Leren hardsolderen

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik ben al een poosjes bezig om te leren om te hardsolderen met flux 6 en zilversoldeer. maar het wil niet echt lukken, het zilversoldeer dat vloeit niet goed uit bij mij.
Ik heb al op internet gezocht om naar filmpjes te kijken hoe het moet, maar er is niet zo veel te vinden.
En ik dacht laat ik hier op dit forum eens een poging wagen, en dan met namen bij de stoomtechnieken, waar veel gesoldeerd wordt.

Graag zou ik het van iemand een keer persoonlijk willen leren en zien hoe ik het moet doen en waar ik op moet letten.
Is er iemand in de buurt van Ridderkerk en die mij zou willen helpen om deze techniek te willen leren.

Ik heb dit setje gekocht:


En dit wil ik gaan solderen:



Dit zijn twee delen voor een giek van een kraan.

Wil kan en heeft tijd om mij te leren.

Alvast bedankt,

Richard Driessen
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zo kan zien is je brander heet genoeg, maar waarschijnlijk veel te puntig.
Je hebt dan dat je denkt dat het warm genoeg is en je zilver vloeit ook direct onder/in de vlam, maar er buiten gaat het niet.
Ik heb ontdekt met zilver solderen, dat geduld heel belangrijk is en het verder alleen draait om voldoende warmte inbreng in het hele product.

Bij sommige stukken verwarm ik de achterkant, als dan het zilver aan de voorkant smelt weet ik zeker dat alles heet genoeg is en goed vloeit.

Zilver trekt naar de heetste plaatsen.(vandaar achterkant heetstoken)
 
Is dat messing?
Lastig te zien op een foto.
Is dat zwarte roet van de brander of is het messing zo verkleurd door teveel hitte?
Heb je de soldeernaad nog ontvet of in ieder geval even ruw geschuurd?
Hoe dik maak je het vloeimiddel?
Tot wanneer verwarm je en ga je zilver toevoegen, breng je nog vloeimiddel aan als het heet is?
Doe je dat in of naast de vlam en hoe dik is je draadje?
 
Ik gebruik een zogenaamde dakbrander om zilver te kunnen solderen.
Tool Buddy : Topex Dakbrander/Onkruidbrander 25-35-50mm 19,5kw 1.5mtr Slang | 44E115
Afhankelijk van het product wat ik wil solderen gebruik ik de verschillende branderkoppen.
Het is ook zoals Harm zegt, het hele product moet warm worden.
Jouw brander is geschikt om plaatselijk het materiaal te laten smelten. Dat gebeurd niet met zilversolderen.
Voor het zilversolderen gebruik ik propaan. Dit geeft een beter resultaat t.o.v. butaan.

Met alle plezier wil ik het je wel laten zien.

Groet,

Timo
 
Is dat messing?
Lastig te zien op een foto.
Is dat zwarte roet van de brander of is het messing zo verkleurd door teveel hitte?
Heb je de soldeernaad nog ontvet of in ieder geval even ruw geschuurd?
Hoe dik maak je het vloeimiddel?
Tot wanneer verwarm je en ga je zilver toevoegen, breng je nog vloeimiddel aan als het heet is?
Doe je dat in of naast de vlam en hoe dik is je draadje?

Hoi Baggeraar.

Ja het is messing, ik denk dat dat zwarte komt door te veel hitte.
De soldeernaad die heb ik geschuurd en niet ontvet. ( Waar zou ik dat het beste mee kunnen ontvetten?
De vloeimiddel maak ik zo dat ik het met een kwastje kan opbrengen, en dat doe ik voordat ik het werkstuk warm gaat maken niet meer tijdens het verwarmen. het zilversoldeer draadje is 1 mm dik.
 
Onderdelen die ik niet kan schuren, ontvet ik met remmenreiniger.
met een kwastje
Waar je wel op moet letten is dat als je het hebt opgebracht, het ook overal blijft zitten.
Soms trekt het eilandjes en op de droge plekken heb je dan geen vloeimiddel.
Ik breng het aan met het soldeer staafje of met een schroevendraaier.
Op plaatsen waar het wegtrekt moet je dan gewoon net zolang met die natte schroevendraaier heen en weer "poetsen" tot het wel nat blijft.
1 mm is ook hier in gebruik.
Zeker bij klein werk is alles groter dan 1 veel te dik.

Voor het solderen van mijn stuurketting aan het draadeind M2 heb ik 1.5 mm plat geslagen en doorgeknipt.
Aan dat stuk met de halve breedte heb ik toen nog een punt geknipt en daarmee toegevoegd. (maar dat terzijde)
 
Je hebt je werkstuk veel te heet gestookt. Wat je ziet op de foto is koper waar de zink uit is gebrand.
Wat ik op mijn werk altijd die...
Ik verduister de las en slijp ruimte, zo is door de kleur van je werkstuk beter te zien hoe warm het is.
Toen jij aan het solderen was, kreeg je zeer waarschijnlijk een groen vlam.
Op dat moment verband je de zink.
Probeer het hele werkstuk mooi egaal warm te stoken.
Soldeer trekt altijd naar de warmste plek, zo kan het toegevoegde zilver dus ook gestuurd worden.

