Liebherr hc-l 355

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 2 jan 2013.

  1. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Wat een dag en wat een periode naar zoon modelbouwbeurs toe... Ik neem jullie graag mee hoe de afgelopen weken heeft gelopen het was leuk het was hectisch maar ook blij dat het even rustiger wordt. In januari zijn de tekeningen verstuurd naar de lasersnijder en toen begon de druk ook wat toe te nemen. Ik wilde in ede kunnen staan met het model en laten zien dat het al een beetje op een kraan ging lijken. In 12 jaar tijd heb ik nu het grootste gedeelte van het model en het belangrijkste deel in 5 weken tijd gebouwd. Ik heb er een hele periode tegenaan lopen hikken omdat ik werkelijk geen idee had hoe ik zonder tekeningen en genoeg foto's zoon belangrijk onderdeel van de kraan kon gaan bouwen en met genoeg details naar mijn zin. Maar ik moet eerlijk zeggen met de hulp van wat medemodelbouwers dat het toch goed gekomen is. Afijn we gaan terug naar Januari en ik neem jullie mee tot gister de grote dag!

    Zoals ik al vertelde heb ik in januari de tekeningen kunnen afmaken en versturen naar de lasersnijder. Waar normaal Januari een hele rustige periode is in mijn werk zat het dit jaar niet mee en kon ik geen vrije dagen tussendoor opnemen omdat er genoeg werk was. Dat zal je natuurlijk altijd zien als het niet uitkomt... Maar ondanks ik moest wachten op onderdelen van de lasersnijder en diverse andere partijen kon ik toch vast beginnen met materiaal wat ik nog op voorraad had.

    20220101_122706.jpg

    Eerst alles is in elkaar gezet om te kijken hoe het er voor staat. De complete bovenbouw zou vernieuwd worden omdat dit aanpassen lastiger is dan alles nieuw te bouwen.

    Het eerst wat opviel is dat de trap nog ontbreekt in de giekdelen die ik gebouwd had. Dit materiaal had ik op voorraad dus daar ben ik mee begonnen.

    20220115_114725.jpg

    Begonnen met de bordessen maken voor in te torendelen.

    20220131_150432.jpg

    gevolgd door gaatjes boren in de staanders en rond opmaat knippen als trede. Dit zijn de staanders voor de grote trappen.

    20220130_182305.jpg

    En als je dan alles in elkaar soldeert heb je 5 korte trappen en dezelfde werkwijze gebruik ik ook voor de lange trappen.

    20220131_180350.jpg

    En dan ligt dit opeens op je werktafel en begint het al wat op te schieten maar er ontbreekt nog iets...

    20220202_104016.jpg

    Ook in de modelbouwwereld staat veiligheid hoog in het vaandel vandaar dat de trappen netjes voorzien worden van een kooi zodat de machinist er niet uit kan vallen. Hier de kooien plat gesoldeerd.

    20220202_105215.jpg

    en na het buigen ziet dat er dan zo uit.

    20220202_120135.jpg

    En nadat ze op de trap gesoldeerd zijn krijg je dit en zijn de trappen klaar.

    20220202_140612.jpg

    En als je de bordessen en trappen daarna in de giekdelen soldeert lijkt het opeens een stuk echter. Hier moet nog wel het een en ander afgewerkt worden.

    20220202_170311.jpg

    En als je alle giekdelen op elkaar zet krijg je dit uiteindelijk. Nog wel wat afwerking nodig en balustrades maar dat is voor later er is een deadline dus het tempo moest er een beetje in blijven.

    tot zover de eerste update....
     
    ozy, AvdH, bvdh en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Daar was de eerste bestelling dan!

    De eerste lading kwam vanaf onze oosterburen aan met bijna alle profieltjes die ik nodig had om de kraan te kunnen bouwen. Het voordeel van het uittekenen is dat je precies weet wat je waarvoor nodig hebt en hoe groot alles moest worden. Zo kon ik ondanks dat ik de spullen van de lasersnijder nog niet had toch alvast beginnen met de details. Een hele aparte manier van bouwen aangezien je normaal eerst begint met de ruwbouw van een model voor je natuurlijk naar de details gaat.

