Liebherr hc-l 355

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 2 jan 2013.

  1. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Gecondoleerd sterkte
     
  2. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.898
    Locatie:
    Utrecht
    Beste Mitchell

    Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke tijden
     
  3. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Bedankt allemaal voor jullie berichtjes!

    Ondertussen met modelbouwen niet stil gezeten aan 100 projecten tegelijk bezig en sommige wachten weer op onderdelen of goede moed om weer verder te gaan.
    Aan de liebherr teken ik op een laag pitje door al begint er wel schot in de zaak te komen. Het draaikrans gedeelte is zo goed als af en nu ligt de focus op de contragiek.
    De vorm van de liermotoren ben ik nog niet heel kapot van dus die ga ik eerdaags is veranderen en ook kijken of ik er sterkere motoren in krijg als dat ik nu heb.
    Voor de American heb ik ook andere motoren besteld voor de lieren en ik wil dat in deze ook gelijk intekenen.

    En natuurlijk een klein overzichtje hoe de kraan er nu uit ziet in inventor.

    draaikrans compleet.jpg

    Mvg Mitchell
     
    Tug.NL, ozy, Mark300 en 10 anderen vinden dit leuk.
  4. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.453
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Mitchell,
    Fijn dat je de draad weer kan oppakken.
    Ziet er mooi uit !.:thumbsup:

    groetjes Charlotte.:bye:
     
  5. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Aangezien de bouwvak vakantie een rustige periode op het werk is probeer ik zo nu en dan is vrij te nemen om wat aan de kraan te doen.
    Ik heb ondertussen de kopsectie van de giek uitgetekend met de nodige details die belangrijk zijn om de onderdelen te laten frezen.
    De bordessen en kleine details heb ik achterwegen gelaten omdat dit heel veel tijd zou kosten maar niet heel veel toevoegt.
    De kop sectie is al gebouwd dus ik denk dat ik deze onderdelen binnenkort is uit de frees ga toveren om weer is wat te kunnen bouwen!

    IMG_3291.jpg

    Eerst een opfrisser hoe de kopsectie er nu uitziet.

    kop stuk2.jpg

    En hier hoe hij eruit komt te zien.

    kop stuk3.jpg

    Hier de voorzijde waar de schijf te zien is voor de hijskabel en ook de constructie waar de afspanning aan komt.

    kop stuk1.jpg

    En nog een overzicht hoe het eruit moet gaan zien.

    Tot zover weer deze kleine update!

    Mvg. Mitchell
     
    ozy, Catwoman, Ro-tje en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Er is ondertussen weer het nodige gebeurd dus maar is tijd voor een update:

    Ik ben weer verder gegaan met tekenen en het begint al lekker op te schieten.
    De contragiek heeft de eerste elektra kasten gekregen, deze heb ik hol gemaakt om de elektronica van de kraan in te gaan bevestigen. Verder begint dit stukje aardig op te schieten ik zit alleen nog met de aandrijving van de lieren in mijn maag. Ik wil er per se een wormwiel in maar deze neemt ook gelijk behoorlijk wat ruimte in en dat is nog even puzzelen.

    Verder ben ik met het cabine gedeelte verder gegaan. Deze hangt los naast de draaikrans en wordt net als de echte afneembaar voor transport. Ik twijfel nog of ik de cabine ga 3d printen of dat ik deze uit messing ga frezen. 3d printen is een hele mooie techniek voor complexe onderdelen maar het is natuurlijk nooit zo robuust als een cabine uit messing. Aangezien ik met de kraan ook ooit naar Ede wil komen is het wel handig dat de cabine zoon reis kan overleven. Het frame waar de cabine zelf opzit is wel klaar met tekenen en hoeft alleen nog na gelopen te worden om de puntje op de i te zetten.

    Dus het tekenwerk gaat lekker opschieten eigenlijk is de aandrijving van de lieren nog de grootste uitdaging. Hierna is het ook een kwestie van de puntjes op de i zetten voor de contragiek en dan blijft alleen de abok nog over. Ik hoop dit jaar het tekenwerk af te kunnen ronden en volgend jaar eindelijk is flink te kunnen gaan bouwen! Maar genoeg getypt tijd voor foto's:

    draaikrans compleet.jpg

    Het gedeelte wat tot nu toe klaar is. Let even niet op alle kleuren dit is om tijdens het tekenen te zien hoe het allemaal in elkaar zit.

    draaikrans compleet 2.jpg

    Vanaf de cabine kant gezien. De cabine en het interieur moet nog compleet uitgewerkt worden de stoel was even snel en tijdelijk omdat het anders zoon kaal gezicht is.

    draaikrans compleet 3.jpg

    Blik op de complete bovenwagen. Tussen de 2 lieren zijn de kasten te zien die ik eerde benoemde. Er zijn heel veel details slecht te zien maar daarvoor nodig ik jullie graag een keer uit in Ede om deze in het echt te komen bewonderen!

    draaikrans compleet 4.jpg

    En als afsluiter nog een keertje vanaf de andere kant.