Edit:
Ik neem aan dat je van de flux 6 poeder een papje maakt met water.
Dit op je soldeer naad smeert en een beetje op je toe te voegen zilver.

Succes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf maar even een poging gewaagd, maar het resultaat is niet best om het maar netjes te houden.

Dit is niet direct een makkelijk klus om mee te beginnen.
De naden zijn dun en lang, bij het verwarmen trekt alles scheef zodat de naden komen open te staan.
Probeer dat te vermijden door b.v.b. alles dicht te binden met ijzerdraadjes die je later ,als ze eventueel vastgelast zijn, wegvijlt.
Maak de onderdelen ook een stuk te lang zodat je ook op de uiteinden een binddraad kan bevestigen, later zaag je dat stuk er gewoon af.
Neem liever een kleine gasbrander i.p.v. de "gas-zuurstof"
Veel minder kans op verbranden van de flux.
Hoe groot de onderdelen zijn kan ik niet zien op de foto , maar volgens mij kan het nog net met een eenvoudige brander van het overbekende merk "campinggas"

Dirk
 
Zo
0.5 mm dik.
Dat zag ik er niet aan af.
Dan is je brander veel te groot.!

ik doe die dikte met een creme brulee brandertje.
Of met een echte brander (powerjet van Sievert) maar dan met een zo klein mogelijke vlam.

Zulk dun spul is eigenlijk niet geschikt om mee te beginnen.

Ik ben met watertanks bezig voor de baggermolen en dat soldeer ik met tin met harskern. plaat is 0.3mm dik
Als zulk dun spul sterk moet zijn zou je het met S39 en zilvertin (resist 2) kunnen proberen, dat scheel een heleboel kromtrekken van je plaat ook, want met zilver breng je wel een hoop hitte in de plaat.
Wel geruime tijd in heet water laten weken om die S39 eraf te spoelen, mogelijk ook met tandenborstel na schrobben met warm water, want dat zuur is troep.

Kwestie van veel oefenen als je het wel met zilver wil doen.
 
Ik gebruik fluxpoeder:
Beetje poeder in een klein potje , 1 druppel awasmiddel erbij & een beetje water.
En het solderen zelf , met een gasbrander & zilversoldeer van 1 mm.
Gaat prima zo.

Succes ermee

Barry
 
Waarom dat afwasmiddel?
Bruist het dan minder zodat je delen niet van elkaar worden gedrukt?

Ik heb mijn condensor pijpplaten (messing) en pijpjes (RVS) eerst met flux in gesmeerd, dat laten bruisen en laten verglazen.
Daarna heb ik rond de pijpjes (toen het was afgekoeld) een rondje zilver er om gelegd en het nog eens aangesmeerd, daarna heet gestookt om te solderen.
 
Zo
0.5 mm dik.
Dat zag ik er niet aan af.
Dan is je brander veel te groot.!

ik doe die dikte met een creme brulee brandertje.
Of met een echte brander (powerjet van Sievert) maar dan met een zo klein mogelijke vlam.

Zulk dun spul is eigenlijk niet geschikt om mee te beginnen.

Ik ben met watertanks bezig voor de baggermolen en dat soldeer ik met tin met harskern. plaat is 0.3mm dik
Als zulk dun spul sterk moet zijn zou je het met S39 en zilvertin (resist 2) kunnen proberen, dat scheel een heleboel kromtrekken van je plaat ook, want met zilver breng je wel een hoop hitte in de plaat.
Wel geruime tijd in heet water laten weken om die S39 eraf te spoelen, mogelijk ook met tandenborstel na schrobben met warm water, want dat zuur is troep.

Kwestie van veel oefenen als je het wel met zilver wil doen.

Mijn intensie is om de grote stukken en delen met zilversoldeer te doen, wat meer hitte nodig heeft, zodat ik later makkelijk kleine delen er aan kan solderen zodat de rest niet gelijk los laat.
 
Een proefje gedaan van 0,4 mm messing.
eerste foto zie je de 2 plaatjes tegen elkaar staan.
full

papje van flux gemaakt en er in gelegd. 1 mm zilversoldeer staafje er boven op.
Daarna is het een kwestie van verwarmen.
full

Je ziet vanzelf het zilver smelten.
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Afwasmiddel bijvoegen is om de oppervlaktespanning van het water weg te nemen.
Probeer ook een keer de flux te mengen met methanol. De methanol brand direct op en enkel de flux blijft achter. Hierdoor geen last van "opborrelen"
Als je toch mengt met water neem dan gedistilleerd , zuiverder en geen kalk die achterblijft.
Dirk
 
Hoi, mij is altijd geleerd om de flux met spiritus aan te maken ipv met water.
Water heeft altijd wat onzuiverheden en spiritus niet

Hieronder wat nuttige informatie omtrent hardsolderen.
Succes ermee.
Modelbouw Atelier Apeldoorn - Het juiste adres voor modelbouwers van stoommachines, Live-steam locomotieven, stoomschepen en historische houten schepen

Modelbouw Atelier Apeldoorn - Het juiste adres voor modelbouwers van stoommachines, Live-steam locomotieven, stoomschepen en historische houten schepen

Groetjes Norwin
 
Back
Top