LED strips + borstel regelaar = Dimmer?

Piet, ik denk dat je het een en ander door de war haalt.
Ik het het over een quadcopter, een apparaat met 4 motoren dat door de lucht zwiert.
Volgens mij denk je zelf aan een Quad motorfiets? ;)

En Johan, ben benieuwd, heb overigens ook nog wel interesse in losse brenners. ;)
Ik wil op mijn quad graag een pingpongbal tussen 2 armen spannen met een LED erin,
en beter zichtbaar dan met zon fel kreng erin ga ik het niet krijgen denk ik. :yes:

.. en van conrad prijzen wordt niemand vrolijk idd. :lol:

Dat flakkeren kan ook je servotester veroorzaken .

Met de 30A regelaar via de ontvanger en zender flakkert niks .

Heb het met een 20 cm stuk en 5x 20 cm geprobeert met de 5 kleuren die ik heb .:D

Mvg Johan

Iehabekeinevideokamera

Waarom zou alles afzonderlijk aansturen niet lukken dan?
Gewoon opsplitsen waar de motor regelaar ook zijn signaal vandaan haalt toch?

Die van 3A is overigens ook slechts voor 1 cell bedoelt Johan, dus die zou zowiezo nie werke nie. ;)

Maar ik heb ze wel eens gehad, de piepkleine regelaartjes van toch nog 20A, amper 3 gram.
pixie%2020.jpg

Helaas nergens meer te krijgen, maar zulke regelaars zouden perfect zijn.
Die frut je onderhand nog gewoon IN je quad armen met een haaknaald als et echt netjes moet. ;)

Ik had ook nog iets van GWS gevonden, maar die trekken al spaak bij 9,6 volt (lol, Ni** tijdperk)

heeej sven

wat dacht je van dit.
HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking 3A Single Cell ESC - Brushed Micro Motors
of dit
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 20A BRUSHED ESC

kost niet veel.

mvg

Helemaal top Hans! :thumbsup:
We weten dus nu dat het gewoon te gebruiken is als een fijne goedkope dimmer.
Misschien dat ik maar gewoon 1 centrale regelaar pak die op de throttle meegemixt wordt.
Had ik die pixie nu maar niet weg gedaan. :lol: Maar ik vind nog wel ergens een nieuwe op ebay.

De op gas reagerende motor leds samen met een flinke bende RGB leds zal wel een flinke kermis worden.

EDIT
Ben een gebruikte pixie op et spoor, gaat me als et goed is amper een euro of 3 kosten. :lol:

Laatst bewerkt:
Sven,
Met een brushed esc kan je perfect zulke toepassingen doen, doe dit al jaren met leds,

ik gebruikte een schulze 10 voor een ellenlange led serie, no probs
via aschakelaar of know, het kan allemaal!

My 2 cents

Birdy

Hoi Sven,
Ik heb net even een heel primitieve led dimmer in elkaar gezet mbv een printje uit een overleden en waardeloze Towerpro servo van 50 cent. Ik heb de Led met een voorschakel weerstand aangesloten op de plaats waar eerst het servomotortje werd aangestuurd. Met de servo arm in de middenstand schakelt de led zich dan in en uit in ongeveer 5 helderheidsstapjes. als ik nu een throttelcurve zou inprogrammeren op het kanaal waar ik deze servo aansluit van 50% tot 55% (dus maar 5 % verschil) dan heb ik deze 5 helderheidsstappen over een redelijk gebied van m'n stick. Op de servotester is het echt 2 mm verdraaien omdat elk stapje van de servo de led iets helderder maakt.

Mocht je mijn geblaat niet helemaal snappen dan zal ik proberen het nog duidelijker uit te leggen en/of even wat foto's te maken.

Een paar foto's zegt meer dan een hoop tekst

Led aangesloten waar de motor zat. Let op, dit is een led met ingebouwde voorschakelweerstand die werkt van ongeveer 4 -12 volt (ooit eens een zakje op Ebay gekocht voor de snelheidmeterverlichting in m'n motorfiets, die steeds doorbrandde).

