Lipo receiver packs

Hoi allemaal,

Ik heb de laatste tijd eens gekeken naar lipo receiver packs. Maar wat is nu precies het verschil tussen gewone 2000mah packs en 2000mah receiver packs?
De gewone kunnen vaak 10-20C of 20-30C leveren, en de receiver packs maar 6-10C ofzo. Maar waarom zijn de speciale receiver packs zoveel duurder dan? Betaal je enkel voor het 'op maat gemaakte' zoveel extra?:sleepy:

Bij voorbaat dank.

Groetjes
Erik

Het verschil zit hem inderdaad in het aantel c's die de pack op zich kan leveren.

De bedoeling van een receiver pack is constante stroom garanderen, en daar zijn deze normaal voor gebouwd,

Op zich zijn receiver packs altijd goedkoper dan een gewone lipo, algemene regel: hoe meer c's een lipo kan leveren hoe duurder,

Nou, als ik kijk en zie dat een 1600mAh lipo ontvanger pack al 40 euro kost (in nederland), dan vind ik dat niet bepaald goedkoper.. Of heb ik het mis?
Ook bij hobbyking is een 2100mah ontvanger pack 15 dollar, terwijl een normale lipo pack van 2200mah 25c maar 9.99 kost.

Ik gok er op dat bij ontvanger packs de C racing laag wordt gehouden (onder meer om gewicht te besparen), ze het formaat van een humppack hebben.

De normale 2200mAh 25C pack is namelijk 138gr, en de ontvangerpack van 2100mAh maar 94gr.

C-waarde ontvanger accu

Het verschil zit hem inderdaad in het aantel c's die de pack op zich kan leveren.

De bedoeling van een receiver pack is constante stroom garanderen, en daar zijn deze normaal voor gebouwd,

Op zich zijn receiver packs altijd goedkoper dan een gewone lipo, algemene regel: hoe meer c's een lipo kan leveren hoe duurder,

Is de hogere c-waarde (bv 20c in vergelijk met 6c) nog schadelijk voor de ontvanger (servo's)?

Hallo Lochii,

Als het formaat en gewicht geen probleem vormen, dan kun je gewoon het goedkoopste pakket nemen en de stekker aanpassen, de ontvanger zal het worst wezen waar de stroom vandaan komt...

Grtoeten, Jan.

Is de hogere c-waarde (bv 20c in vergelijk met 6c) nog schadelijk voor de ontvanger (servo's)?

De C factor zegt niets over de gegeven spanning en de gebruikte stroom. De spanning blijft hetzelfde en de stroom wordt nog steeds bepaalt door de gebruiker. De C factor geeft alleen aan hoeveel stroom er getrokken mag worden.

Het enige wat schadelijk is is de nominale spanning van 7.4 volt, veel apparatuur is geschikt voor een spanning van 6v

... Maar wat is nu precies het verschil tussen gewone 2000mah packs en 2000mah receiver packs? ...
... Maar waarom zijn de speciale receiver packs zoveel duurder dan? ...
'Uitleg' door mij en Jan:
e revo topic, #bericht5171 en 5174.

Zie punt #3. 'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud

1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro

Verschil zit hem vooral in gewicht, meer C=meer gewicht.

Neem deze 2 cell 2100mAh weegt 94 gram.
ZIPPY Flightmax 2100mAh 2S3P Receiver Pack

Ze kunnen niet extreem ontladen worden maar voor aansturing in een kist tot 2 meter leveren ze voldoende stroom zelfs met flinke 3D flappen.
12.5 tot zon 21A piek kun je er +- uittrekken tot het voltage drastisch inzakt.
Voor motor aandrijving al snel niet genoeg maar meer dan zat voor aansturing van servo,s.

Dus genoeg power en maar 94 gram.
Zoek maar een gewoon 25C pack dat het zelfde weegt met 2cell 2100mAh.

Prijs verschil Receiver packs

Uuhh afgezien van dit verhaal over C's en zo

Het prijsverschil kan ook zitten in het feit dat er ipv LiPo gebruik gemaakt wordt van LiFePo4.

Deze hebben een wat lagere spanning (3,3V tov 3,7) maar 6,6V nominaal lijkt me ook aan de hoge kant. En ze kosten meer.

Je kunt die niet zomaar met een LiPo lader laden, moet wel een LiFe zijn.

Back