Lipo batterij bol NA rijden

sinds kort heb ik een vorza aangekocht en hierbij heb ik lipo gekregen:

orion 6500mah 2s 90c

na het laden (met lipo lader) ging 1 lipo zonder probleem, maar de andere duurde echt zeer lang...

nu ging ik ze testen met de vorza, maar na 5min was het vermogen al zeeeer drastisch gezakt! na nog even te rijden, nam ik de lipo's uit de vorza en zag dat deze BEIDE toch wel bol stonden!
na ze een halfuurtje te laten liggen, gingen ze weer plat worden...

nu kan het zijn dat deze wel een tijdje ongebruikt zijn geweest, of zouden deze gewoon "op" zijn?
is hier nog iets aan te doen? of gwn paar keer laden en leegrijden? mss dat er terug leven in komt?
of zouden deze gewoon niet geschikt zijn voor de vorza dmv de C waarde? met 3200mah lipo van 20c gaat hij perfect!
wat raden jullie aan?

ps: het zijn nogal dure lipo's voor zo maar weg te gooien natuurlijk!
 
maar na 5min was het vermogen al zeeeer drastisch gezakt! na nog even te rijden, nam ik de lipo's uit de vorza en zag dat deze BEIDE toch wel bol stonden!

Klinkt alsof je ze te ver ontlaad!
Hoeveel volt staat er na het rijden nog op de accu?
 
Klinkt alsof je ze te ver ontlaad!
Hoeveel volt staat er na het rijden nog op de accu?

dat heb ik nog niet gechecked, maar ze zouden na elks 2u laden toch niet na 5min al leeg mogen zijn?

de lader laad ze gewoon op en in de rc shop hebben we het getest met een lipo buzzer en er was geen probleem!
de man van de shop zei dat de lipo's nog goed waren... maar toch zijn ze leeg na 5 min!

hij raadde me aan van deze nog niet weg te doen (prijs is nogal hoog) en ze enkele keren proberen op te laden enz, maar ik heb er niet zo'n goed oog op :(
 
Het zou best kunnen dat ze na 5 minuten al leeg zijn, ligt eraan hoeveel Amp de wagen verbruikt!
Heb je dit al eens gemeten?

Lees ook deze eens door, staat veel info over lipo's : wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

met 3200mah lipo rij ik een kleine 15min en met deze nog geen 5min
heb al heel veel forums afgezocht, maar nog niks specifiek gevonden...

heb gelezen dat als je ze TE ver ontlaad dat je ze niet meer aan de praat krijgt, maar de lader, laadt ze gewoon!

in ieder geval al zeer bedankt voor je hulp!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud

  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken


Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je alles over lipo's hebt gelezen :-) welke lader gebruik je??

is maar een simpele lader van 45W die max tot 3cellen gaat en tot max 4.5A
maar zo hoog laad ik ze niet, max 3.5A als het een snel moet :D

en ik weet nog niet een kwart van lipo's, dan wat sommige van jullie wel niet weten, daarom vraag ik het ook hier!

krijg in ieder geval al veeel antwoorden op dit forum ;)
 
Het kan makkelijk zijn dat als je een lipo 1 keer te ver ontlaad, dus diep onder de 3 of 3,3 volt per cel, dat deze gewoon kapot is.
Kunnen ze echt niet tegen.

Dan verziek je de chemie, waardoor het voltage onder belasting meteen in elkaar donderd, en dat is wat je nu ziet.
Nieuwe accu's halen, goede lader erbij, en de regelaar instellen met een lipo cut off..
 
Hoe staat de lvc (low voltage cuf-off) van de regelaar ingsteld, bij welke spanning gaat de handdoek in de hoek?
Meer lvc uitleg in
The Ampeer
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
Table of Contents

  • Six Keys to Success for New Pilots
  • Important Note About Motor and Propeller Safety
  • The Mythical Best First Plane
  • The AMA Park Pilot Program
  • Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF)
  • What You Need To Know About Receivers
  • What function goes on which stick?
  • Battery Basics
  • Amps Versus Volts Versus C
  • Lithium Battery Chargers
  • Balance chargers versus external balancers
  • Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
  • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
  • he Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
  • The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
  • Sizing Power Systems for Electric Airplanes
  • Prop Versus Amps
  • Why Consider a Gearbox?
  • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
  • Who Needs a Wattmeter/Power Meter?
 
