Little Bonzonezer

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Naast de kleine 'schaal' Little Bonzo wil ik ook een Ebenezer proberen te bouwen, een "Bonzonezer".
Een Cox Babe Bee 0,8 cc met geïntegreerd 5cc tankje komt vin de neus.
De bouwtekening welke ik ga gebruiken voor de basis van de Bonzonezer is dezelfde als voor de 'schaalversie':

Wittman DFA Little Bonzo

Design: Victor Harden
Plans: Model Airplane News
Date: September 1968
Scale: 1/7.4
Span: 63.5cm
Power: 0.049 Cox

De setup voor de Bonzonezer wordt:

• 2x Power HD-1550A servo`s
    • R4SF (S-FHSS) ontvanger
    • FliteZone 250-7,4V ontvangeraccu
    • Roxxy 3A (5A) UBEC
    • Cox BabeBee 0.049 engine
    • Aero 6x4 prop

Binnenkort start van de bouw.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Voor het bepalen van de vleugeloppervlakte en vleugelbelasting van m`n Little Bonzo had ik reeds de outlines getekend.
Het was een kleine moeite daar een nieuwe eenvoudige bouwtekening voor de BONZONEZER van te maken:

full

De nieuwe BONZONEZER bouwtekening.
Het is een simpele basistekening, de invulling van de romp (rc en constructie) bepaal ik tijdens de bouw:

full

Vandaag op m`n werk de tekening 2x op A0 formaat geplot, één om te verknippen en één als bouwtekening:

full

Klaar voor start bouw!

ps. Ik heb de tekening snel gemaakt... zie nu al wat dingen die ik toch anders ga doen :hammer:
De vleugeltips worden losse stukjes balsa met de nerf haaks op de vleugel.
Dit om kromtrekken van de dunne plankvleugel te voorkomen...
Maargoed, zoals ik al zei is dit de basistekening ;)

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Ramses! Ik vraag me alleen af of de balans vleugel/stabilo voldoende is. Ik zorg altijd dat ik aan een minimum van 20% stabilo-oppervlak kom, die van jouw is maar ong. 15%.
Bovendien heb je een relatief brede neus, wat de stabiliteit nog verder vermindert. Dit geldt ook voor je schaalversie van de Bonzo, maar door de “platgeslagen” romp van de Bonzonezer verergert dat nog een beetje.

Ik reken het meestal door met de cg versie van e-calc, helaas is daar sinds kort een betaald abonnement voor nodig.
Het werkt nog wel zonder, maar je moet dan zelf de koorde-procent waardes omrekenen naar een echte positie.
No big deal, en betalen voor een programma vind ik ook niet erg, maar ik heb een hekel aan een abonnement.

Groeten,
Max.

.
Dank je Max!

Ik vraag me alleen af of de balans vleugel/stabilo voldoende is. Ik zorg altijd dat ik aan een minimum van 20% stabilo-oppervlak kom, die van jouw is maar ong. 15%. Bovendien heb je een relatief brede neus, wat de stabiliteit nog verder vermindert.

Goede opmerking, hadden we het gisterenavond op de club ook al over!
Ik heb het stabilo/hoogteroer van de Bonzonezer zojuist op 100%, 110%, 120% en 130% geprint:

full

Dit geldt ook voor je schaalversie van de Bonzo, maar door de “platgeslagen” romp van de Bonzonezer verergert dat nog een beetje.

Daar ben ik minder bang voor, aangezien het een erg succesvol vrije vlucht model was.
Ook gezien de prijzen die de ontwerper met het vrije vlucht modelletje heeft gewonnen:

full

Ik verbaas me net als jij dat dit schaal kistje met een korte rechte vleugel (zonder V-stelling), klein vleugeloppervlak en erg kleine staartvlakken zo`n goed vrije vlucht model was.
Dat kan alleen maar beter worden met rc-besturing erin :)

Maar de Bonzonezer wordt niet schaal en vanwege het grote oppervlak van de 'plank wangen' van de Bonzonezer ga ik de horizontale staartvlakken hier wel vergroten.
Nog even nadenken over het percentage.

Groeten, Ramses
.

Ik verbaas me net als jij dat dit schaal kistje met een korte rechte vleugel (zonder V-stelling), klein vleugeloppervlak en erg kleine staartvlakken zo`n goed vrije vlucht model was.
Dat kan alleen maar beter worden met rc-besturing erin :)
Niet persé, VV is één snelheid, en een vaste instelling van het hoogteroer. Als je RC gaat kan het wel eens heel fel reageren op de roerbeweging.

Een truc die ik wel eens toepas bij het vergroten van het stabilo is om de breedte procentueel meer te vergroten dan in de vliegrichting, om een minder opvallende verstoring van het zijaanzicht te krijgen.

V.w.b. de 'schaal Bonzo':

Niet persé, VV is één snelheid, en een vaste instelling van het hoogteroer. Als je RC gaat kan het wel eens heel fel reageren op de roerbeweging.

