Lexaan cockpit

Hallo allemaal,

Er staan diverse draadjes hier over het maken van kapjes maar ik heb er nog geen gevonden over het maken van goed doorzichtige kapjes.
Ik ben op zoek naar een manier om een transparant cockpitkapje te maken, ik ben bezig geweest met lexaan met een zelfgebouwde vacuumtafel maar nog zonder succes.
Ik heb verschillende diktes geprobeerd van 0.25mm tot 0,75mm maar dat was i.i.g. al te dik.
Een gewone oven is eigenlijk net niet heet (250c) genoeg om lexaan "vloeibaar" te krijgen.
Met Petg heb ik het ook geprobeerd maar dat word wit als je het in de oven stopt.
Er moet een camera achter komen dus hij moet echt transparant zijn.
Iemand met een idee?

M.v.g.

Addy

Vacuum cockpits

Kijk eens op mijn fotosite. In albums "extra laser", "spitfire" en "vanquish IOM" staan foto's van zelfbouw vacuum machine + resultaat.

Onderstaande tekst heb ik ooit al eens gepost op het forum:

Ik heb al voor verschillende modellen cockpits vacuum getrokken met eigenbouw "machine".
De positieve vorm maak ik altijd uit balsa. Daarna plamuren voor glad resultaat (bij hard zuigende vacuum machine zie je de balsa nerven in je cockpit na vacuumvormen).
Lijsten rond de ramen maak je van dunne karton strip die je op je geplamuurd positief kleeft.

Verwarmen doe ik met (meerdere) verfstrippers. Reken 1 stripper per 0.5m² plaat.
Laat voldoende plaat naast je model. Op de eerste plaats denk je mss zoveel afval, maar...je moet vooral materiaal recupereren van naast het model tijdens vacuum trekken. En dus niet je plastic plaat "uitrekken" over je positief, laat de plastic errond dunner worden door die uit te rekken (die zie je bijna letterlijk verschuiven naar je model toe als je naast je model verwarmt)
Als plaat gebruik ik Vivak van Bayer 0.5mm dikte. Perfect tot middelgrote kappen.
Vacuum zuigen is met een normale stofzuiger die ik opzet nadat de plastic voldoende warm is.

Groeten,
Kris

Back