Hoe staat de lvc (low voltage cuf-off) van de regelaar ingsteld, bij welke spanning gaat de handdoek in de hoek?
Meer lvc uitleg in
The Ampeer
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
Table of Contents

  • Six Keys to Success for New Pilots
  • Important Note About Motor and Propeller Safety
  • The Mythical Best First Plane
  • The AMA Park Pilot Program
  • Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF)
  • What You Need To Know About Receivers
  • What function goes on which stick?
  • Battery Basics
  • Amps Versus Volts Versus C
  • Lithium Battery Chargers
  • Balance chargers versus external balancers
  • Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
  • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
  • he Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
  • The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
  • Sizing Power Systems for Electric Airplanes
  • Prop Versus Amps
  • Why Consider a Gearbox?
  • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
  • Who Needs a Wattmeter/Power Meter?

dat weet ik niet, heb nog geen program card kunnen bemachtigen!
maar de rc shop van hier zei dat er nog meer als genoeg inzat (heb ze laten meten nadat ze na 5min ermee stopten) dus ik vermoed dat ik ze niet te ver heb ontlaadt...

kan het misschien zijn de de lipo niet geschikt is voor de ESC?
het gaat over deze: http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=100684
 
Wacht even... Een HPI Vorza? Moet je daar niet twee van die accu's gebruiken? En is jouw 3200mAh net toevallig een 4s accu? Want je spreekt over één accu...dus het verhaal van die LVC is dan waarschijnlijk wel van toepassing.
 
Wacht even... Een HPI Vorza? Moet je daar niet twee van die accu's gebruiken? En is jouw 3200mAh net toevallig een 4s accu? Want je spreekt over één accu...dus het verhaal van die LVC is dan waarschijnlijk wel van toepassing.

neen, ik rij met 2 zo'n 2s lipo's! dus 4s
ik heb 2 heel lichte lipo's van 2s 3200mah 20c en met deze kan ik 15min rijden, de andere van 6500mah (waar ik het over heb in dit topic) maar 5min!

heb net nog eens gaan kijken: cel1: 4.191v cel2: 4.209
samen geeft de lader 8.4v aan, dus in principe vol, maar hij gaat heeeeel traag door met mah's en stopt niet (met andere lipo's stopt hij gewoon als ze full zijn)

maar deze waarden willen toch zeggen dat ze niet stuk zijn?
 
Voor een bijna nieuwe is hij wel redelijk uit balans
Als een lader op dat punt een beetje blijft hangen, is hij doorgaans 1 cel aan het laden, en de 2e aan het ' remmen', om zo beide cellen gelijk te krijgen

Feit dat dit eeuwig duurt is niet raar bij een oude accu die lang stil heeft gelegen, maar redelijk abnormaal voor een accu die bij a nieuw is

Waarschijnlijk toch 1 cel kapot dankzij een te lage voltage cut off
Zonder kun je een lipo eigenlijk onmogelijk heel houden
En 1 keer rijden kan makkelijk genoeg zijn
 
hoeveel ampere is je regelaar?

Max Voltage: 25.2V maximum
LiPo Handling Capacity: 6s
Continuous: 120A
Resistance: 0.0003 ohms per phase
Brake: Proportional with adjustable curve
Reversible: Yes - with lockout
Low Voltage Cutoff: Programmable
Size: 2.2" x 1.9" x 1.4" (56 x 48 x 35mm)
Weight w/wires: 4.26oz (121g)
 
Voor een bijna nieuwe is hij wel redelijk uit balans
Als een lader op dat punt een beetje blijft hangen, is hij doorgaans 1 cel aan het laden, en de 2e aan het ' remmen', om zo beide cellen gelijk te krijgen

Feit dat dit eeuwig duurt is niet raar bij een oude accu die lang stil heeft gelegen, maar redelijk abnormaal voor een accu die bij a nieuw is

Waarschijnlijk toch 1 cel kapot dankzij een te lage voltage cut off
Zonder kun je een lipo eigenlijk onmogelijk heel houden
En 1 keer rijden kan makkelijk genoeg zijn

het is zeker geen nieuwe!
heb deze bij de vorza gekregen en kan wel eens even hebben stilgelegen!
de batterij is nu vol, ik ga nu over tot de andere batterij...
(heeft 2.5u opgeladen aan 3.5A en geeft voor 1ste keer in mijn bezit aan dat hij vol is)
 
ooh en volgens mij is me sommetje verkeerd maar dat weet ik niet zeker. die 3200 moet je volgens mij 2x doen vanwege de 2x 2s
 
Back
Top