    Tot de volgende update weer!

    Mvg. Mitchell
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2021
    bvdh, Ro-tje, modelbouwer en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    Achterhoek
    indrukwekkend hoor die tekeningen....Ben blij dat ik in Tinkercad het een beetje kan vinden nu.
     
  8. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Tussen de sinterklaas surprises en de kerstcadeautjes kopen weer wat tijd kunnen vinden om wat aan de kraan te tekenen.
    Het begint aardig op te schieten en ik ben nu de puntjes op de i aan het zetten van het aframe. Dit onderdeel zit boven op de contragiek en vanaf de bovenkant van het aframe gaat via kabels de giek dadelijk verstelt worden. Ook zitten hier de boomstoppers aan, deze zorgen dat de giek als deze haast helemaal verticaal staat deze niet door het gewicht van het schijvennest en tuikabels achterover getrokken wordt. Dat zijn de grote ronde cilinders die je ziet zitten. Dadelijk worden deze uitgevoerd met veren om de giek ook weer te helpen aftoppen. Verder zit er een trap naast om bij het schijvennest te komen boven het aframe en hierin komt een kleine trap die in en uit kan schuiven maar hier zal ik later een foto van maken. Dit zal een heel gepriegel worden maar wel een ontzettend mooi detail al zeg ik het zelf. Verder is het aframe net als in het echt compleet transporteerbaar gemaakt met steuntjes om alles vast te kunnen zetten.

    Maar genoeg gepraat tijd voor foto's:

    abok ingeklapt.jpg

    Hier het aframe te zien helemaal transporteerbaar. In het echt moet officieel de trap er ook nog af maar dit werd te klein en te kwetsbaar om na te bouwen dus deze komt er vast op. Aangezien de kraan toch 1:16 is vallen de onderdelen toch kleiner uit op een tamiya vrachtwagen.

    IMG_1167.JPG

    Hier een foto van de echte waar alleen de boomstoppers nog rechtop stonden. Deze klappen net als op de tekening ook nog naar beneden.

    abok ingeklapt 2.jpg

    Hier vanaf de schijven te zien waar dadelijk de giek mee bewogen wordt. Deze is inclusief de uitloopbeveiligingen voor de draad En ook het einde van de draad komt dadelijk vast te zitten zoals bij de echte.

    abok compleet.jpg

    En hier dan zoals deze normaal bovenop de kraan staat. Dit frame is puur om de kracht die nodig is om de giek overeind te krijgen als deze horizontaal ligt zo klein mogelijk te maken.
    Voor mensen die graag afmetingen willen dit frame is ongeveer zoon 75 centimeter hoog.

    abok  2.jpg

    En als afsluiter. Het aframe bestaat uit ongeveer 378 onderdelen en er zullen er nog een paar bijkomen zoals de hijsogen en nog wat kleine bordessen.

    Tot zover weer deze kleine update.

    Mvg Mitchell
     
    bvdh, Mark300, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Westwoud
    Prachtig getekend Mitchell en leuk om te bestuderen hoe alles in elkaar steekt, daar komen nog een paar uurtjes freeswerk aan, om alle onderdelen te produceren.
    Dat mis ik nog weleens het 3D tekenen, ik heb het geprobeerd met de aanschaf van een studie boek ontwerpen in Inventor, maar als je er een maand niet mee gewerkt had kon je zowat weer opnieuw beginnen in het boek.
    Dus hou ik het maar bij mijn 2D Autocad.
    Succes met het ontwerp en het bouwen..
    Groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2021
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    ik snap helemaal niks van tinkercad,.. maar met sketchup kan ik wel goed overweg,. toch inventor maar eens proberen,. ff googlelen
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Inventor is in het begin echt even door het boek heen worstelen en iemand achter de hand hebben die je helpt bij de lastige onderdelen. Maar als je het eenmaal door hebt en je handig wordt met het opzetten van onderdelen vlieg je er zo doorheen. Het schijvennest wat dalijk tussen het aframe en de giek zit heb ik in ongeveer 2 avondjes getekend. Het voordeel van Inventor ten opzichte van een google sketchup is dat onderdelen die al getekend zijn heel simpel weer aan te passen zijn door de maten te veranderen. En ik vind het persoonlijk daarom veel eenvoudiger werken dan google. Mochten jullie er toch niet uitkomen en hulp willen kan je altijd een pbtje sturen!