    20220202_170422.jpg

    Als eerst de doos met messing (arme pakketbezorger!)

    20220113_152207.jpg

    En dan krijg je dit soort taferelen dit is een onderdeeltje voor het aframe om deze in te kunnen klappen.

    20220204_100206.jpg

    En dit is om het bord liebherr die op de contragiek zit te kunnen bevestigen. Ik zal later als deze onderdelen op het model zitten wat extra aandacht er aan schenken waar ze zitten. Dat zijn dus onderdelen die al vanaf januari klaar liggen te wachten om gemonteerd te worden.

    20220204_134249.jpg

    Een hekje zit op de contragiek en zorgt dat je van de cabine de contragiek op kan. Deze wacht nog op 2 gesneden vierkante plaatjes waar deze mee bevestigd zit met 4 m1 boutjes. Althans de boutjes worden voor de sier hij wordt stiekem gewoon vast gesoldeerd.

    20220204_134255.jpg

    En hier open geklapt. Als de contragiek op een trailer ligt wil ik niet dat het hekje naar voren toe open kan omdat deze dan buiten het bordes zou hangen en ook dan is de kans op schade groot. Ik heb bovenop een vierkant plaatje gesoldeerd die zorgt dat het hekje maar 1 kant op open kan en dat hij dus nooit buiten het bordes kan komen.

    20220205_160127.jpg

    En aangezien we toch aan de contragiek bezig zijn ook alle profieltjes pas gemaakt die er later inkomen. De gaten voor de steun van het aframe heb ik in de contragiek gemaakt net zoals de 4 nokken waar later het ballast op komt. Deze is later te borgen met 4m2 draadstangen net zoals bij de echte.

    20220203_151527.jpg

    Hier van die leuke priegelklusjes om het in elkaar te krijgen... Dit wordt de houder van de twee trappen die je bovenop het contragewicht helpen.

    20220203_164409.jpg

    Dat ziet er dan zo uit als het in elkaar staat.

    20220320_125245.jpg

    En met trap ziet dat er dan zo uit.... een grappig detail al zeg ik het zelf...

    20220203_123836.jpg

    En als laatste nog een afstandhouder om de cabine recht te stellen. Deze komt op het bordes waar de cabine op zit gesoldeerd en zorgt dat het netjes hangt.

    Tot zover update 2
     
    M@rcel, ozy, AvdH en 9 anderen vinden dit leuk.
  3. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.898
    Locatie:
    Utrecht
    VAKWERK!!!!
     
  4. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Corona...

    Ja hoor na 2 jaar de dans ontsprongen te zijn was het dit keer helaas wel raak. Gelukkig niet extreem veel last van gehad maar wel 2 weken binnen moeten blijven. Al was dit voor het bouwtempo wel een heel klein pluspuntje. Dus in deze 2 weken toch de hobbykamer opgezocht om wat onderdelen af te kunnen maken.

    20220206_161038.jpg

    Stuk rond in de freesbank om er aan afgerond kantje aan te kunnen frezen.

    20220206_163959.jpg

    Zo is dat dan geworden.

    20220206_180818.jpg

    En hier links te zien in het begin van het aframe. Achteraf had het iets verder gemogen de afgeronde kant maar achteraf is mooi wonen.

    20220208_122507.jpg

    Eerste stukje aframe passen op de contragiek.

    20220209_120311.jpg

    De stangen gemaakt die de boomstoppers (cilinders die zorgen dat de giek niet te ver achterover gaat) gemaakt.

    20220209_162257.jpg

    En dit dan?? Dit zijn de afstandhouders waar dalijk de trap op gesoldeerd wordt van het aframe. De 2 gaatjes komen netjes boutjes in zodat het net lijkt of het demonteerbaar is.

    20220210_144758.jpg

    En hier is het begin van het schijvennest te zien. Het voordeel van dit allemaal voorbereiden is dat het dalijk alleen een kwestie is van de onderdelen pakken en het gelijk in elkaar gesoldeerd kan worden.

    tot zover update 3
     
    ozy, AvdH, bvdh en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Daar is het dan...