Dat is waar. Een fel kistje zal het ook wel worden verwacht ik inderdaad.
Zorgen dat de uitslagen niet te groot zijn en een dual rate instellen.
Ben heel benieuwd naar het vlieggedrag van deze kleine racer!

V.w.b. de Bonzonezer:

Een truc die ik wel eens toepas bij het vergroten van het stabilo is om de breedte procentueel meer te vergroten dan in de vliegrichting, om een minder opvallende verstoring van het zijaanzicht te krijgen.

Goed idee, bedankt voor het meedenken :thumbsup:

Inmiddels op de bouwplank, de Cox BabeBee heeft zich vermenigvuldigd :D

full

Groeten, Ramses
.

.
Na wat snijden/zagen/schuren ligt er het "short-kitje" voor de Bonzonezer:

full

Medium hard balsa voor het eerste deel van de vleugel, vleugeltips, ailerons, kielvlak en stabilo.
Zacht balsa voor het middeldeel van de vleugel, romp, neuswangen, richtingroer en hoogteroer.

Groeten, Ramses
.

.
Het stabilo en de hoogteroeren heb ik vergroot zoals Max voorstelde, wel in de breedte maar niet in de lengte (vliegrichting).
Hierdoor is de sparing ervoor in de romp gelijk gebleven, maar heeft het wel meer spanwijdte gekregen.
Het kielvlak, richtingroer, stabilo en de hoogteroeren zijn 3mm dik.

De hoogteroeren verbonden met een 3x8mm vuren latje met daarover 0.4mm triplex plaatjes:

full

Enkele onderdelen gedoubleerd en begonnen met de romp:

full

Twee 12x12mm mediumhard balsa 'spanten' en de rest worden 4x12mm 'spanten':

full

Zo is de interne constructie geworden, de romp wordt totaal 15mm dik:

full

De setup voor de Bonzonezer erbij gepakt en in de zender gezet:

full

Eerst de ontvanger en ubec een plekje gegeven, ook de antennes gelijk in buisjes geplaatst.
Ik heb nog twee spanten extra en de cockpit rand dubbel gemaakt:

full

Daarna de aileron servo en hoogteroer servo een plekje gegeven:

full

De linker rompzijkant kan er nu op.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Linker rompzijkant met houtlijm erop geplakt en met een rond vijltje de uitsparingen voor de Robart penschanieren maken:

full

Dat heb ik aan de onderkant gedaan, net niet door het hout heen.
Daarna kunnen de penscharnieren erin gelegd worden met verdikte epoxy:

full

De pen scharnieren op dezelfde manier in de staartvlakken gemaakt.
Het stabilo in de rompsleuf geschoven en vastgelijmd, daarna het kielvlak/richtingroer erop.
Vleugel een keer licht geschuurd en klaar om in de romp geschoven te worden:

full

De vleugel in de romp gelijmd met houtlijm:

full

De linker wang heb ik ingekort tot het motorschot en vastgelijmd:

full

De rechterwang erop:

full

Daarna de Bonzonezer een lichte schuurbeurt gegeven en ze is alweer bijna ruwbouwklaar!
Zo staat ze er nu bij op de bouwplank:

full

De onderzijde met de langere wangen:

full

De PH-SAM VPR Bonzonezer en DFA Little Bonzo:

full

full

Groeten, Ramses
.

Ik heb nog twee spanten extra en de cockpit rand dubbel gemaakt:

Die dubbele cockpitrand had ik gemaakt zodat de cockpitkap eenvoudig los gezaagd kon worden:

full

Daar ga ik een transparante kap van maken met de PET-fles methode.
De transparante kap heeft overlap nodig dus aan voorzijde, achterzijde en onderzijde nieuw 'vlees' gecreëerd en in vorm geschuurd:

full

De cockpitkap mal in een PET-fles gestopt en door middel van een heatgun de kap getrokken:

full

De mal is behoorlijk beschadigd bij het lossen van de kap, maar die is toch niet meer nodig en wordt weggegooid.
Een binnenframe gemaakt en deze met Humbrol mat zwart geschilderd.
Het kapje heb ik weer met transparante Bisonkit gelijmd.
Van aluminiumtape het frame op de nieuwe transparante cockpitkap gemaakt:

full

De Bonzonezer met de nieuwe transparante cockpitkap:

full

full

Nu verzinnen hoe ik de COX ga bevestigen:

full

Groeten, Ramses
.

.
De cockpitkap was toch niet naar m`n zin... niet helemaal glad en de vorm klopte niet... :stout:
Nou maak je zo`n kapje in een half uurtje, dus een nieuwe poging gewaagd.

