Lithium ion batterij opladen zonder balanceren.

Ik heb een 4 cellen lion accu zonder balanceer kabeltjes. Deze komt uit een robot stofzuiger.

Het lijkt of de contacten van het laadstation niet werken daarom wil ik deze accu met mijn lader opladen. (Turnigy accucell 6).
Dit wil niet want blijkbaar moet de balanceer stekker zowel in de stand laden als in de stand balanceer laden worden aangesloten.

Aangezien de accu geen balanceer kabels heeft wordt deze blijkbaar via het laadstation ook niet gebalanceerd opgeladen?

Eigenlijk wil ik gewoon een laadkabel buiten de stofzuiger hebben. Is dit mogenlijk?

Groet, Frank.

IMG_20250708_221357.jpg

Even voorzichtig zijn. Dit is geen lipo zoals in de modelbouw wordt gebruikt. De nominale per cel spanning is 14,4 :4= 3,6 volt. Cellen die wij gebruiken zijn 3,7 volt per cel.

Bedankt voor het reageren! Ik ga eerst even kijken naar de garantie, als dat niets wordt ga ik er denk ik balanceer kabeltjes aan zetten.....

Pcies, als er een bms inzit kun je proberen, middels het Li-on laadprogramma, de 4 cellen "charge"n.
Je hoeft dat niet het balance programma van je lader te gebruiken.

Dat had ik al geprobeerd, echter zowel met balance charge als met "gewoon" charge krijg ik een error.... Ik kan niet zien of er een bms inzit, als dat zo is dan is het erg klein. En ik wil de folie nog niet van het pakket afhalen.

Even voorzichtig zijn. Dit is geen lipo zoals in de modelbouw wordt gebruikt. De nominale per cel spanning is 14,4 :4= 3,6 volt. Cellen die wij gebruiken zijn 3,7 volt per cel.

De meeste worden nog wel gewoon op 4.2v per cel geladen. Alleen hele oude cellen tot zover ik heb gezien willen nog wel eens op 4.1v per cel geladen worden. Dus ja, als de lader instelbaar is op 4.1v per cel kan je dat nog proberen.
Ga er verder maar vanuit dat er een BMS in zit, een BMS hoeft niet veel te bevatten en zal het amper opvallen. Dat ziet er dan zo uit https://www.amazon.nl/DollaTek-14-8...eschermingsbord-lithiumbatterij/dp/B099DWPR76

Back