    Met nog 5 weken op de teller voor ede kwam eindelijk het materiaal binnen van de lasersnijder. En na 1,5 dag en een goeie 2000 onderdelen verder is dan alles gesorteerd op onderdeel en kan de bouw eindelijk beginnen! In het begin is het nog even uitzoeken hoe het allemaal in elkaar te krijgen is maar hier wordt je vanzelf handig in. En na wat vijlen en prutsen staat er toch al snel een herkenbaar onderdeel.

    20220211_161948.jpg

    Eerst is een blik om te kijken hoe het er uit ziet als het aankomt. Al lijkt het zo een makkelijk bouwpakket vergis je er niet in wat een werk er nog in gaat zitten aan draad tappen, schoonvijlen, pas maken en natuurlijk ook nog in elkaar solderen (en dan zonder dat de rest weer uit elkaar valt)

    20220212_173816.jpg

    Daar ligt dan het eerste onderdeel.. Zien jullie al wat het wordt? Waarschijnlijk niet maar ik zie hier toch al het bovenstuk van een draaikrans liggen. Waarschijnlijk omdat ik al een jaar met deze onderdelen bezig ben en bijna kan dromen hoe elk onderdeeltje eruit komt te zien.

    20220213_135245.jpg

    Kijk dit lijkt er al meer op na wat vijlen.

    20220217_105146.jpg

    De 2 stekkers in de draaikrans waar dalijk de voeding en aansturingen door kunnen gaan lopen van de draaikrans naar de contragiek toe.

    20220213_162811.jpg

    En zo ziet dat er dan uit als deze in het model zit.

    20220217_141350.jpg

    En met de laatste onderdelen heb je opeens dit staan. Op de 2 grote gaten komen nog 2 geprinte zwenkmotoren en in de gaten komen de echte zwenkmotoren te zitten die dalijk gaan zorgen dat het model draait.

    20220217_153028.jpg

    En zoals de echte hoort er ook nog een bordes naast en deze zit er in het model ook zeker aan.

    20220218_081440.jpg

    En hier met de zwenkmotoren en de bakjes om de pennen op te vangen. De bakjes om de pennen op te vangen moet ik nog van messing gaan maken anders kan ik je nu al vertellen dat die de volgende update kapot zijn. En nog een klein puntje, zwenkmotoren hebben stroom nodig toch??

    Tot zover update 4
     
    ozy, AvdH, bvdh en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Soms ben je zo gefocust op onderdelen dat er wel is een klein foutje in kan sluipen. Ik heb de onderdelen wel honderd keer nagekeken maar soms zie je dingen pas als je het echt in je handen hebt. Zo kwam ik pas met de zwenkmotoren passen er achter dat er natuurlijk ook stroom naartoe moet om ze te laten functioneren.

    gelukkig had ik nog niks gesoldeerd en was het makkelijk om er even een sleufje in te frezen zodat er later de kabels doorheen kunnen om de motoren aan te sturen. Gelijk ook wat gaten geboord om de elektra kabels dalijk mooi tegen de kant aan te kunnen bevestigen zodat het geen spaghetti binnen wordt maar alles netjes uit het zicht komt. 20220218_110941.jpg

    Hier te zien dat de lussen er zitten om dalijk de kabels doorheen te geleiden. Ook het sleufje te zien naar de zwenkmotor toe. tegen de linkse kant komt dalijk de snelheidsregelaar te zitten voor het zwenken zodat ook deze netjes uit het zicht zit.

    20220218_154529.jpg

    En na het solderen ziet het er dan zo uit van binnen. Streven is om de elektronica uit het zicht te houden en zoals het er nu naar uit ziet gaat dat aardig lukken zonder grote concessies te doen aan de uiterlijk van de kraan.

    IMG-20220218-WA0018.jpg

    En zo is een ruwe schets hoe de elektronica gaat lopen uit de draaidoorvoer komt dalijk de 12 volt omhoog voor de aansturing net als bij de echte. Deze gaat netjes via de originele weg het model in waar ik tegen die tijd meer over zal laten zien.

    draaikrans compleet.jpg
    Hier een idee hoe het er dalijk uit moet gaan zien. Het messing u profiel wat je ziet bovenop de draaikrans is waar de voedingskabel in het echt door naar boven komt. Het profieltje moet ik nog maken maar de uitsparingen zitten er wel al in op het model.

