lipo stuk?

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
ik heb dus twee weken men lipos niet kunnen opladen omdat men ene lader stuk was en omdat ik moest wachten op men bestelde lader,
nu ik hem eindelijk heb laad ik men enen powerhouse lipo op zonder problemen, dan sluit ik men andere lipo aan van juist hetzelfde merk en specificaties en plots begint men lader een error te geven dat de batterij geen lipo is maar een nihm of ncad!??
weet iemand wat het probleem is en hoe ik het goed krijg?

groeten

ik heb trouwens een lipo charger 4 en een lipo balancer, het probleem is dat die plug op de lipo niet past op de lipo balancer, als ik de lipo ,balancer openvijs past die plug erin en staat het rode draadje op gdh of zoiets en de ene zwarte op cell2 en de andere cell 5, zou ik dit mogen proberen of koop ik beter de staandaard balanceer pluggen?

grtz

Welke Balancer gebruik je juist?
Toch best de juiste balancer stekkers aanschaffen voor er ongelukken gebeuren, of een verloopstekker gebruiken, is ook gemakkelijk zelf te bouwen.
Maar als je toch beslist om verder kamikaze te spelen, je kabelaansluitingen moeten op de juiste volgorde steken, het kan dus niet dat je van cel 2 naar 5 verspringt.
Bij de Robbe/Graupner stekkers (die nu ook standaard op Kokams zitten) begin je op je balancer altijd op de min, dan cel 1, 2, ... Als je bv maar 3 cellen hebt kan er geen kabel op cel 5 zitten.

wel volgende week ga ik een graupner lipo kopen, ga dan heel voorzichtig de pinnetjes van de gr lipo er uithalen en die van men powerhouse erinsteken.
zal zo wel lukken zeker?

greets

zou ik niet doen, die gaan zowiezo waarschijnlijk niet passen.
Koop gewoon een extra stekker bij, kost maar iets van een 2 euro ofzo.

dus je bedoeld dat die balanceerstekkers op de graupner lipos niet passen op de graupner lipo balancer??
raar.

groeten

even misverstand! die passen natuurlijk wel.
Ik dacht dat je de pinnetjes uit je slechte stekker ging prutsen en in de plastiek behuizing van je nieuwe stekker ging plaatsen, dat gaat waarschijnlijk niet.

wel dat ging ik nu juist wel doen :P
die pinnetjes zijn overal hetzelfde, ze zijn zelfs dezelfde als degene in de servos pluggen, dus ga dat wel eens proberen.

groeten, sam

die van servo's zijn op z'n minst 2mm langer, ben benieuwd of het lukt. Laat maar iets weten!

PS: één voor één losmaken en terug inpluggen, anders kan er vuurwerk van komen.

ah je weet het, dat vuurwerk was gisteren op men vinger, had bijna men gehele middelvinger gestookt, maar men lipo heeft niks :P
vandaag nog mee gaan vliegen.
wat me wel verontrust is dat als ik de volt meet de beide cellen van men lipo op 0.80 en 0.11 staat en men goede accu staat boven de 4 volt beiden.

De spanning die LiPo cellen afgeven moet altijd 3V of hoger zijn als je ze onbelast meet. Dus als je Lipo cellen nog maar 0,11 tot 0,8V afgeven kan je ze weggooien! Probeer ze niet meer op te laden, dat zal niet meer lukken maar het kan ook gevaarlijk zijn!

inderdaad,

als de spanning zo laag is ingezakt zijn ze definitief stuk.

Ik heb dit zelf mogen ondervinden met één van m'n lipo's na de winterstop.

Deze had net ietsje teveel betrokken geweest bij easystar-crashes van het kaliber "recht de grond in"
lol

zou dit wel mogen?
ik heb er maar 3 vluchten mee gemaakt ...
en opgeladen vooraleer ik op reis ging, ik keer weer en ie is stuk :?
fabrieksfout?
jammer, daar gaat men 30 euro...

grtz

Lijkt me sterk maar zou kunnen. Meestal als er dan toch iets aan de hand is vannuit de fabriek dan zit er 1 "rotte" cel tussen of iets dergelijks. In jouw geval lijkt het me meer een probleem van te ver ontladen.

In ieder geval niet meer gaan rommelen met die lipo en zorgen dat je er zo snel mogelijk vanaf komt ;)

Als je een LiPo accu (veel) te ver ontlaad zal je zelfs een splinternieuwe accu al bij de eerste keer gebruiken kunnen mollen. Sommige mensen hebben geluk gehad en hadden snel in de gaten dat ze hun accu te ver aan het ontladen waren. Voordat het echt te erg werd hebben ze nog in kunnen grijpen en zijn hun accu direct weer gaan laden. Zij hadden geluk en konden de accu blijven gebruiken maar moesten wel een teruggang in de capaciteit accepteren.
Als je een LiPo echt tot zowat 0V ontlaad en je wacht dan een paar uur met het weer laden dan is het echt einde accu. Het maakt dan niet uit of hij nieuw is of al een paar jaar oud!

De spanning die LiPo cellen afgeven moet altijd 3V of hoger zijn als je ze onbelast meet. Dus als je Lipo cellen nog maar 0,11 tot 0,8V afgeven kan je ze weggooien! Probeer ze niet meer op te laden, dat zal niet meer lukken maar het kan ook gevaarlijk zijn!

Hoi Ernst,
Hoe kan het dat de cel (cq lipo) dan niet meer te herstellen is?

vriendelijke groeten,
Hans

ik heb dus twee weken men lipos niet kunnen opladen omdat men ene lader stuk was en omdat ik moest wachten op men bestelde lader,
nu ik hem eindelijk heb laad ik men enen powerhouse lipo op zonder problemen, dan sluit ik men andere lipo aan van juist hetzelfde merk en specificaties en plots begint men lader een error te geven dat de batterij geen lipo is maar een nihm of ncad!??
weet iemand wat het probleem is en hoe ik het goed krijg?

groeten
Heb je nog uitgevonden wat het probleem was met de accu?

Hoi Ernst,
Hoe kan het dat de cel (cq lipo) dan niet meer te herstellen is?

vriendelijke groeten,
Hans

Simpel omdat de chemie in de cel verstoord is. Hierdoor kan in het ergste geval de cel in de fik vliegen als je hem toch probeert te laden. Dat zal niet altijd gebeuren maar het zou kunnen gebeuren en is dus ook al wel gebeurt.
Dus als je toch een reanimatie poging wilt doen prima maar weet wel waar je mee bezig bent. Zorg dat je blusmaterialen direct bij de hand hebt. Verwacht geen wonderen!

Succes.

Back