leren bouwen

we hebben in onze club de vraag gehad van enkele jongeren of we niet eens iets konden organiseren om te leren bouwen.
Nu was mijn vraag, hoe wordt dit in andere clubs aangepakt? Alle tips of voorbeelden zijn welkom.
We hebben een kantine ter beschikking waar wel wat kan gebeuren.
Enkel ideetjes met eventuele probleempjes:
- een aantal bouwdoosjes van eenvoudige modelletjes kopen en ze tezamen bouwen in de kantine. Maar welk model dan te kiezen? Er zijn beginnelingen en gevorderde piloten bij; electro, zwever of brandstofmodelletje ??
- zelf een model ontwikkelen, maar zelfde problemen: welk?
-ze laten bouwen en regelmatig eens naar de club meebrengen om te laten zien en vragen te stellen (dat kunnen ze nu ook eigenlijk)
- .....

alle recties zijn welkom, alvast bedankt

Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden zoals je zelf al aangeeft.

Het makkelijkste is om bouwavonden te organiseren waarop iedereen zijn eigen spullen meebrengt en dan onder begeleiding van enkele ervaren bouwers aan de slag gaan. Ik heb het op die manier vele jaren geleden bij de KSI ook zo geleerd.

ik denk dat het best mogelijk is om voor iedereen wat wils te maken. bijv. een kistje die je als trainer en voor de wat betere vlieger kan maken( kan vliegen met en zonder rolroeren) verder weet ik eigenlijk niet zo goed.

Een aantal mensen hadden interesse waarom mijn eenvoudige depron indoor vliegtuigjes zo aardig vlogen en of dat moeilijk te bouwen was.

Gevolg was dat we iets grotere versies voor speed 400 en 8 penlights gingen "flansbouwen".
Dikke pret, en mensen kwamen zelf met idee-en voor verbeteringen.

In dit geval was het depron en elektrisch. Ik denk echter dat als er mensen zijn die wat willen leren elk project wel werkt (balsa, zwever, motorkistje). Gebruik een bouwmethode waarmee je goed gewend bent, want dan hoef je geen nieuwe kunstjes zelf aan te leren.
Belangrijk is dat je met goed verkrijgbare materialen werkt (geen cockpitkapjes en zo) en dat het een beetje snel te bouwen ontwerp is.

Goedkoopst is natuurlijk een zwevertje. Gewoon omhoog smijten, of aan een lijntje.
Nog leuker is een sp400 motortje erin.

Gewoon zelf beginnen met op de club bouwen en dan zie je wel wie er mee wil doen.

Bij ons op de club hebben de leden op dinsdagavond de mogelijkheid om hun vliegtuig mee te nemen(ongebouwd of gebouwd) en daar vragen te stellen, of iets te laten doen wat je als beginner niet kan.(afstellen etc. wordt dan ook gedaan, omdat op het veld dit niet wordt gedaan ivm andere leerlingen die willen vliegen met een instructeur)
Ook wordt er regelmatig thema-avonden gehouden over hoe je bijv. accu's moet laden, een nademper moet maken etc..

Groeten,
Mathijs

dank je wel voor al jullie tips, we zullen nog eens broeden op al ideetjes om te kijken wat er uit komt

als je mensen goedkoop wil leren bouwen, zal ik indoor beginnen.
een wortel bouwen of zow of een simpele moustique.
zo'n model bouw je voor een paar euro en vliegt ook nog een paar minuten. het is wel vrijevlucht.
maar de mensen krijgen zo wel de indruk dat ze een simpel plankje hout kunnen laten vliegen.
greetz kevin

Back