    Tot zover weer update 5
     
    ozy, AvdH, bvdh en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Goedemiddag Mitchell,

    Leuk om je even gesproken te hebben in Ede,

    Mijn dochter will volgend jaar weer komen om te zien hoever je dan bent met bouwen.

    Mvg,
    Roald
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  8. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Na de ruwbouw van de draaikrans door naar het volgende onderdeel.

    Ik wilde eerst is alles ruw bouwen voordat ik begon met de details. Aangezien het voor ede beter uitkwam en ook omdat het makkelijker is om onderdelen aan te passen als nog niet alle details erop zitten. Het is natuurlijk wel belangrijk dat alle onderdelen netjes in elkaar passen zonder overal een hamer bij nodig te hebben. Dus het volgende deel werd de contragiek, althans de steun voor het aframe op de contragiek.

    20220219_172519.jpg

    Is even passen hoe het allemaal eruit gaat zien.

    20220220_071914.jpg

    De steunen in elkaar solderen om ze beter te kunnen stellen.

    20220220_083212.jpg

    En dan ziet het er gesoldeerd zo uit. In de steun zit ook gelijk het hijspunt om de contragiek op te hijsen met een andere kraan. Aan de voorkant moet deze steun er nog in maar dat is inmiddels al gebeurd.

    20220220_083219.jpg

    En vanaf achter ziet dat er dan zo uit klaar om te passen als het aframe zo ver is!

    Tot zover weer update 6
     
    ozy, AvdH, bvdh en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Gezien het tempo van de bouw schoot foto's maken er soms bij in... Achteraf gezien eeuwig zonde natuurlijk maar de focus lag niet op foto's maar op bouwen.

    Het volgende onderdeel is de ruwbouw van het aframe om te kijken of alles past.

    20220220_142529.jpg

    Hier alles los passen of het allemaal naar mn zin is en of alles past zoals het hoort.

    20220220_142539.jpg

    En hier vanaf de andere kant. Een onderdeel waar goed over nagedacht moest worden hoe het in elkaar gezet moest worden. Gezien er gaten getapt zitten in onderdelen waar je nu nooit meer bij komt namelijk.

    20220220_152024.jpg

    En hier een handsvat gesoldeerd op een onderdeel van het aframe.

    20220220_172626.jpg

    En als alles dan gesoldeerd is krijg je dit en daaronder liggen de achterste staanders van het aframe waar alleen 4 platen per poot in gesoldeerd zijn. Later ga ik daar nog pennen in boren zodat deze platen nooit meer gescheiden kunnen worden van de staanders als deze belast worden.

    20220227_090646.jpg

    En hier te zien met de schijven die ik heb 3d geprint om is te kijken hoe dat staat. De uiteindelijke versie wordt netjes gelagerd maar daar moet ik eerst lagertjes voor vinden.

    20220320_181704.jpg

    En eenmaal in elkaar ziet het er dan zo uit. Conclusie... het wordt groot!

    20220320_181722.jpg

    En vanaf de andere kant. De solderingen zijn nog niet netjes en het deel is ook nog niet af maar dit komt later wel.

    Tot zover update 7
     
    ozy, AvdH, bvdh en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    En na de ruwbouw van het aframe gingen we door naar de ruwbouw van de cabine.
    Althans het cabine platform waar de cabine en wat schakelkasten opstaan. Normaal wordt vanaf hier heel de kraan aangestuurd maar dit is in mijn geval niet heel praktisch om dat ook te doen omdat ik dan nog meer stekkers moet gaan gebruiken.

    20220227_144412.jpg

    Let even niet op de viezigheid ik had geen zin om voor elke foto alle onderdelen te gaan poetsen tot ze netjes blinken. Hier het begin van de kabelgoot te zien die onder heel het frame door loopt en waar later nog de nodige kabels in gaan komen als detail (voor de sier niet functioneel)

    20220227_160853.jpg

    Iets met te snel door bouwen en te weinig foto's maar het eindresultaat zag er dus zo uit. Hier nog niet voorzien van de ophanging voor de kasten en de schoprand waar de balustrades aan vast komen.

