Een kleine "maar" bij bovenstaande commentaren.
Het klopt, dat je met Stock geen enorme stromen gaat trekken. In een heat van 7 minuten zul je slechts 2000-2500mAh uit je accu trekken, dat komt overeen met een gemiddelde stroom van 17-21,5A. Niet bepaald schokkend zou je zeggen. Uiteraard zal er bij acceleratie meer stroom getrokken worden, maar ik denk dat je de 45A niet voorbij gaat. Dat zou betekenen, dat een 7200mAh, 10C accu zou volstaan, of een 3200mAh, 20C. Toch zou een van deze twee accu's (Als ze nog bestaan) een niet-optimale keuze zijn.
Bij stock is het uiterst belangrijk, dat onder alle omstandigheden de maximaal mogelijke spanning voor je regelaar beschikbaar is. Dit heeft twee belangrijke implicaties:
1. De interne weerstand van de accu moet zo laag mogelijk zijn.
Immers, als je stroom trekt uit de accu, zal een deel van de nullastspanning (bij een volle accu 8,4V) over die interne weerstand gaan staan, en dus is de spanning beschikbaar voor vermogensafgifte in de motor lager.
Stel je trekt I=40A uit een (bagger) accu met een interne weerstand R(int) van 0,05Ohm (50mOhm). De spanning die je dan verliest is gelijk aan V(int) = 40A*0,05Ohm, ofwel V(int) = 2V. Daarbij wordt een vermogen van P(int)=V(int)*I ofwel P8(int)=80W in de accu gedissipeert. Die accu wordt dus echt wel warm. Voor de motor is nog maar 6,4 Volt over, dus de motor krijgt een electrisch vermogen van 6,4V*40A, ofwel 256Watt. Als de interne weerstand maar 5mOhm is (tien keer zo laag), verlies je maar 0,2V, wordt er 8W in je accu opgestookt en is er 328Watt elektrisch vermogen beschikbaar. Dat merk je echt wel.
Het zal je daarom niet verbazen, waarom mensen voor een accu met hoge C-rating gaan, omdat die accu's een lage interne weerstand moeten hebben, om überhaupt de gespecificeerde stroom te kunnen leveren. Ondanks dat de C-rating zelf niet belangrijk is, is de daarvan afhankelijke spec interne weerstand wèl van belang.
2. De spanning moet over de hele heat zo hoog mogelijk blijven.
Een Lipo levert als hij vol is 8,4V. Als de accu ontladen is, blijft er nog maar 6V van over. Je zou kunnen stellen dat de spanning als functie van de lading relatief lineair is. Dus een accu die 50% vol is, levert 7,2V. Dit gaat niet helemaal op, maar is een aardige "rule of thumb". Als je nu tijdens een heat 2500mAh verbruikt, is aan het eind van de heat de spanning van de accu lager als aan het begin. Hoeveel lager hangt af van de totale capaciteit. Bij een 2500mAh accu heb je nog 6V over (leeg), bij een 8000mAh accu heb je er iets meer dan 30% uitgetrokken, dus zal er nog ongeveer 7,65V over zijn. Dus, gedurende de heat wordt de 8000mAh accu "steeds sneller" (eigenlijk minder langzaam) dan de 2500mAh accu. Het verschil tussen een 6000 en een 7600 is al heel goed te merken.
Het is dus van belang om een zo groot mogelijke capaciteit te kiezen, om zo min mogelijk spanningsverloop tijdens de heat te hebben.
Helaas zijn de specificaties van Lipos een middel waarvan de marketing afdelingen van de merken gretig gebuik maken om hun spullen te verkopen. De specs zijn dus wel een beetje met een korreltje zout te nemen. Met andere woorden, de accu met de grootste getallen hoeft niet per sé het snelst te zijn. Komt toch neer op testen en selecteren. UIteraard zal een accu 100C accu een lagere interne weerstand hebben dan een 20C accu.
Even een kleine kanttekening: een 8000mAh, 110C accu zou theoretisch dus 880A kunnen leveren, waarbij totaal (als de accu vol is) 7,4kW geleverd zou worden. Dat wordt geheid vuurwerk, die 5mm bullet plugs gaan dat echt niet trekken, net zo min als 10AWG bekabeling.
Een realistische specificatie van de interne weerstand zou voor ons veel waardevoller zijn.
Hopelijk levert mijn bijdrage wat bruikbare informatie.
Mvrgr, Fokke.