    Ook nog gelijk wat over de kraan te melden. Mijn kerstvakantie is begonnen en heb net nog even de laatste hand gelegd aan het schijvennest. Dit onderdeel zit dalijk tussen het aframe en giek in om de giek te verstellen. Nu is het alleen nog een kwestie van de aandrijving uitwerken van de lieren en dan is het een kwestie van nalopen en alles naar de lasersnijder toesturen! Na dit kan ik alvast beginnen met het bewerken van onderdelen die niet gesneden worden. Maar genoeg gepraat eerst is een foto: schijvennest.jpg

    Ik heb helaas concessies moeten doen omdat sommige dingen zo klein werden dat het te kwetsbaar werd.

    Maar voor nu eerst allemaal hele fijne feestdagen! En veel modelbouwplezier in 2022.

    Mvg Mitchell
     
    bvdh, ozy, Tug.NL en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Voor dat de visite op de stoep staat toch nog even snel de laatste hand gelegd aan de tekening van de Liebherr. De details zijn nu uitgewerkt het enige wat ik nog uit moet werken is de aandrijving van de lieren. Maar dit ga ik pas doen als de kraan gebouwd is omdat ik dan pas een idee heb welke krachten er nodig zijn om de giek te verstellen. De onderdelen van de lieren kan ik zelf ook onder de frees vandaan toveren dus dat is niet zoon probleem. Om het teken gedeelte af te sluiten heb ik wat detail screenshots gemaakt voor jullie en hierna zal eindelijk het echte werk gaan beginnen.

    Foto's:

    bovenbouw 5.jpg

    Eerst een overzichtsfoto van de 1750 onderdelen tellende bovenbouw. Hier horen er nog een paar bij van het schijvennest en de kop van de mast maar deze staan niet in deze tekening.

    bovenbouw 4.jpg

    We beginnen met een detail van de draaikrans waar goed de trap te zien is waar ik het vorige keer over had vanaf het aframe de draaikrans op. Deze kan dadelijk in en uit schuiven zoals bij de echte.

    bovenbouw 3.jpg

    Hier een detail van de bovenkant van het aframe met het bordes zichtbaar om het aframe in te scheren. De trap aan de zijkant loopt bij de echte open zodat je uit kan stappen en op het bordes te komen. Dit ga ik ook namaken maar dit was teveel werk met tekenen dus dat heb ik weggelaten.

    bovenbouw 2.jpg

    En nog een detail van de achterkant waar de trappen naar het ballast te zien zijn. Het ballast heb ik even weggelaten zodat alles wat beter zichtbaar wordt.

    bovenbouw.jpg

    En als laatste nog een overzicht. De details die ik wil gaan 3d printen zoals de zwenkmotoren en de cabine moet ik later nog uitwerken maar ik wil eerst het messingwerk naar de snijder hebben zodat ik dat zo snel mogelijk binnen heb. Het idee is nog steeds om naar de modelbouwshow in ede te komen dus dat wordt flink doorbouwen.

    Tot zover weer de laatste teken update ik ga eerst even genieten van de feestdagen en daarna vol goede moed aan de slag om onderdelen te gaan maken!

    Mvg. Mitchell
     
    bvdh, Ro-tje, ozy en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Westwoud
    Prachtig getekend Mitchell,wel handig al die kleuren kan je alle onderdelen goed onderscheiden die gemaakt moeten worden.
    Begrijp ik goed dat je in 2022 met deze kraan al in Ede wil staan, dat is puur zo'n uitdaging, dan heb je nog wat te doen de komende maanden.:koud:
    Succes met de bouw.

    Groet Leo.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Leo,

    Het is inderdaad de bedoeling in ede te gaan staan met de kraan. Nou weet ik ook wel dat ik deze nooit afgebouwd krijg voor maart maar het streven is dat hij zelfstandig kan staan en het enigzins op een kraan lijkt. Dit moet denk ik wel haalbaar zijn in 3 maanden tijd. En anders komt er vast nog wel een tentoonstelling daarna om te staan.