    20220305_064311.jpg

    Even aan de draaikrans passen.... en nee hoor een klein foutje. De ophanging past perfect als deze hangt alleen de haak waar deze op hangt klopt qua vorm niet helemaal en loopt aan op de draaikrans. Klein foutje wat na wat dremelen opgelost was en nu past het gewoon keurig in elkaar zonder dat ik het gedeelte onder een hoek van 90 graden op de draaikrans moest bevestigen.

    20220305_064505.jpg

    En even passen met de contragiek erbij, misschien dat ik nog wat moet vijlen om het mooi in elkaar te laten lopen maar eerst even wachten tot de bordessen aan de contragiek hangen.

    En van de cabine ophanging gaan we naar een van de laatste onderdelen die ruw gebouwd moest worden en dat is het schijvennest voor tussen de giek en het aframe in.

    20220220_193700.jpg

    Een heel simpel onderdeel wat ook vrij snel in elkaar stond.

    20220227_074815.jpg

    De profieltjes waar ik het al eerder vandaag over had hier allemaal in elkaar gesoldeerd en dan krijg je al snel dit.

    20220227_071150.jpg

    Evenaar in elkaar gesoldeerd en de hijsogen erop en tada er staat opeens een schijvennest. Helaas beschik ik nog niet over de vaardigheden om de draaibank te gaan gebruiken dus het is nog niet helemaal klaar maar het schiet lekker op. Nu ik na ede de rust weer terug heb ga ik de onderdeeltjes op mijn gemak afwerken en ook de draaibank is ontdekken om de pennen te maken voor deze onderdelen. Niet de meest moeilijke werkstukken voor op een draaibank dus ik kan daar mooi mee gaan ontdekken wat er allemaal mogelijk is.

    Tot zover update 8 en ik heb wel weer even genoeg getypt voor vandaag. Ik zal van de week de rest van de tijd voor ede beschrijven en natuurlijk ook laten zien hoe het model er bij stond!

    Mvg Mitchell
     
    Ro-tje, ozy, AvdH en 8 anderen vinden dit leuk.
  11. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Leon, bedankt voor je compliment!

    Hallo Roald, zeker leuk om is een gezicht te zien achter een username. Volgend jaar hoop ik dat hij toch functioneel is al moet ik wel realistisch zijn dat hij ook dan nog niet af is.
    Hoe ik de afgelopen 5 weken gebouwd heb is leuk voor even maar nu hebben ook andere dingen weer prioriteit en schuift de hobby weer even naar plek 2

    Mvg Mitchell
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  12. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.453
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Mitchell,
    Je liebherr kraan en de American skyhorse in het echt mogen aanschouwen in Ede, prachtig allemaal,ga zo door !.

    Groetjes, Charlotte.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  13. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    859
    Locatie:
    montfoort
    erg mooi . Veel soldeer werk
     
  14. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Goedemorgen Nederland,

    @Catwoman Was leuk je gezien te hebben in Ede, helaas was ik al druk in gesprek maar volgende keer maken we wel even een praatje.

    @bvdh bedankt voor je compliment! ik heb de manitex in het echt bewonderd en dat is ook een ontzettend mooi model geworden!

    De draad maar weer oppakken waar ik gebleven was. Er waren nog 2 onderdelen te bouwen die wat minder prioriteit hadden maar ik eigenlijk wel wilden laten zien in ede.
    De onderkant van de draaikrans had ik al gebouwd staan maar daar zat helaas een fout in waardoor deze overnieuw gebouwd moest worden.

    20220305_092110.jpg
    Eerst alles maar is pas maken en kijken hoe het er uit komt te zien. De platen links die onder uitstekken komt de bevestiging van de motor aan die de giekdelen naar binnen gaat rijden.

    20220305_092124.jpg

    De 2 grote platen aan de linker kant komt dalijk de bint aan te hangen waar de giekdelen over naar binnen rijden. Deze kan ik gelukkig weer hergebruiken van de oude dat scheelt natuurlijk weer.

    20220301_165316.jpg

    Deze nokken zat de fout in bij het oude onderdeel. Hier heb ik nieuwe voor laten maken aangezien dit een vrij lastig onderdeel is om te frezen en ook nauwkeurig moet zijn zodat alles later mooi past.

