LiPo accu opladen?

• Topicstarter Topicstarter PaulvH
  • Startdatum Startdatum
P

PaulvH

Guest
Hey!

Ik heb laatst een R.C. auto gekocht met daarbij een LiPo accu.
Nu heb ik wat research gedaan op het internet over hoe ik in die accu opgeladen krijg. Enige wat mij duidelijk is, is dat het belangrijk is de accu op een goede manier op te laden. Die manier is voor mij onbekend... Ik ben bang dat de accu dood gaat als ik 'gewoon maar wat doe'.

Ik heb een aantal foto's gemaakt van wat ik bij de LiPo accu heb gekregen (geen idee wat 't allemaal is).
Ik heb helemaal geen verstand hier van...
Kan iemand mij hiermee helpen? :D

Bedankt!!:thumbsup:

Paul

De foto's:
Imageshack - herschaaldekopievandsc1.jpg
Imageshack - herschaaldekopievandsc1l.jpg
Imageshack - herschaaldekopievandsc1m.jpg

De stekker vanuit de adapter in het zwarte kastje , de witte stekker van de accu in het bijbehorende stekkertje van het zwarte kastje en wachten tot ie vol is ....

ZO heel moeilijk kan dat niet wezen .....

Bij de adapter kun je kiezen tussen: 3/4,5/5/6/7,5/9 en 12V. Welke spanning moet ik dan gebruiken?

Zal ongetijfeld een ingangsspanning op het zwarte kastje staan...

Gezien de 2 aansluitingen die ik zag zal er ook een 11,1 lipo op kunnen en dan heb je dus minimaal 12v+ nodig om dat goed te laten werken.

Meestal werkt dit soort kastjes op een voltage van rond de 15V.

full

heb ff moeite gedaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
o, 12 volt want er zit een aansluiting voor aan je auto accu bij en die is ook 12V
o, ik weet niet waar de inbus voor is?

Gelukt! (:
Nog één vraag: Wat is de laadtijd ongeveer?
Bedankt voor jullie moeite! :thumbsup:

Voltcraft is een Conrad product dus moet het product en de manual op hun site te vinden zijn....

Maar ja, manuals zijn blijkbaar heel lastig.....

Lader: 2250mA
Accu: 3200 mAh

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, 't zal langer dan een uur duren he. Je accu is 3200mAh, om vanuit deze eenheid naar uren (h) te gaan, moet je door mA delen. Dus 3200mAh/2250mA=1,42h of zo'n anderhalf uur.

[edit] Hee, nu is de voorgaande opmerking met de foute berekening weg... Dan is het eerste deel van mijn opmerking niet meer zoveel waard. Nuja, op het eind staat de correcte tijd ;-)

Ja klopt. Ik heb het achteraf nog eens bekeken en zag dat het niet klopte. Dus maar even gewijzigd ;)
Mijn vragen zijn beantwoord.
Hartelijk dank iedereen!

Paul

Nee, 't zal langer dan een uur duren he. Je accu is 3200mAh, om vanuit deze eenheid naar uren (h) te gaan, moet je door mA delen. Dus 3200mAh/2250mA=1,42h of zo'n anderhalf uur.

[edit] Hee, nu is de voorgaande opmerking met de foute berekening weg... Dan is het eerste deel van mijn opmerking niet meer zoveel waard. Nuja, op het eind staat de correcte tijd ;-)

toch nog ffe je zegt wel anderhalf uur. maar dat is alleen voor je mah in je batterij te krijgen.... stel je heb een 6S en 3S lipo denk tog niet dat het dan allebei 1,42 H duurt. lijkt mij............8O8O8O

@ mikeking111, correct. Zjeraar houd geen rekening met het aantal Watts dat de lader aan kan. Maar er vanuit gaande dat deze 2250mAh op het aantal S kan laden is het 1,5 uur.

ps. weet niet welke ladern en lipo en als Zjeraar weet over welke producten het gaat kan zijn uitspraak wel goed zijn.

ps. waardeloos topic, hier is daadwerkelijk bergen met informatie over te vinden.

Bij Ni-Cad , Ni-Ma en loodaccu`s weet ik dat je ongeveer 10 % van de capaciteit mag laden,op een demonstratie filmpje op internet beweerden zij dat je een Li-Po van 5000Ma (dus 5 A) met 5 A mag laden.
Wat is de waarheid ???

Bij lipo' is 1C toegestaan...

Een 5Ah accu mag je dus met 5A laden , tegenwoordig gaan een hoop accu's daar zelfs al ruim overheen met 2 tot en met zelfs 5C of nog hoger...

Ik ben 13 jaar geleden als electrotechnicus gepensioneerd.
Wat gaat de techniek snel ,met het zelfde vermogen laden of hoger,dank je wel

Een en ander hangt wel can de kwaliteit af natuurlijk....

Bij de goedkopere zou ik 1C aanhouden , de duurdere/betere cellen kunnen vaak meer hebben.

Ik heb zelfs packs waarvan ik volgens de fabrikant tot 12C mag gaan , wat neer komt op ruim 60A....

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

Back