6426418355_d441aabbd0_z.jpg

Hier is de led net uit. Let op de stand van de andere servo die ik parallel op de servotester heb aangesloten.
6426411955_c9cb4bd3bf_z.jpg

En nu verdraai ik de servotester een beetje (kijk weer naar de hendel van de andere servo) en de led gaat aan. In ongeveer 7 stappen helderheid. Het is dus maar een heel klein beetje verdraaiing van de servo arm.

6426415193_ed6f785889_z.jpg

Success.
Als je even je adres PM't stuur ik het naar je op, want dit kwam uit de afvalbak.
Hans

Overigens kun je de led ook aan en uitschakelen met het armpje van de servo, als een soort ouderwetse lichtschakelaar. Niet dat dat enig nut heeft trouwens.

En tot slot kun je ook twee verschillende leds in omgekeerde richting naast elkaar er op solderen. Stick exact in de middenstand= beide leds uit. Stick iets naar de ene kant is ene led aan, stick iets naar de andere kant is andere led aan.

Laatst bewerkt:
Hmmm dus als ik et goed begrijp heb je een servo zo mishandeld dat het nu simpelweg een mini ESC geworden is? :p
Beetje link is et wel denk ik. Als je nu de servo de andere kant op stuurt draai je je polariteit toch om?

Creatief met kurk, dat wel. :D

Polariteit maakt niet uit met leds, is namelijk een diode, en die laat maar 1kant op stroom door :p

Eeeuh, ik meen te herinneren dat als je dat zaakje verkeerd om aansluit, het meestal meteen plop is?
Dat doet een normale diode toch ook?

Geen plop hier. Zo'n led is een soort stroom ventiel. Als ik hem zonder de voorschakelweerstand zou aansluiten dan was het met de 4.8 volt voedingspanning wel plop, of liever gezegd "flits" voor de led geweest. Maar dat is dan in de trant van een autolampje op 220V aansluiten.

Eeeuh, ik meen te herinneren dat als je dat zaakje verkeerd om aansluit, het meestal meteen plop is?
Dat doet een normale diode toch ook?

Geen plop, das voor plopsaland;)

+ waar normaal de - zit doen ze het niet, anders om gewoon weer wel:shock:

Zitten bij mij HK leds in de vloer als vloerverlichting:cool: En als je me niet geloofd schiet ik morgen wel een foto:D

Stevo

Een led is een diode. Een diode kan je zien als een ventiel van je (auto of fiets) band. De lucht krijg je er wel in maar kan er niet uit. Eenrichtingverkeer verkeer dus.
Een led laat dus maar in één richting stroom door en als er stroom loopt zal hij licht geven. Draai je de spanning om dan zal de diode dicht gaan en kan er geen stroom meer lopen. Geen stroom is geen licht! Er is wel een (klein) probleem een Led kan geen hoge spanning in de tegengestelde richting verdragen. De kans is heel groot dat een spanning van 10V in de verkeerde richting al genoeg is om de diode te mollen zodat er toch stroom in de andere richting gaat lopen. Dan zal de Led misschien even een flitsje geven en daarna nooit meer.
Als er een kans is dat er spanning de verkeerde kant op over een Led kan komen te staan dan is het heel verstandig om een gewone diode in serie op te nemen die de led dan beveiligd.

Nog even een waarschuwing: Gebruik ALTIJD een serie weerstand ter beperking van de stroom door een Led. Hanskesz laat zien dat een Led op een kleine ESC ook werkt en waarschuwt al dat de kleur veranderd als je de regelaar wat te hoog opschroeft. Dat komt doordat er geen begrenzingsweerstand in zit en je molt je Led zo heel snel. Het gebied waarin de helderheid van de Led te regelen is zal door toevoeging van zo'n weerstand ook merkbaar groter worden. Dat geldt ook voor de test met de blauwe Led door hmeijdam. Zet een serieweerstand van de juiste waarde in serie en je regelgebied wordt (iets) groter.

Back