    20220305_130920.jpg

    Ook deze even passen in de plaat en ook dit past.

    20220305_154816.jpg

    En na wat los in elkaar te zetten krijg je dan dit als resultaat.

    20220316_091817.jpg

    En na het solderen en een bezoekje aan een bevriende modelbouwer met een straalcabine staat er opeens dit. Geweldig resultaat na het stralen al zeg ik het zelf. Helaas kreeg ik het niet voor elkaar om voor ede alles te stralen zodat de kraan er netjes bij stond.

    tot zover weer update 9!
     
    M@rcel, Catwoman, bvdh en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat wordt een mooie kraan Mitchell een genot om dit bouwverslag te volgen, succes met de verdere op en afbouw.
     
  16. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    En het laatste onderdeel dat ik voor ede in elkaar wilde zetten is de kop. Helaas nog niet zo ver af als ik had gewild maar je kan niet alles hebben.
    Eigenlijk was mijn doel om de bevestiging van de afspanning nog op de kop te kunnen solderen zodat ik deze in ede kon gebruiken om hem op te stellen.

    20220313_163255.jpg

    Eerst de kop zelf maar weer is los in elkaar gezet om te kijken of het al een beetje leek op het origineel.

    20220313_163303.jpg

    Vanaf de voorkant gezien.

    20220314_080258.jpg

    Tussendoor ook de schijf in elkaar gezet waar de hijsdraad over loopt.

    20220317_122555.jpg

    En na het solderen voor het schoonmaken ziet dat er dan zo uit. Ik ben er nog niet tevreden over dus het gaat nog wat verandert worden ik vind het nog niet helemaal zoals het origineel.
    Maar helaas was de tijd voor ede op en moest ik het hier maar mee doen en is dit voor de volgende beurs weer opgelost.

    Tot zover alweer update 10
     
    Catwoman, bvdh, ozy en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    @Marceline Bedankt voor je compliment!

    En dan... natuurlijk moest ik wel weten of alles past en netjes in elkaar kan voor de beurs natuurlijk.

    En hoe kom je daar achter? Juist opbouwen alles!

    20220306_080114.jpg

    Eerst maar is begonnen met het eerste gedeelte zoals bij de echte met een tuikabel al kwam daar gelijk het eerste issue naar boven het touw rekt teveel om de giek te kunnen dragen.

    20220306_080412.jpg

    Hier met de mislukte cabine om toch even te kijken hoe het staat en vooral hoe groot het allemaal wordt.

    20220306_081012.jpg

    Hier het issue beter te zien. Met de kop ervoor komt er zoveel kracht op de tui dat deze teveel rekt en niet netjes de giek horizontaal houdt. Hier is maar een tui te zien maar ook met twee tuien is het gewicht van de kop te groot en zeker met in het achterhoofd houdend dat er nog is een goede meter giek meer bij komt in de loop van de tijd.

    20220306_081645.jpg

    Maar goed horizontaal is natuurlijk niet de werk positie van de kraan die giek hoort natuurlijk omhoog! Dus even met een ander touwtje de giek omhoog geknoopt en zo heeft het geheel een tijdje gestaan. Dit is als modelbouwer die al 13 jaar met een model bezig is wel echt een hoogtepunt. Het begint al echt op het origineel te lijken al zit er nog zat werk aan het begint nu wel is een beetje op te schieten. Als je kijkt wat een werk dat er in de afgelopen 3 maanden verzet is geeft dit weer goede hoop voor het verder voltooien van het model. Nu alle onderdelen ruw gebouwd zijn komt nu de tijd dat de details hun plek gaan vinden en dat de elektronica en afbouw om de hoek komen kijken. Mijn plan voor komende periode is om van beneden naar boven het model af te gaan bouwen. En uiteindelijk hoop ik volgend jaar in ede toch wel de eerste bewegingen werkend te hebben!
     
    Catwoman, bvdh, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    En toen...