    Mvg Mitchell
     
    ArjanN, Tug.NL en Leo Broers vinden dit leuk.
  15. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.097
    Locatie:
    Maurik
    Michelle je leg je lat wel hoog.
     
  16. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    ArjanN, Dat valt opzich wel mee want de kraan kan nu ook al redelijk staan dus alles wat er nu bij komt is mooi meegenomen.

    Ondertussen al is de eerste stapjes gemaakt om verder te gaan aan de kraan. Ik heb in de eerste plaat 2 gaten geboord voor de elektronica door te voeren van de draaikrans naar de contragiek.
    En nog een plaatje onder de achterste plaat gemaakt helaas kan de bovenste nog niet gesoldeerd worden want hier moet de bevestiging voor de lier gelijk bij gesoldeerd worden. Niet echt een hele grote update maar ook even leuk om te laten zien hoe de contragiek er nu bij staat voor de bouw weer verder gaat.

    Foto's:

    20211228_165147.jpg

    20211228_165153.jpg

    contragiek compleet.jpg

    En als afsluiter nog een plaatje hoe het moet gaan worden.

    Tot zover weer deze kleine update.

    Mvg Mitchell
     
    ozy, bvdh, Ro-tje en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    De onderdelen stromen langzaam binnen en ik heb voor het zicht even de kraan opgebouwd zover hij nu is. Ik heb nog 2 hoofdmastdelen liggen en nog een tussensectie en kop sectie voor de jib maar deze passen niet meer op de foto. Het is ook niet mijn intentie om zo hoog de kraan op te gaan bouwen omdat juist zo de kleine details verloren gaan. Ik heb deze secties er alleen bijgebouwd dat mocht ik ooit de klimkooi erbij bouwen ik de kraan kan laten klimmen en daar heb je al snel wat meer gieksecties voor nodig. Verder is de eerste bestelling messing opgehaald en zijn er nog 2 onderweg die ik eerdaags ook verwacht ook voor de elektronica zijn de eerste stekkers binnen gekomen voor de verbinding tussen de draaikrans en contragiek. Ook daar is nog een bestelling van onderweg met stekkers voor het draaikrans gedeelte weer naar beneden toe naar de omvormer. Ondertussen ben ik al wat onderdelen aan het voorbereiden zodat als dadelijk het gesneden spul binnen is ik alles redelijk snel in elkaar kan solderen. Maar weer genoeg gepraat tijd voor foto's:

    20220101_122706.jpg

    De kraan is even opgebouwd om te zien hoe het er allemaal voor staat. De bordessen voor de giekdelen heb ik er ook al een aantal van liggen deze moeten er nog in gesoldeerd worden en de trappen om naar boven te komen moet ik nog maken.

    20220103_105254.jpg

    De eerste bestelling messing voor de lagerblokken van de lieren, de verbinding tussen de draaikrans en de toren en het buisje is voor in de abok.

    20220103_152128.jpg

    En na lang wachten eindelijk de stekkers binnen voor de verbinding tussen de contragiek en de draaikrans. Deze ga ik nu nog even in de tekening verwerken en dan ga ik weer verder met de bestanden klaar maken voor de lasersnijder. Dit hoop ik vandaag af te kunnen ronden zodat ik morgen weer verder kan met onderdelen produceren.

    Tot zover weer deze kleine update... Tot de volgende!

    Mvg Mitchell
     
    Marker, ozy, Tug.NL en 8 anderen vinden dit leuk.
  18. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.453
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er schitterend uit !

    Groetjes, Charlotte :bye:
     
  19. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    sneak preview voor volgende week:

    20220211_161948.jpg

    20220110_175853.jpg

    20220202_120251.jpg

    Hoe de kraan er volgende week precies bij staat in ede blijft nog een kleine verassing....

    Tot volgende week!

    Mvg Mitchell
     
    ozy, Tug.NL, modelbouwer en 8 anderen vinden dit leuk.
  20. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Westwoud
    Dat is een mooie puzzel geworden Mitchell, daar kan Jan van Haasteren niet tegenop met zijn puzzels;)
    Ik ben er benieuwd hoe ver je zaterdag bent met je 3D puzzel.

    Groet Leo.
     

Deel Deze Pagina