Een 12mm en 3mm balsa plankje met CA op elkaar gelijmd (romp is 15mm dik) en in de juiste vorm uitgezaagd/gesneden.
Op deze nieuwe balsa mal de benodigde kap en het frame afgetekend.
Uiteraard weer overruimte rondom zodat er een kleine overlap is om straks op de romp te kunnen verlijmen:

full

Van een PET-fles de bodem eraf gesneden en de cockpitkap mal erin gestoken.
Met een heatgun de PET-fles gekrompen om de mal:

full

Ik heb deze keer de mal in de fles laten zitten bij het maken van het frame.
Simpel strookjes aluminiumtape over de afgetekende lijnen op de mal plakken:

full

full

De achterkant opgesneden en de cockpitkap mal eruit gehaald.
Nu kan de kap op het juiste formaat uitgeknipt/gesneden worden:

full

De kap weer over de mal geschoven om het aluminiumframe licht op te schuren:

full

Links de 'oude' kap, rechts de nieuwe kap met nu de juiste vorm en een stuk strakker.
Bij de linker kap had ik een frisdrankflesje met veel ribbels gebruikt, bij de rechter een wat strakker Cola flesje:

full

Dat ziet er een stuk beter uit, tevreden :thumbsup:

full

Groeten, Ramses
.

.
Na alles een keertje licht geschuurd te hebben met korrel 600 de kist afgedaan met een kleefdoekje.
Spanlak en tissue erbij gepakt en begonnen met de vleugels:

full

Daarna de staartvlakken:

full

en de romp:

full

Net als bij m`n 'schaal' Little Bonzo wat oppervlakte relief met strookjes papier gemaakt:

full

Daarna nog twee keer een laag spanlak erover, drie totaal.
Klaar voor de gele Humbrol, maar eerst de COX inbouwen:

full

Groeten, Ramses
.

.
Dank je Tjarko!

Ook in de Bonzonezer moet natuurlijk een pilootje... al is het cartoonstyle.
Van de linker foto (geschoten na m`n vlucht in de zwarte Chipmunk G-APLO) een cartoonachtige bewerking in Photoshop gemaakt.
Let vooral op de patch op de schouder van de vlieger voor in de Bonzonezer.... :D

full

Deze afbeelding ook in spiegelbeeld gekoppeld, dan kan ik `m straks omvouwen voor een tweezijdige afbeelding.
Op een 200g A4`tje geprint in de schaal van de Bonzonezer (en iets groter en kleiner voor de zekerheid), klaar om uitgeknipt te worden:

full

:rolleyes: :D

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
De linker en rechterzijde in de schaal van de Bonzonezer uitgeknipt:

full

Met transparante Bisonkit op elkaar geplakt met een 0.4mm triplex plaatjes ertussen zodat het papier niet krom kan trekken later:

full

Sleufje in de cockpitbodem gesneden en het pilootje met transparante Bisonkit erin verlijmd:

full

Cockpitkap staat er nog los op, maar dit is het resultaat:

full

full

:D

Groeten, Ramses
.

.
Dank mannen :)

Heb de basistekening voor de Bonzonezer aangepast/geupdate:

full

[edit]... ik zie nu dat op deze tekening nog het 'schaal' stabilo en hoogteroeren staan :stout:
Moet ik nog aanpassen naar het vergrootte stabilo en hoogteroer.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Weer wat verder met de Bonzonezer.

Een eerste grondlaag Humbrol Gloss 96 op de Bonzonezer geschilderd.
De strip ailerons liepen door tot de romp, maar dan was er geen plek meer voor de hoogteroer aansturing.
De ailerons iets ingekort en vaste stukjes tegen de romp gemaakt, daar kan de stuurstang van het hoogteroer straks onderdoor.
Van dun pianodraad de verspanning van de vleugel gemaakt:

full

Dit kleine kistje met de in verhouding grote wielkappen is niet geschikt om in gras te landen... toch zal dat straks wel gaan gebeuren.
Om te voorkomen dat het landingsgestel het kistje sloopt wanneer het in het gras blijft hangen, kies ik voor een "knock-off" versie.
Het landingsgestel maak ik zo, dat deze om de romp klemt en met elastieken op z`n plaats wordt gehouden.
Van pianodraad het landingsgestel gevormd en gesoldeerd:

full

De poten aangekleedt met mediumhard balsa met een laagje aluminiumtape eroverheen.
De halve wielkappen aan de poten vastgemaakt en van mediumhard balsa de wielen gemaakt.
Een aluminiumbuisje in de wielen gelijmd, de wielen hoeven niet verder uitgewerkt te worden want je ziet er straks nog amper iets van:

full

De wielen kunnen met wat revetjes op de as worden geschoven en daarna kan de dekplaat erop, maar eerst nog alles mat zwart schilderen:

full

In vorm geschuurd en afgewerkt:

full

De cockpitkap op de romp gelijmd met transparante Bison-kit en voor de gein wat klinknageltjes gezet:

full

Onderzijde ook en de deuveltjes voor het landingsgestel vastgelijmd:

full

Groeten, Ramses
.

Back