    Ja toen was het vrijdag middag tijd om op te gaan bouwen! Omdat ik geen zin had om zaterdag ochtend 2 kranen op te bouwen met natuurlijk wat tijdsdruk om op tijd klaar te zijn zijn we vrijdags al afgereisd naar ede. Na wat geholpen te hebben met de baan van Rmw was het tijd om mijn modellen op te bouwen al had ik voor de liebherr nog niet alle delen bij me. Ik dacht dat ik nog wel wat tijd had om op de laatste minuut nog wat verder te kunnen bouwen aan de kop maar dit was natuurlijk een leuke gedachten maar niet realistisch.

    20220318_195038.jpg

    Na het opbouwen stond het er dus zo bij. Voor de zekerheid s'nachts de American maar aan de liebherr geknoopt omdat het natuurlijk zonde zou zijn als s'nachts de tui het begeven had en de giek naar beneden was gekomen. Voordeel van dit was ook dat de volgende ochtend de American de giek in de gewenste stand kon houden toen ik het schijvennest ingeschoren had en vast moest knopen.

    20220319_091324.jpg

    En toen alles opgebouwd was stond het er zo bij. Ik heb vrijdag avond nog schijven opgehaald die een collega geprint had om in ede toch het schijvennest in te kunnen scheren.

    20220319_092726-2.jpg

    En dat zag er dan zo uit. Duidelijk is het wel geworden dat een klimrek (frame om de kraan hoger te kunnen bouwen) wel een fijne toevoeging zou zijn. Het zit nu eigenlijk allemaal net te hoog om nog op een normale wijze de draad in te scheren die de giek versteld.

    20220319_092726.jpg

    En nog een laatste blik hoe het er bij stond. Helaas wat te weinig foto's gemaakt achteraf maar dit is weer een leerputje voor de volgende show. Blij dat deze periode afgesloten kon worden met een geweldige beurs. Het was even aanpoten de weken voor de beurs maar het gevoel wat het geeft als je modellen er dan zo bij staan is toch wel heel fijn. Veel positieve reacties gehad en leuke gesprekken gehad! En weer vol goede moed verder voor de volgende beurs... Waar ik toch wel hoop de American beter functionerend te hebben en en de liebherr ook zijn eerste bewegingen kan gaan maken.

    Tot zover de afgelopen 3 maanden in een notendop, nu maar weer verder tot de gewone orde van de dag. Het bouwverslag is weer bij en ik heb eerst wat achterstallige dingen op te knappen voor ik weer verder kan gaan bouwen. Maar als ik weer wat gebouwd heb hou ik jullie op de hoogte!

    Mvg Mitchell
     
    Tug.NL, Catwoman, bvdh en 11 anderen vinden dit leuk.
  19. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Het begint nu wel echt op een kraan te lijken, en wat voor één. Met de American samen wel twee hele bijzondere kranen. Ook mooi om te zien hoe je ontwikkeld met de manier van bouwen en de detaillering die wel echt hoog is nu.

    Zeker met een project dat al zo lang loopt is het altijd weer een uitdaging om het weer op te pakken maar je gaat als de brandweer nu. Respect!
     
  20. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Na ede eindelijk weer is tijd om echt wat te bouwen! Niet dat ik ondertussen stil gezeten heb hoor, in tegendeel zelfs. Ik heb het nodige tekenwerk verricht voor de details van de draaikrans. Dit gedeelte wil ik dalijk eerst af gaan bouwen voor ik naar het volgende deel ga. Ondertussen kan ik dan mooi nog over de lieren nadenken waar nog de nodige uitdagingen zitten. De elektronica is ook nog een leuke uitdaging aangezien ik niks in het zicht wil hebben. Maar met de hulp en adviezen van Mark gaat ook dit wel weer goed komen.

    Genoeg gepraat... tijd voor foto's!

    20220717_192643.jpg

    Hier dan de draaikrans die steeds meer gaat lijken op zijn tekening. Helaas is het printen niet overal helemaal juist gegaan maar dit los ik natuurlijk wel op.

    20220717_192649.jpg

    Beter blik op de details al missen er nog een paar maar die komen later.

    20220717_192701.jpg

    En de achterkant waar de lier zichtbaar is voor de kat van de giekdelen. En deze functioneert ook al!

    Tot zover weer deze kleine update.

    Mvg Mitchell
     
    M@rcel, bvdh, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina