Goed.. hier de resultaten. Het betreft een Corona DSP ontvanger, niet synth, om precies te zijn de RS410II.
(rc-technics, 17 euro 95)
As is, met kristal, maar zonder krimpkous kom ik op 4.7 gram. Daar kan ik naar schatting nog 4 ~ 4.3 gram van maken door het kristalletje rechstreeks op de print te solderen en printpennen eraf en de draden rechtstreeks op de print te zetten.
Misschien niet de perfecte ontvanger of het walhalla der lichte ontvangers, maar zelfs al haal je alleen het kripkous eraf, bespaar je tov. je huidige ontvangers dus wel rond de 2 gram.
Ik heb hiervoor een klein pentaatje gehad, maar mogelijk dat ik een maandagochtendmodel had, het ding heeft nooit goed gewerkt. Indoor ermee vliegen zou wel kunnen, maar veel meer bereik dan dat had het ding niet. Het ding was wel net een slagje kleiner en lichter, ik heb 'm nooit gewogen, maar afgaand op het gewicht van deze corona en het formaat, gok ik zo'n 3 gram.
//edit
dit was de penta die ik had:
en deze heeft nooit goed gewerkt. Ik probeer ze altijd eerst uit voordat ik aan het strippen ga, en toen al werkte hij niet goed. Ik ging er toen nog vanuit 'is indoor, mss opzettelijk minder bereik', maar dat is het gewoon niet, het ding was gewoon niet goed.
Ter vergelijk.. rechts zie je hier de gestripte penta (echt gestript dus ook printpennen eraf gehaald, zie de verschillen met bovenstaande foto). Die weegt overigens 2.5 gram, zonder minikristalletje. Is totale baggerfoto van telefoon (monteur bij reparatie vinger op CCD gezet, waarvoor dank), maar het geeft wel een idee van het verschil van formaat tussen die corona en de penta.