je accu kun je het beste laden met 1/10 van de capaciteit x1,5=aantal uren.
Nu heeft jou lader max 500Mah, dus 7000/500x 1,5=21uur
Sommige laders van dit type kunnen maximaal 700Mah leveren (staat op de onderkant).Je moet dan de minpolen van de stekkers doorverbinden waardoor er twee ledjes gaan branden van de betreffende aansluitingen.
Niet opladen met een lader van een auto oid, dan kookt de accu kapot!

Ik kom er nog niet helemaal uit. Ik heb een gloeiaccu (lood) van 4.5A en 2Volt.
Ik begrijp dat ik deze dus kan laden met 0.1c = 0.45A
Of met 0.3c = 1.35A ??

Ernst schrijft over een 12V accu die je met 13,8V moet laden, dit kan ik niet helemaal begrijpen. Hoe zou ik mijn lader dan moeten instellen? Gewoon 2V of 3,8?

Ik kan niet zo snel vinden met hoeveel Ampère deze geladen mag worden.
Er staat maximaal met 2.7A.

Geef je zelf het antwoord al niet.
Zo te zien in accucapaciteit rond de 4,5 Ah, dan lijkt 2,7 A wel erg hoog. Ik zou denk ik niet verder dan 0,9 A of nog wat lager gaan.

Groet,

Ad Bakker

Oke,

Ik bedoelde dat ik niet wist wat de veilige hoeveelheid A was. 2,7A leek me ook erg hoog.
Toch heel erg bedankt ;)

Back